Honda Civic Coupé (USA)

Honda Civic Coupé (USA)

Honda Civic Coupé (USA)

Honda Civic Coupé (USA)

Honda Civic Coupé (USA)

Honda Civic Coupé (USA)

Honda Civic Coupé (USA)

Honda Civic Coupé (USA)

Honda Civic Coupé (USA)

Honda Civic Coupé (USA)

Honda Civic Coupé (USA)

Honda Civic Coupé (USA)

Honda Civic Coupé (USA)

Honda Civic Coupé (USA)

Honda Civic Coupé (USA)

Honda Civic Sedan (USA)

Honda Civic Sedan (USA)

Honda Civic Sedan (USA)

Civic generasjon 10

En av de lengstlevende modellbetegnelser står nå klar i tiende generasjon i USA. Innen 18 måneder er den på plass over hele kloden.

Publisert Sist oppdatert

Det er Civic Coupé som nå vises for første gang i Los Angeles. Fra før har Honda sluppet de første bildene av Civic Sedan. Begge er på plass i det amerikanske markedet tidlig i 2016.

Ingen av disse karosseriformene er aktuelle for Europa – her er det femdørs hatch (kombikupe) og stasjonsvogn som gjelder, og Honda USA sier ikke et pip om disse. Bare at tiende generasjon Civic skal være på plass i alle markeder innen halvannet år.

De lover et sofistikert og sporty chassis, en stillere og mer romslig kabin, klasseledende drivstofføkonomi og forventer å få topp karakter i kollisjonstester.

Civic Coupé er populær i USA, og mange velger denne som de oppfatter som mer sportslig enn sedanen. Men snart får amerikanerne også et tredje alternativ å forholde seg til – for første gang skal nemlig 5-dørs kombi tilbys på dette kontinentet.

God plassutnyttelse
Sammenlignet med forgjengeren er Civc Coupé bare litt større, men ifølge Honda vil den oppfattes som langt mer romslig. Akselavstanden er økt med 7,4 cm og bredden med 4,8 cm. Også sporvidden er økt mens fremre overheng er redusert.

Den nye Civic-plattformen gir også noe lavere sittehøyde enn forgjengeren hadde, noe som ifølge Honda forsterker de sportslige sidene i coupéen.

Turbo
I USA tilbys Civic Coupé med to alternative motorer, en normalt pustende toliter med Hondas avanserte ventilteknikk (i-VTEC) samt en 1,5-liters turbomotor. Ifølge Honda er det første gang de tilbyr en Civic med turbo.

Toliteren har en effekt på 158 hestekrefter og et dreiemoment på 187 Nm, mens den lille turbomotoren yter 174 hester og har et moment på 220 Nm. Sistnevnte er meget aktuell når Europa-modellen skal lanseres også, sammen med dieselalternativet på 1,6 liter.

Den europeiske Civic-utgaven kom på markedet i 2011, og så sent som i sommer kjørte vi spesialutgaven Type-R som nettopp har ankommet landet.

Men allerede i første kvartal 2017 er den neste generasjonen på plass, bekrefter PR-sjef Tom Gullkrona Skoglund hos den norske Honda-importøren.

Powered by Labrador CMS