Citroën Xsara VTR

Den skiller seg ikke nevneverdig fra de øvrige kupémodellene i Xsara-serien, men det er mer enn spoiler og hvite instrumenter som gjør VTR til sportskupé.

Publisert

Først publisert i BIL 12 - 1999.

Citroën gjør masse riktig om dagen. Du er kanskje ikke klar over det, men skal du ha det hotteste innen kompakte GTi-biler, finner du den i Citroënstallen. Modellbetegnelsen er Xsara VTS. Nå kommer lillesøster Xsara VTR, som til tross for beskjeden motorytelse gir akkurat den sportslige karakteren du kan vente for under 200.000 kroner.

Ut fra spesifikasjonene er det vanskelig å lese seg til hva som skiller VTR fra de andre 90-hesterne i Xsara-programmet, men forskjellene er der, og de er merkbare. For det første er 1,6-literen under panseret mer turtallsvillig enn jeg kan huske den har vært i noen annen Xsara 1.6 jeg har kjørt tidligere. Litt kortere utveksling sørger for det, og gjør at 90 hk faktisk gir kvikk akselerasjon i alle gear, og bedre trekkraft enn ventet i femtegearet.

Vi har ikke alltid vært like rosende i vår omtale av Xsaras kjøreegenskaper. Dette er rettet på, og selv om den ikke er i klasse med storesøster VTS, er VTR en fryd på svingete veier. Støtdempere og fjærer er også strammet en del, og Xsara føles svært så kompetent i svingene. Komforten over de mindre og skarpe ujevnhetene lider nok litt, men fjæringskomforten er fortsatt på et nivå som mange konkurrenter med standardunderstell vil misunne den. Bortsett fra hvite instrumenter og gearkule i aluminium, er interiøret enkelt og velkjent. Jeg har litt problemer med å finne en optimal kjørestilling, og problemet er det velkjente med et litt for liggende ratt og svak lårstøtte. Det siste kan lett avhjelpes ved å montere distansehylser og nye bolter på de fremre setefestene.

Er det ikke det sportslige frasparket du er ute etter, men vil ha god komfort og en snev av sportskupéfølelse til en overkommelig pris, er dette et meget aktuelt alternativ.

CITROËN XSARA 1.6i VTR:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel, to ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,2:1. 1.587 ccm. 66 kW (90 hk) v/5.600 o/min. 135 Nm v/3.000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og tromler bak. ABS.
Dekk: Michelin Energy 185/65HR14.
Mål: Lengde: 416,7 cm. Bredde: 169,8 cm. Høyde: 140,1 cm. Akselavstand: 254,0 cm. Sporvidde f/b: 143,6/143,1 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.143 kg. Tillatt totalvekt: 1.590 kg. Nyttelast: 447 kg. Tillatt vogntogvekt: 2.590 kg. Tillatt tilhengervekt: 1.100 kg.
Volum: Bagasjerom: 408 liter. Tankvolum: 54 liter.
Aks. 0 - 100: 13,1 sek
Toppfart: 183 km/t
Forbruk bykjøring: 1,04 l/mil
Forbruk landevei: 0,62 l/mil
Forbruk snitt: 0,77 l/mil
Pris: kr. 192.500,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS