-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Civic Sedan for Amerika
Honda har lansert tiende generasjon av Civic i USA. Designen vil være retningsgivende når ny Civic entrer Europa i første halvdel av 2017.
Så langt handler det om sedanmodellen. Den er viktigst i et USA hvor Honda står meget sterkt. Litt senere kommer Civic både som kupe og femdørs kombi.
Stasjonsvogn står ikke på det amerikanske Civic-programmet, men siden nettopp stasjonsvogner er så viktig i flere vesteuropeiske land, vil det europeiske Civic-programmet naturligvis inneholde nettopp en slik modell.
– Designen på den nye modellen danner basis for alle Civicer som kommer, både i USA og Europa. Så utseendemessig vil det være fellestrekk, sier marketingsjef Tom Gullkrona Skoglund hos den norske Honda-importøren. Skoglund legger til at «full model change» for Civic i Europa etter planene skjer i første del av 2017.
Lange tradisjoner
Civic bærer på en 43 år lang historie og er sånn sett to år eldre enn Volkswagen Golf. Fordi amerikanske kunder til nå har stilt andre krav enn det som gjøres i Europa, har Civic rent designmessig utviklet seg noe annerledes i USA enn i Europa.
For 2016-utgaven er ikke bare karosseriet nytt, men også hele plattformen. Pakkingen skal gjøre bilen til den største i kompaktklassen, ifølge Honda.
Honda hevder samtidig at de i tiende generasjon av Civic bringer mer ny teknologi inn i bilen enn noen gang tidligere, så som kollisjonsvarsling med full autobrems, adaptiv cruisekontroll som også tar seg av køkjøring og filskiftholder.
Legger lista høyt
Interiøret er også nytt og inneholder en sju tommer stor naviskjerm. På 2016-modellen, som slippes nå, er lengden økt med fem cm samtidig som den er 2,5 cm lavere enn bilen som erstattes.
Ganske pompøst opplyser Honda at 2016 Civic setter ny klassestandard for kjøreegenskaper, styring, kjøreopplevelse og stillhet inne i bilen.
Honda Civic for USA produseres i USA, mens Civic i Europa i hovedsak kommer fra Hondas fabrikkanlegg i Swindon i England.
Civic er en svært viktig bil for Honda i Europa, men gjør det dårlig i Norge og er så langt i år bare solgt i 450 eksemplarer, drøyt halvparten som stasjonsvogn.