-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Honda lanserer hybrid Civic
Det er snart gått et år siden Honda lanserte sin nye Civic i USA, og i dag er den presentert i europeisk utførelse. Det er ingen grunn til å forvente særlig norsk suksess.
Honda er som resten av bilindustrien opptatt av elektrifisering, men det holder dessverre ikke å lansere en «selvladende» hybrid som eneste alternativ i 2022 mens resten av bransjen lanserer den ene elbilen etter den andre. I alle fall ikke i Norge.
Her er Civic i amerikansk utførelse
Civic-betegnelsen har eksistert siden 1972, og ifølge Honda er den som ble presentert i dag generasjon nummer 11. Den har i en årrekke vært blant bestselgerne på det amerikanske markedet, men har aldri oppnådd tilsvarende posisjon i Europa.
Bilen har en design som er lett å like med sin coupé-form, og fem dører gjør den til en praktisk familiebil for dem som ikke trenger stasjonsvogn eller SUV.
Civic e:HEV har en hybrid drivlinje bestående av en 2,0-liters bensinmotor og to elmotorer. Maksimal effekt er 184 hestekrefter, og et dreiemoment på 315 newtonmeter skal sørge for god akselerasjon uten at vi får nærmere detaljer.
Selv om vi ikke får andre mål enn at akselavstanden er strukket med 35 mm fra forgjengeren, er det naturlig at Corolla blir viktigste konkurrent. Det fins jo ikke så mange andre ikke-ladbare hybrider i kompaktklassen.
Corolla var ifølge OFV Toyotas nest mest solgte modell i 2021 etter RAV4 med cirka 2500 biler, men det blir nok tøft for Honda å utfordre sine landsmenn på det norske markedet.
Jeg stoler på Honda når de sier at nye Civic kjører bedre enn sin forgjenger, og jeg tror dem også når de sier dette er den sikreste Civic de noensinne har bygget.
Det er bare synd at vi fortsatt må vente minst et år før Civic kommer som ren elbil – først da har den muligheter for et visst volum på vårt elbil-fokuserte marked.