-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Citroën Xsara
Den er en av klassens største biler og Citroën har ambisjoner om at Xsara skal bli en volumselger i kompaktklassen. Hvis de ikke lykkes, skyldes det ikke bilen.
Først publisert i BIL 10 - 1997.
Jeg må innrømme at jeg stiller med en god porsjon forventninger når Citroën inviterer til lansering av en ny modell. Noe jeg forlengst burde lært at jeg kan spare meg. Citroën er nemlig ikke hva de en gang var, og selv om Xsara gir et bunnsolid førsteinntrykk, er den på ingen måte noen oppsiktsvekkende og spennende nykommer.
Når jeg overfor Citroëns representanter forsiktig antyder at de i Xsara kanskje har vært litt vel forsiktige når det gjelder både tekniske løsninger og design, får jeg til svar at "Vi skal selge 280.000 Xsara neste år". De har sikkert rett. De har som mål å selge mange biler, og da er det ikke rom for oppfinnsomme og sære løsninger. Vi bør være glade for at de store Citroënene fortsatt har noe så sært, men genialt, som hydraulisk fjæring.
Å bedømme en Citroën ut fra forventningene om noe spennende og uvanlig, er blodig urettferdig. Når det gjelder utstyr og tekniske løsninger, har nemlig Xsara alt som skal til for at den skal kunne hevde seg mot de nye konkurrentene i kompaktklassen. Det inkluderer blant annet regnføleren som automatisk starter vindusviskerne.
Rommelig
I forhold til forgjengeren er det bare enkelte motorer og hjulopphengene som fortsatt henger med. Resten er nytt, helt nytt. Xsara kommer i første omgang som femdørs og tredørs kombikupé. De to modellene har identiske eksteriørmål og er ca 10 cm lengre enn ZX. Og som du ser, er det først og fremst bak de har plusset på lengden, noe som har gitt et rommelig bagasjerom (408 liter mot 345 i ZX), samtidig som også kupéen er blitt rommeligere. Xsara seiler faktisk opp som en av de rommeligste bilene i klassen.
Komforten er det heller ikke noe i veien med. Forsetene gir god støtte til både lår og rygg, og baksetepassesjerene sitter også behagelig. Bakseteputen gir god lårstøtte, uten å være for lang.
Nye interiørlinjer
De fleste Xsara-modellene får delt nedfellbar bakseterygg, og du kan låse bakseteryggen slik at den bare kan åpnes hvis du har tilgang til bagasjerommet. Innvendig håndtak i bakluken er standard. En annen låsnyhet er en indikator innvendig på bakdøren som viser om barnesikringen er aktivert.
Citroën viste nye interiørlinjer da de introduserte Saxo og viderefører de runde linjene i Xsara. Dashbordet har tiltalende og praktisk utforming, med et tunntak; det er valgt en lys plasttype som omgir instrumentene og midtkonsollen, en plast som gir mye reflekser i frontruten, spesielt når en har solen rett forfra. Bilene jeg kjørte i Frankrike, hadde to hanskerom. Xsara-modeller som skal selges i Norge får to kollisjonsputer og bare ett hanskerom. I Norge vil dessuten sidekollisjonsputer i forsetene bli standard. Av andre utstyrsdetaljer kan nevnes oppvarmede forseter, fireveis justering av rattet, sentrallås, pollenfilter, høyt bremselys og ABS-bremser.
Det er mulig at rimeligste modell ikke får ABS-bremser som standard. På listen over ekstrautstyr finner du blant annet automatisk start av vindusviskerne og klimaanlegg.
Som nevnt er hjulopphengene i konstruksjon identiske med de vi finner i ZX, men de har fått mindre endringer når det gjelder oppsett. Blant annet er foringene i bakstillingen – de som sørger for at bakhjulene svinger med forhjulene – endret slik at bakhjulene nå har mindre styreutslag. Sammen med fastere fjæring og demping, gir dette Xsara noe dårligere fjæringskomfort enn ZX, men forskjellen er liten i forhold til forbedringene når det gjelder kjørefølelse. På svingete vei er Xsara en fryd. Styringen er presis og kontant, den krenger moderat og takler både små og store ujevnheter uten at det går utover stabiliteten. Standardmodellene er riktignok ikke sportslige i oppførselen, men det kommer etterhvert en sportslig Xsara Coupé med en toliters 163-hester.
Kjente motorer
Ser vi under panseret, finner vi også velkjent teknikk. Motorene er velkjente, men de har fått litt fintrimming for å tilfredsstille nye og strengere utslippskrav og for å forbedre kjørbarheten. Under prøvekjøringen i området rundt Strasbourg, hadde Citroën hentet frem tre motoralternativer. 1,8-literen med 90 hk er en ny variant av den fra før velkjente 1,8-literen. Den har tidligere hatt 101 hk og 153 Nm, men har nå 11 hk og 7 Nm mindre. 101-hesteren får du nå bare i kombinasjon med automatgear. Vil du ha en motor med litt futt, er 90-hesteren ikke å anbefale. Den drar bra, men akselerasjonen er bare sånn akkurat. 16-ventileren med 110 hk er vesentlig piggere. Spesielt når du får litt last i bilen, er den å foretrekke.
Når det handler om dreiemoment, er det ingen av de to nevnte bensinmotorene som hamler opp med 1,9-liters turbodieselemotoren. Med 201 Nm allerede ved 2.250 o/min, er den råsterk og jobber lett og uanstrengt i de hastigheter som er aktuelle for norske forhold. Med 12,8 sekunder fra 0 til 100 km/t er den dessuten raskere enn 1,8-liters 90-hesteren. Bortsett fra litt høyere støynivå ved tomgangskjøring, er den like stillegående.
Rimeligste Xsara er utstyrt med 1,4-literen med 75 hk. På toppen av Xsara-programmet finner vi en toliter med 16 ventiler og 163 hk. I første omgang vil den bli forbeholdt den sportsligste 3-dørs modellen.
Til Norge i januar
Å kalle Xsara spennende, er å ta litt hardt i, men det har tydeligvis ikke vært noe mål for Citroën at femdørsutgaven av Xsara skal markere seg som en spennende bil. Det er lagt mer vekt på sikkerhet og praktiske løsninger, og i så måte er det ikke noe å sette fingeren på. Xsara blir en sterk konkurrent til nye Golf og Astra. Prisene er ikke fastsatt, men hos Citroën lover de at Xsara skal bli meget konkurransedyktig med tanke på både pris og utstyr.
Når femdørs Xsara er i salg i Norge, er allerede tredørs-varianten lansert. Med toliteren med 163 hk vil jeg tro at dem som søker en spennende Citroën, vil få tilfredsstilt sine behov.
DETTE ER CITROËN XSARA:
Lengde: 416,7 cm. Bredde: 169,8 cm. Høyde: 140,1 cm. Akselavstand: 254,0 cm. Sporvidde f/b: 142,3/143,0 cm. Bagasjeromvolum: 408 l. (VDA).