Citroën Xsara 1.4

Gode kjøreegenskaper, akseptabel komfort og god plass – utvendig størrelse tatt i betraktning. Kan vi forvente mer av en bil til 165.000 kroner?

Publisert

Først publisert i BIL 3 - 1998.

Selv på laveste utstyrsnivå – som heter X – kan Citroën Xsara vise til en solid liste av standardutstyr: Fire kollisjonsputer, automatiske beltestrammere, høyt bremselys, fire hodestøtter, lyktespylere, kurve-/tåkelys, servostyring, sentrallås og førersete og rattet kan reguleres i høyde- og lengderetning. En forskjell fra de høyere utstyrsnivåene, er at "X" ikke har ABS-bremser eller delt bakseterygg.

En positiv detalj på Xsara er at støtfangerne er tredelte. Vil du bytte ut et støtfangerhjørne som har fått en kollisjonsbulk, er deleprisen knappe 300 kroner – mot nesten 900 kroner hvis støtfangeren hadde vært hel.

God plass
Førersetet har høyderegulering samtidig som det byr på god lårstøtte og god sidestøtte. Rattet kan justeres i både høyde og lengde, men vandringen er forholdsvis kort. Mange betjeningsfunksjoner er samlet på rattstammen, noe som krever tilvenning, men som ellers fungerer greit. At bryteren for varmetrådene i bakruta er plassert ytterst på vinduspusserhendelen, får vi skrive på kontoen for fransk sjarme.

Både kupé- og bagasjeplassen er økt i forhold til forgjengeren ZX. Det er også akseptabel takhøyde i både for- og baksete. Spesielt baksetepassasjerene bør være fornøyd med benplassen. Samtidig er bakdørene uvanlig brede. Bagasjerommets volum er imponerende, sammenlignet med konkurrentene. Et kompakt bakhjulsoppheng har bidratt til dette.

Bilens kjørelys er det lite å utsette på. Det er bedre enn hos mange av konkurrentene, men det innvendige lyset er upraktisk. En ting er at jeg savner kupélys når bare bakdørene åpnes. Mer irriterende er det at det er lagt inn forsinkelse på kupélyset. Det er greit nok når dørene lukkes, men at det skal ta flere sekunder å få lys når dørene åpnes, virker ikke logisk.

Xsara byr på fastere fjæring og demping enn ZX, noe som betyr litt risting på dårlig vei, men som betaler seg ved svingkjøring på bedre vei. De store ujevnhetene flyter bilen behagelig over, selv om Xmodellen er noe dårligere på dette punktet enn LX, S og SX. Laveste utstyrsnivå har nemlig smalere dekk enn de øvrige. Styreresponsen og styrefølelsen får karakteren "meget tilfredsstillende", og bidrar til en følelse av sikkerhet bak rattet, også på underlag med liten friksjon.

Krever turtall
1,4-literen yter "bare" gir 75 hk, samtidig som dreiemomentkurvens toppunkt ligger relativt høyt i forhold til turtallet ved normal hverdagskjøring. Det er derfor lite "å dra på med" ved akselerasjon i fart, for eksempel fra 70 til 90 km/t når du skal inn på motorveien. Motoren føles ellers fleksibel og kvikk bare den får litt kontante signaler fra høyrefoten. Med på kjøpet følger det litt motorstøy under akselerasjon, men ellers er Xsara godt støydempet. Bilen har kraftige og
kontante bremser, samtidig som det er lett å porsjonere pedaltrykket. Etter vår mening skal ABS-bremser være standard i denne prisklassen i dag. Vil du ha en Xsara 1.4 med ABS-bremser må du opp et utstyrsnivå til LX og får da også delt bakseterygg og fjernstyrt sentrallås i tillegg til ABS. Prisen øker samtidig med 10.000 kroner.

Citroëns tidligere kjennemerke – biler med karakter, biler som det er verdt å hvile øynene på – scorer ikke Xsara poeng på. I konkurranse med kompaktklassens to dominerende aktører, Toyota Corolla og VW Golf, må derfor Xsara kjempe med mer håndfaste våpen, altså kjøreegenskaper, komfort, plass og utstyr.

CITROËN XSARA 1.4i X:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. 1360 ccm. 55 kW (75 hk) v/5500 o/min. 111 Nm v/3400 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak.
Dekk: 175/65SR14.
Mål: Lengde: 416,7 cm. Bredde: 169,8 cm. Høyde: 140,1 cm. Akselavstand: 254,0 cm. Sporvidde f/b: 142,3/143,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1105 kg. Tillatt totalvekt: 1580 kg.
Volum: Bagasjerom: 408 liter (VDA). Tank: 54 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 14,1 sek.
Toppfart: 175 km/t
Forbruk EU-97:
By:
0,97 l/mil
Landevei: 0,58 l/mil
Gjennomsnitt: 0,72 l/mil
Pris: kr 164.900,-

Powered by Labrador CMS