-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Franske tolitere
Både Citroën og Peugeot viser prototyper på Paris-utstillingen som skal klare seg med to desiliter på mila. Oppskriften består av lav vekt og trykkluft.
Det er ikke bare Renault som viser at man kan få ned forbruket dramatisk i årene fremover. PSA Peugeot Citroën har en løsning som kan være mer realistisk enn Eolab.
Peugeot viser en bil de har kalt 208 Hybrid 2L Demonstrator der 2L ikke henviser til slagvolumet, men til drivstofforbruket. Den skal nemlig klare seg med 2 liter bensin på 100 kilometer, eller 0,2 liter på mila som er terminologien vi bruker.
Bilen er basert på en 208 1,2-liter Pure Tech, en bil med 82 hestekrefter og plass til fem personer.
Slanket 100 kg
For å oppnå det lave forbruket har Peugeot benyttet teknologi som normalt er forbeholdt løps- og luksusbiler. Bilen veier inn på 860 kg, 100 kg mindre enn produksjonsmodellen, og er bygget i en miks av stål, aluminium og kompositter.
Designerne har valgt materialer som er tilgjengelige for masseproduksjon, og det er lagt vekt på at prototypen skal ha tilsvarende egenskaper og utseende som produksjonsmodellen.
Karbon-bindinger er benyttet i karosserideler, sider, dører og tak samt hjuloppheng. I tillegg er aerodynamikken perfeksjonert for å redusere luftmotstanden.
Slankeoperasjonen har ikke bare gått ut på å bruke nye materialer, man har også redesignet eksisterende komponenter. For eksempel er tykkelsen på stålet i eksosanlegget redusert, noe som har resultert i 20 prosent forbedring kun på dette området.
Trykkluft
Standard drivlinjen er erstattet med et hybridsystem som kombinerer bensinmotoren med komprimert luft. Den komprimerte luften benyttes til å oppnå større effektivitet i gitte situasjoner, for eksempel under start og akselerasjon.
Allerede for halvannet år siden fikk vi et hint fra PSA om en slik løsning.
Systemet består av en tank med komprimert luft plassert under bagasjerommet, en lavtrykkstank nær bakakselen som fungerer som et ekspansjonskammer, samt et hydraulisk system bestående av en motor og en pumpe plassert i motorrommet.
Hybridsystemet benytter planetgir for å balansere de to energikildene. Dette erstatter dermed den manuelle girkassen.
Utslippsfritt
I Air-mode (ZEV) går bilen kun på komprimert luft. Som ved eldrift forbruker den da ikke drivstoff og slipper ikke ut CO2. Peugeot oppgir ikke noen rekkevidde på ren luft.
Ved Petrol-mode er det kun bensinmotoren som driver bilen. I Hybrid-mode drives bilen av begge energikildene for å oppnå lavest mulig forbruk.
Trykktanken fylles under bremsing og retardasjon, eller ved hjelp av energi fra den tresylindrede bensinmotoren. Begge metoder kan gi full tank i løpet av ti sekunder.
Citroën viser et konsept basert på samme oppskrift. Deres testmodell heter C4 Cactus Airflow 2L Concept.