-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Honda Civic: Praktisk outsider
Liker du GTI-biler fra 80-tallet, men trenger noe som er mer praktisk i det daglige? Da er Honda Civic 1.6 verd en nærmere titt.
Først publisert i BIL 4 - 2004
Den første VW Golf GTI var genial, og omtrent alle bilprodusenter fulgte etter med mer eller mindre vellykkede hotte versjoner av sine måbiler. Den gang holdt det med 110 hk, i dag må du over 180 hk for å bli tatt alvorlig. Honda Civic 1.6 er ikke noen GTI-bil, den oppgaven tar Type-R seg av med 200 hysteriske hestekrefter. Men den har likevel 110 villige hester fra en syngende motor. At den samtidig er rommelig og praktisk, og komfortabel så det holder, gjør det til en fristende pakke.
Civic ser moderne ut, ansiktsløftingen på 2004-modellen er vellykket. Lyktene foran og bak er endret, sidespeilene har fått blinklys, blant annet. Men den har fortsatt ikke stabilitetskontroll. Innvendig ser den også bra ut, med gode materialer og fornuftige løsninger. Blant annet er gulvet helt flatt i baksetet, og Civic var tidlig ute med gearspak montert på dashbordet. En plassering som er perfekt i denne bilen.
De over 180 cm kan ha problemer med å finne seg helt til rette i setet. Vi blir sittende med en litt krum rygg, på grunn av ganske markerte kulderstøtter. En regulerbar korsryggstøtte ville kanskje løst dette.
Ute på veien er Civic veldig lettkjørt og leken, men lyddempingen kunne vært bedre. Motoren liker godt å dras ut i gearene, og får en herlig låt på høye turtall. På lavere turtall er den ikke så villig. Gearkassa er godt avstemt til motoren, og understellet takler mindre og større ujevnheter på en overbevisende måte.
Styringen er derimot ikke så god. På slitte veier sporer bilen kraftig. Faktisk så mye at jeg måtte sjekke om det var riktig dekkdimensjon på bilen, og det var det. Med lavprofil sommerdekk undrer jeg på om den blir vanskelig å kjøre. I svinger må man også ofte korrigere kursen. Begge deler er for øvrig noe jeg kjenner igjen fra Civic Type-R.
De første GTI-bilene hadde sine mindre heldige sider, som likevel ofte ble overskygget av positive egenskaper som kjøreglede og fartsressurser. Civic 1.6 gir meg noen assosiasjoner til disse 80-talls GTIene. Honda har laget en skikkelig kjøreglad bil med masser av plass og fleksibilitet, samt komfort. Pluss på med høyt sikkerhetsnivå, solid kvalitet og lavt forbruk, og du har en bil som fortjener langt bedre salgstall enn den har i dag.
Honda Civic 1.6 ES:
Pris: kr. 221.930,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1590 ccm. 81 kW (110 hk) v/5600
o/min. 152 Nm v/4300 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 428,5 x 171,5 x 149,5 cm.
Akselavstand: 269 cm.
Egenvekt m/fører: 1210 kg.
Tillatt totalvekt: 1630 kg.
Dekk:185/70R14.
Bagasjerom: 370 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 10,3 sek
Toppfart: 185 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,67 l/mil
CO2-utslipp: 172 g/km
Konkurrenter: Mazda 3, Alfa Romeo 147, Ford Focus