Svenske Ola Kaellenius, toppsjef i Mercedes-Benz presenterer nye CLA.

Prøver på nytt

Mercedes-Benz har hatt vekslende hell med den elektriske EQ-serien. Nå slipper de nye Mercedes-Benz CLA med nesten 800 km rekkevidde. EQ navnet er borte i modellbetegnelsen. Nå heter det «med EQ-teknologi».

Publisert Sist oppdatert

Nye CLA er første modell fra Mercedes-Benz hvor fossil og el-utgaven vil være omtrent identiske og dele modellnavn. 

Dette betyr slutten på strategien om å utvikle helt egne elbilmodeller ved siden av fossilmodellene, slik som E-Klasse og EQE.

- Det markerer begynnelsen på en ny æra for Mercedes-Benz og for kundene våre: CLA blir den mest effektive og intelligente Mercedesen vi noensinne har laget. Det er den første i en serie nye modeller vi legger til Mercedes-Benz-familien, sier Ola Kaellenius, administrerende direktør, Mercedes-Benz Group AG

At de legger lanseringen til Roma er ikke tilfeldig. Her ligger det mye symbolikk, og det må ikke være noen tvil om at Mercedes, som fant opp bilen, vil tilbake til gammel storhet.

Mercedes-Benz lanserte nye CLA i Roma på Villa Miani med grand show!

Imponerende tall 

De første tilgjengelige utgavene er CLA 250+ med EQ-teknologi og CLA 350 4MATIC med EQ-teknologi. Førstnevnte har en rekkevidde på opptil 792 kilometer (WLTP), noe som er solid i denne klassen.

Modellen CLA 350 4MATIC med 354 hestekrefter er den sprekeste av dem, og den har også 4MATIC firehjulstrekk som vi liker her i Norge. Rekkevidden er opptil 771 kilometer (WLTP).

Modellen CLA 350 4MATIC med 354 hestekrefter er den sprekeste og blir trolig den mest populære i Norge.

Nye CLA har 800-volt arkitektur noe som bidrar til å kunne redusere ladetidene i sammenheng med den nye batterigenerasjonen. Det gjør at modellen kan lade med opptil 320 kW på hurtigladestasjon, og få en rekkevidde på opptil 300 kilometer i løpet av 10 minutter under rette forhold.

Det var mange som var nysgjerrig på den nye bilen.

Begge utgavene har et litium-ion-batteri med en anvendbar kapasitet på 85 kWh. Sammenlignet med tidligere batteri med konvensjonelle grafittanoder har den gravimetriske energitettheten økt med opptil 20 prosent. 

Mot slutten av året vil CLA også bli tilgjengelig med et batteri på 58,4 kWh.

To-trinns girkasse 

En to-trinns girkasse plassert på bakakselen kombinerer dynamikk med høy effektivitet. Førstegiret muliggjør en rask akselerasjon fra start og effektivitet i urban trafikk. Andregiret er designet for god effektleveranse i høyere hastigheter og sørger for bedre rekkevidde og langdistansekomfort.

Nytt operativsystem, selvsagt med kunstig intelligens 

Nye CLA er den første bilen fra Mercedes-Benz som får det egenutviklede operativsystemet MB.OS (Mercedes-Benz Operating System). MB.OS er hjernen til nye CLA og kontrollerer fire områder: infotainment, autonom kjøring, chassis og komfort, og kjøring og lading.

Systemet markerer starten på fjerde generasjon MBUX og åpner opp en verden av personaliserte opplevelser og intuitiv interaksjon mellom menneske og bil. 

Den nye MBUX-generasjonen er den første til å integrere AI fra både Microsoft og Google, noe som kombinerer flere AI agenter i et system. MB.OS tilbyr maksimal fleksibilitet til å sømløst integrere innhold fra tredjepartsleverandører. 

Det typiske Mercedes-Benz-grensesnittet består, noe som gir en kjent brukeropplevelse.

Mercedes-Benz lover kjent brukeropplevelse, men det blir nok mye å sette seg inn i for kundene.

Salgsstart til høsten

CLA 350 4MATIC med EQ-teknologi vil være tilgjengelig med tilhengerfeste som kan trekke opptil 1.800 kg. Med en lengde på 4.723 mm er nye CLA rundt fire centimeter lengre enn forrige modell. Foran vil du finne en frunk på 101 liter og bagasjeromsvolumet rommer 405 liter.

Nye CLA er ventet til Norge i 2026, og salgsstart forventes tidlig i høst.

Powered by Labrador CMS