Mesterlig coupé

Er du på utkikk etter en luksus-coupé er Mercedes CL500 en soleklar kandidat.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes-Benz CL500

Først publisert i Bil 2/3-2007.

Snaue året etter lansering av ny S-Klasse dukker todørs-varianten CL-Klasse opp i ny drakt. Slektskapet er tydelig, men samtidig har CL sitt eget særpreg. I forhold til forrige generasjon har den vokst 8 cm i lengden, mens akselavstanden er 7 cm lengre. Men linjene og proporsjonene skjuler den gedigne størrelsen godt, så den ser mer smekker og kjapp ut enn stor og tung.

Som sin sedan-bror er CL et teknologisk utstillingsvindu med all mulig luksus, komfort og sikkerhet. Elektronisk luftfjæring er selvfølgelig på plass, og fartsholderen nøyer seg ikke med å holde jevn fart, men den senker farten når bilen foran kjører sakte. Systemet fungerer i hastigheter mellom 0-200 km/t, så køkjøringen til og fra jobb går dermed langt mer bekymringsløst for seg.

Ute på landeveien en mørk og tåkete vinternatt kan man slå på et infrarødt kamera, og skjermbildet dukker opp midt i instrumentpanelet med speedometeret horisontalt under. Det krever nok litt tilvenning før man stoler nok på systemet. Men dersom man blir litt anspent bak rattet kan man velge ett av flere massasjeprogram i forsetene. Og selvfølgelig er både varming og kjøling av setet bare noen knappetrykk unna.

Interiøret er av ypperste klasse, enhver vil føle seg velkommen her. Selv i baksetene har voksne tilstrekkelig plass til å trives på lengre
turer. Støynivået er helt minimalt, i alle hastigheter. Men når man blir tung i høyrefoten og legger gasspedalen flatt, våkner V8-motoren kjapt til liv, og en herlig symfoni av grom motorlyd trenger merkbart inn i kupeen. Godlyden minner om en amerikansk V8’er.

Med sine bortimot 400 hester er akselerasjon virkelig ikke noe problem, og 7-trinns automatkassa har meget kvikk respons – her er det ingen nøling. CL fås også med V12-motor og 517 hester i CL600, men uten å ha kjørt den virker det ikke logisk å legge ut 700.000 kr ekstra for den. For oss holder V8’ern i massevis. Den har også bedre vektfordeling og drivstofføkonomi enn V12’ern.

Selv om CL500 har overflod av krefter, er den ikke noen sportsbil. Det sier seg vel selv, med en vekt på et par tonn, at heftig kjøring på svingete veier ikke er favorittsysselen. Men du verden som den trives når svingene ikke kommer så tett og skarpt, da kan man bare justere farten en smule inn og ut av svingene, og ellers bare konsentrere seg om Den Pene Linjen. Bremsesystemet imponerer med sin jevne og effektive kraft.

Det er tydelig at ingeniørene hos Mercedes-Benz kjenner sine kunder – særlig på dette prisnivået. CL500 oppfyller til fulle alle de krav man måtte ha til en luksus-coupé, og kundene velger gjerne litt ekstra utstyrssnadder i tillegg.

Kort om bilen:

Mercedes-Benz CL500

Pris, basis:

kr. 1.715.000

Pris, prøvekjørt

kr. 1.941.600

Motor:

8-sylindret V-motor. 5461 ccm

285 kW (388 hk) v/6000 o/min

530 Nm v/2800 o/min

LxBxH

507 x 187 x 142 cm

Akselavstand:

295,5 cm

Egenvekt m/fører:

1995 kg

Tillatt totalvekt:

2510 kg

Dekk:

235/55R17

Bagasjerom:

490 liter (VDA)

Tankvolum:

90 liter

Aks. 0 - 100 km/t:

5,5 sek

Toppfart:

250 km/t

Forbruk blandet kjøring:

1,21 l/mil

CO2-utslipp:

288 g/km

Powered by Labrador CMS