GTbyCitroën
Foto: Jon Winding-Sørensen
GTbyCitroën
Foto: Jon Winding-Sørensen
GTbyCitroën
Foto: Jon Winding-Sørensen
GTbyCitroën
Foto: Jon Winding-Sørensen
GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

Citroën i Paris

Citroën i Paris

Citroën i Paris

Citroën i Paris

Citroën i Paris

Citroën i Paris

Citroën i Paris

Citroën i Paris

Citroën med rare drømmer

Så gikk teppet opp for Citroëns andre, og superhemmelige, drømmebil. Jeg er ikke kommet meg ennå.

Publisert Sist oppdatert

Gjenbruk
Nesten det første jeg så på Citroën-standen i år var en nydelig, brun 2 CV, jålet opp av Hermes. Det hele for å feire underets 60års jubileum – som blant annet markeres med en svær utstilling et stykke utenfor Paris sentrum.

Det neste jeg så var deres spennende Cactus konseptbil, nå med dører dekket av gullfolie, og hel-elektrisk drivlinje. Sett denne i produksjon og vi har plutselig en virkelig moderne 2 CV.

HER ER FJORÅRETS UTGAVE AV CACTUS

Og så den sobre Hypnose, i en forsiktig gråfarge. Stilig, nydelig, med klare ideer om hva fremtiden vil bringe.

LES MER OM HYPNOSE HER

Tettpakket
Grunnen til at jeg ikke med en gang så det jeg skulle ha sett, i en tilnærmet selvlysende hvit farge, var at det var en tett, og jeg mener tett, krans av nysgjerrige, nesten siklende tilskuere.

Hva det var de siklet over, begriper jeg ikke. Her har du prototypen på en bilfriks våteste drøm. Denne hadde alt, og alt var overdrevet en gang til.

I virkeligheten snakker vi om en fullskala, 3D, drømmebil designet for PlayStations Gran Turismo. Men samtidig med små preg av for eksempel C-Metisse, så det var åpenbart at denne var laget av tenkende mennesker.

På motorjakt
Og når fornuftige folk som Gilles Vidal, prototyp-designansvarlig, sier at de aktivt leter etter en V10 eller V12 konkurransemotor, for å få den til å kjøre, høres det simpelthen ut som de krangler med Peugeot om et eller annet. Men dette Citroën-innslaget i diskusjonen har ikke veldig stor troverdighet, uansett hva krangelen dreide seg om.

Jeg skal love å komme tilbake til denne når inntrykket får satt seg, kanskje jeg til og med kommer til å finne forsonende trekk.

Men før jeg trekker teppet tilbake igjen er det en annen ting dere bør vite.

Top secret
Citroën jobber med et hyperhemmelig program for tiden. De skal skifte fargene i coroprate identity pakken (hvitt forsvinner og blir erstattet av en antrasitt-grå kulør) og samtidig skal logoen endres.

Moderniseres heter det visst. Men hvordan man kan modernisere konturene av de opprinnelige tannhjulene oppfunnet av André Citroën, er vanskelig å forstå. Derimot vil vi snart få se hvordan man kan ødelegge logoen.

Se på bildet av fronten på de to drømmebilene. Logoen i grillen ser plutselig ut som to bumeranger som smelter i solen. Og oppå panseret er det et annet merke, der ”chevronene bare så vidt er til å kjenne igjen.

Jeg hører gjerne etter når dette blir offisielt og skal forklares om noen måneder, men jeg tror jeg kommer til å bli veldig lite overbevist over nytte og nødvendighet.

PS!
Fra en våken leser ved navn Jonas, har vi fått følgende kommentar:

"Bilen er et samarbeid med Polyphony Digital, produsenten av Playstation 3 spillet Gran Turismo (GT), derav navnet og det futuristiske utseende.

Bilen vil bli tilgjengelig i spillet GT5 (muligens også forløperen GT5prolouge)"

Vi retter en stor takk til Jonas som oppklarer navnevalg og utseende (red. anm.)

Powered by Labrador CMS