-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dyr og deilig
Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Shooting Brake skyter fart som en elbil, men har den deilige motorlyden i behold.
Først publisert i bladet Bil 12-2019.
Jeg var på vei nordover E6 og tenkte at Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Shooting Brake er jo en bil å drømme om. Nydelig komfort. Rask. Firehjulsdrift. Justerbart oppsett. Drømmen surnet da jeg fikk se prisplakaten.
747.115 kroner! Da er utstyr for drøyt 164.000 kroner som inkluderer 360-graders kamera, panoramasoltak, tilhengerfeste, mer avansert lyspakke enn den som er standard og fetere felger med mere med i prisen.
Men ikke noe av det ville jeg vært foruten. Og prisen er heller ikke høyere enn en bra utstyrt 3-serie fra BMW koster.
Jeg innrømmer at det kan oppleves urettferdig å trekke paralleller til elektriske Mercedes EQC som både er avgifts- og momsfri. Men EQC koster det samme når alle utstyrsrubrikkene inkluderes, den har god plass til voksne i baksetet, er raskere, koster mindre å drifte og gir langt høyere miljøscore.
Annerledesbilen
For mange vil en stor elbil fra en av premiumprodusentene være et helt reelt alternativ til EQC i dagens Norge. Men der EQC ter seg som en myk sofa på svingete veier, kryper CLA ned mot asfalten og gir deg sportsbilfølelsen som en SUV aldri kan matche.
224 hk og firehjulsdrift passer bilen perfekt og tar deg til 100 km/t på 6,4 sekunder med lynkjapp skifting mellom de sju trinnene i dobbeltclutchkassen.
Og her mener jeg Mercedes gjorde noe riktig da de tok fram CLA som annerledesbilen og lar den få leve med en oppgradering som gjør den litt mer praktisk, men ikke mer enn at CLA er bilen for de få, men for dem som dyrker lidenskap.
Proposjonsriktig
Det lekre Shooting Brake-kupé/stasjonsvognliknende utseende med proporsjon perfekt tilpasset størrelsen har helt opplagte ulemper fordi formen slår i hjel flere funksjoner.
Til å være hele 4,68 meter lang, er det fortsatt oppsiktsvekkende dårlig plass i baksetet og i snaueste laget til at voksne kan sitte komfortabelt der over tid. For å si det på en annen måte: Du vil neppe noen gang få se taxiskilt på taket av en CLA.
Da er det viktigere å ha nok plass til helgebagasjen på turene CLA innbyr deg til å ta. Igjen og igjen.
Ok, det går an å få CLA med 116 hk dieselmotor eller 136 hk bensinmotor til prisen av en familiestor, volumprodusert stasjonsvogn. Men CLA er ikke tatt fram for å dekke storfamiliebehovet. Så glem de små motorene som bare er med å drepe kjøregleden Mercedes har bygd inn i CLA.
Ber om å bli kjørt
Dette er bilen som ber om å bli kjørt. Som i komfortmodus er deilig så lenge asfalten holder bra standard, men som senket og med kort fjæringsvei slår overraskende mye i møte med skarpe kanter og ikke minst trikkeskinner urbane områder gjerne har mer enn nok av.
I sportsmodus skifter biler klart karakter, legger seg mer på og tvinger deg oftere ut i venstrefila. Det er under slike forhold CLA yter på det beste og derfor er jeg glad for at noen tar bryet med å bygge biler som ikke er for alle, og som ikke må ha en eller annen form for elektrifisering for å forsvare tilstedeværelsen.
Ikke det at jeg har noe imot elbiler. Elbiler består knapt av bevegelige deler og tar deg like sikkert og presist til målet, men de kan aldri matche den mekaniske opplevelsen i en fossilbil hvor tusenvis av teknisk kompetente mennesker har gjort sitt beste og optimalisert hvert tannhjul for å gi deg maksimal opplevelse og mestringsfølelse bak rattet.
Det er som med klokker: En enkel og rimelig digital klokke går minst like presist som et komplisert mekanisk ur av høy kvalitet, men gir aldri samme smykkefølelse.
Sånn sett er Mercedes CLA Shooting Brake smykket i en stadig mer elektrifisert bilhverdag.
- LIKER:
Sportslig komfort
- LIKER IKKE:
Trang i baksetet
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Pris | Fra kr 432.000 |
Pris testbil | kr 747.115 |
Motor | 1991 ccm R4 bensin |
Effekt | 224 hk/350 Nm |
Drivlinje | 7A, firehjulsdrift |
Aks. 0-100 | 6,4 sek |
Toppfart | 250 km/t |
Forbruk | 0,66-0,68 l/mil |
CO2-utslipp | 162-179 g/km |
NOx-utslipp | 11,2 mg/km |
Energiforbruk | 56,32 kWt/100 km |
Dimensjoner | 468/183/144 (L/B/H) |
Bagasjerom | 660-1950 liter |
Tilhengervekt | 1800 kg |