-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
TH!NK City
Den er liten, gjerrig og norsk – en trassig liten bil og et sjarmerende innslag i et marked som ellers preges av blank lakk og spreke motorer.
Først publisert i BIL 12 - 1999.
Speedometeret står stødig mot 90-streken, bare litt uling, nærmest som transmisjonsstøy, er det eneste som akkompagnerer vindstøyen og lyden fra hjulene. Der turtelleren hadde hatt sin naturlige plass, er det bare et stort ur som viser gjenværende batterikapasitet i prosent. Førerplassen ellers er ryddig og finishen er god. Førermiljøet har deler fra flere hold. Bryterne midt på dashbordet kjenner jeg fra Citroën Xantia, hendlene på rattstammen kommer fra Ford, mens Peugeot har levert rattet. Alt er satt sammen til en harmonisk enhet, og få vil reagere på at de ulike delene kommer fra forskjellige leverandører.
Jeg sitter høyt og har meget god oversikt. Bare en litt bred C-stolpe stjeler litt sikt på skrå bakover. Rett bakover har jeg meget god sikt, og bakluken i glass gir eksemplarisk oversikt bakover. Sittekomforten er god, men i likhet med resten av denne bilen gir setene et inntrykk av nøkternhet. Her er det ikke noe luksus, dette er en rasjonell bil med et mål for øye; å frakte inntil to personer og last med minst mulig forurensning.
Liten aksjonsradius
For selv om TH!NK City virker god sammenskrudd og gir et robust inntrykk, er det ikke til å komme bort fra at den største forse er energikilden. Denne bilen er ikke spesielt lett, og i stigningene opp mot Holmenkollen går det hardt utover batterireservene samtidig som vi har akkurat nok kraft til å holde fartsgrensen i bakkene.
Målt etter EU-normen 93/116/EU for byforbruk skal TH!NK City ha en rekkevidde på 85 km. Med varmeapparatet på og harde bakker merker vi at forbruket blir vel drøyt, og når jeg parkerer ved Festningskaia etter en runde gjennom Oslo sentrum og med ca 40 km på telleren, er det på høyt tid å få fylt opp batteriene.
Dette viser også elbilens svakhet; batteriteknologien henger ikke med og våre krav til mobilitet krever større lagringskapasitet. 85 km er ikke dårlig, men når du i tillegg skal kjøre et elektrisk varmeapparat for fullt, krymper rekkevidden merkbart. Tenk deg at du har bare 5 liter bensin igjen på tanken. Da har du tilnærmet samme rekkevidde som en som kjører elektrisk bil. Godt at du kan klattlade batteriene, og i storbyene er det nå relativt god tilgang på gratis strøm ved de offentlige ladestasjonene.
Robust karosseri
TH!NK City er en enkel bil, og det er egentlig bare plastkarosseriet som gjør den unik. Karosseriet er lagt i polyetylen plast, samme plasttype som i Pionerbåtene, og er meget robust. Under karosseriet finner vi en aluminiumramme som i sin tur er boltet til en stålplattform. Opprinnelig var også plattformen i aluminium, men av kostnadsgrunner ble det besluttet å bruke stål. Med assistanse fra British Steel er det utviklet en plattform som har omtrent samme vekt som man forventet at en aluminiumplattform skulle ha, men med større styrke.
Stålplattformen produseres i Danmark, mens Hydro Aluminium i Tønder produserer aluminiumrammen og dørrammene. Hjulopphengene, bremsene og styringen kommer fra Peugeot. Siemens er leverandør av motoren, en 3-fase AC-motor med vannkjøling, og de leverer også styringsenheten som også er vannkjølt. Reduksjonsgearet er av samme type som Fiat bruker i Electa. Batteriene kommer fra franske Saft, og hele batteripakken består av 19 6 Volt-celler som gir 114 Volt. Batteriene er ventilerte Nickel Cadmium-batterier med vannkjøling. Kjølingen skal hindre overoppheting av batteriene ved lading og tapping, men også sørge for at alle cellene har tilnærmet lik temperatur. Hele batteripakken veier 250 kg og er plassert under gulvet under setene.
