Über-Mercedes

Det er en praktfull liten finesse i motor-styringen på 6.3 AMG. Computeren drar den først så høyt opp at du aner den eksos-bassen som vil komme senere, før den legger seg på avslappede 700 omdreininger.

Publisert Sist oppdatert


Først publisert i BIL 12 - 2006.

For det skal du ikke et øyeblikk være i tvil om. Vel er S-Klassen en stor, luksuriøs, komfortabel limousin. Men den går som et uvær. Og med den siste varianten, S 63 AMG, nærmer du deg det stratosfæriske i retning av prestasjoner.

Den nyeste S-Klassen er allerede en formidabel suksess. I Europa har den hittil i år solgt oppunder 20.000 eksemplarer, mer enn 7-serien og Audi A8/S8 til sammen. Med AMG-motoren flytter modellen seg inn i området til Ferrari og Maserati også, og når coupé-varianten CL også leveres med den samme motoren sier det seg selv at Mercedes-Benz nå dekker det meste i klassen for komfort-med-muskler.

Selvfølgelig har ikke 525 hestekrefter, langt over to tonn og 335 gram CO2 pr. km noe som helst med dagens virkelighet å gjøre. Men forsøk å si det til meg der motoren synger seg opp gjennom andre-, tredje- og fjerdegearet i den syvtrinns automaten som lar motoren dra langt forbi de 5000 der bassen virkelig slår inn, mens det piper et eller annet sted bak dashbordet fordi en radarstråle blir forvirret av en guard rail som er litt for nær, og antispinnvarslet lyser konstant fordi jeg har koblet den ut og hårnålene kommer tettere enn i Trollstigen.

Det skulle vært umulig å hive en så svær bil oppover en østerriksk landevei så kjapt og såpass brutalt samtidig som du er omgitt av materialer og en finish du ikke finner bedre i Prada-butikken i Milano og en komfort som om du lar deg servere på den gamle Orient Ekspressen.

Innvendingen er at dette er for perfekt. Du blir stum av beundring, men kunne tenkt deg litt mer følelser. Bremsene er nøyaktig tre ganger så bra som du regnet med, uten overraskelser. De 630 Newtonmeterne avleveres sømløst uten noen overraskende innslag av turboer - de finnes nemlig ikke. Den aktive karosserikontrollen kontrollerer slik at du nesten blir religiøs. Det aktive chassiset lar seg ikke bringe ut av fatning i det hele tatt – det nærmeste jeg kan sammenlikne med er den perfekte britiske butleren. Full kontroll uansett hva jeg gjør. Og selv om den har en elektronikkpakke som går utenpå alt annet som er pakket på innsiden av fire hjul, legger den seg ikke opp i det du gjør, eller forsøker å rette på deg. De jobber med deg, hele tiden. Aldri mot deg.

Og så ser det bra ut. S-Klassen har vi jo sett en stund, men den nye CL er en skapning som har mistet alt det boblete babyfettet fra overflaten og er blitt et slankt, muskuløst kattedyr, klar til et kjempesprang.

Det er et vesentlig poeng til med biler som disse to modellene. De har en diskret stil som du ellers bare finner hos Bentley. Dette er biler som er bygget for å levere, og da tenker jeg ikke på flash, men på genuine prestasjoner. I overkant, sannsynlig, av hva de fleste eierne klarer å benytte seg av.

Men det er akkurat som et glitrende kronometer. De trenger ikke nøyaktigheten på en tiendedel over ti år, men det er en nytelse å vite at den er der, og en enda større nytelse å vite hvordan den er kommet på plass.

Powered by Labrador CMS