Lettkjørt
TH!NK City er lettkjørt og føles kvikk i bytrafikken. Servostyring er ikke noe stort savn. Motoren, som gir 37 hk, har et kraftig dreiemoment. 108 Nm fra 0 til 3.000 o/min er meget bra, og bedre enn i for eksempel en Micra 1.3. TH!NK City stikker derfor raskt av gårde fra start, og akselerasjonen er tilstrekkelig til å holde følge med den travle trafikken i Oslo.
En snartur på motorveien avslører dessuten at den heller ikke har problemer med å følge trafikken her. Men det koster å henge med på kjøret, og en økonomisk kjørestil er å foretrekke hvis man skal ha glede av å kjøre elektrisk. Ellers kan rekkevidden bli litt snau.
Batteriene kan klattlades, men det lønner seg å tømme dem og lade dem helt opp minst en gang pr uke. Ladetiden er mellom 4 og 6 timer opp til 80%, mens du må la laderen jobbe i 8 timer for å få full-ladet batteripakke.
City har bestått alle de europeiske sikkerhetskravene både når det gjelder front- og sidekollisjoner. Kollisjonspute på førersiden er standard, men ikke på passasjersiden. – Ikke nødvendig, sier de hos TH!NK Nordic. – For det første er det langt frem til dashbordet og ettersom denne bilen bare er en toseter, vil enkelte kunne ha behov for å bruke denne plassen til et barnesete, og da er det ikke ønskelig med kollisjonspute.
TH!NK City er en praktisk bil. Her er det svært lite glamour og luksus. Plastkarosseriet med den ru overflaten skinner ikke speilblankt i solen, men det tåler en støyt og akkurat det er praktisk i en bil som først og fremst er utviklet med tanke på bykjøring og trange parkeringsplasser.
Drøy pris
TH!NK City koster 199.900 kroner med batterier. Du kan også kjøpe bilen til 139.000 og finansiere batteriene via Ford Finans ved å betale 1.200 kroner måneden i fem år. Etter fem år eier du da batteriene. Batterienes levetid er beregnet til mellom 8 og 10 år, avhengig av bruk.
Dette er en bil med et nøkternt utstyrsnivå, og med tanke på at det meste av tilleggsutstyret i biler er elektrisk drevet, er det like greit. For vinterbruk kan et kraftigere varmeapparat være ønskelig, ikke minst for å spare på strømmen, og for et tillegg på 15.117 kroner får du en ferdig montert parafinvarmer.
TH!NK City skal selges av TH!NK Nordics eget salgsapparat, bilene skal leveres ut hos Hertz, mens service vil bli utført på utvalgte Ford- og Volvo-verksteder. Det innebærer et svært så nøkternt salgsapparat, hvor allerede eksisterende tjenester knyttet til Ford utnyttes optimalt.
Fabrikken i Aurskog har kapasitet til å produsere 5.000 biler pr år, men den produksjonstakten regner de ikke å nå før om ca fire år. Fabrikken har pr i dag 92 ansatte. I første omgang er det det norske markedet, og da i særdeleshet i de store byene, som skal bearbeides. Men allerede neste år skal TH!NK City også til Sverige, Danmark og Finland.
TH!NK Nordic satser først og fremst på firmabilmarkedet, det gjelder både med tanke på finansiering og lønnsomhet. For det skal innrømmes, at til 199.000 kroner er ikke TH!NK sammenlignbar med andre biler i denne størrelsen verken når det gjelder plass eller ytelser. Skal du kjøre TH!NK City som privatbil må du enten ha et brennende ønske om å være miljøvennlig, eller et ønske om å ha en bil ikke alle andre har.
TH!NK City:
Motor: 3-fase AC-motor. Effekt: 27 kW (37 hk). Dreiemoment: 108 Nm v/0 – 3.000 2.500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Fast reduksjonsgear.
Bremser: Ventilerte skiver foran og tromler bak.
Dekk: 155/70SR13.
Mål: Lengde: 299,1 cm. Bredde: 160,4 cm. Høyde: 156,3 cm. Akselavstand: 260,5 cm. Sporvidde f/b: 144,6/145,6 cm.
Egenvekt m/fører: 1.015 kg. Tillatt totalvekt: 1.190 kg.
Bagasjerom: 350 liter.
Aks. 0 - 50: 7,0 sek
Toppfart: 90 km/t
Rekkevidde bykjøring: 85 km
Pris: kr. 199.000,-
Rekkevidde i følge 93/116/EU.