Classis Car Show på Hellerudsletta. Show-generalene Bjarne Reistad og Hans Hallbauer. (Foto: Øivind Skar)

Classis Car Show på Hellerudsletta. Åse Kleveland og hennes 50 år gamle Saab Sonett. (Foto: Sune Frøyseth Eriksen).

Classis Car Show på Hellerudsletta. Autounion SP 100.

Classis Car Show på Hellerudsletta. Volvo PV.

Classis Car Show på Hellerudsletta. Datsun.

Classis Car Show på Hellerudsletta. Toyota Corolla.

Classis Car Show på Hellerudsletta. Ford Consul.

Classis Car Show på Hellerudsletta. Jensen 541.

Classis Car Show på Hellerudsletta. Jaguar XK 150.

Classis Car Show på Hellerudsletta. 1959 Opel Caravan.

Classis Car Show på Hellerudsletta. BMW 3,0 Csi.

Classis Car Show på Hellerudsletta. MB-klubben.

Classis Car Show på Hellerudsletta. Mercedes 230 cab 1938.

Classis Car Show på Hellerudsletta. Nash som russebil.

Classis Car Show på Hellerudsletta. 100 år gammel Henderson.

Classis Car Show på Hellerudsletta. Volvo 262C cabrio.

Classis Car Show på Hellerudsletta. Romerike gammelbilklubb.

Classis Car Show på Hellerudsletta. Ford GT 40 replika.

Classis Car Show på Hellerudsletta. Ford Taunus med original lakk.

Drømmer og minner på Hellerudsletta

Større, flottere og mer omfattende enn noen gang. Det er igjen klart for Classic Car Show på Hellerudsletta nord for Oslo, denne gang med mer enn 300 kjøretøyer på plass når portene åpner lørdag morgen. Og gå husk konserten til Åse Kleveland lørdag ettermiddag.

Publisert Sist oppdatert

– Classic Car Show handler om drømmer og minner, sier show-master Bjarne Reistad som sammen med Hans Hallbauer trekker i trådene og legger til rette for gjennomføringen av landets største show for klassiske kjøretøy.

Og som vanlig vil de to trønderne være på plass i smoking og hilse besøkende med flosshatt.

Åse Klevelands jubileum
– Variasjonene er viktig å trekke fram. Dette er bilshow for alle, mener Reistad, men unnlater ikke å minne om at Åse Kleveland, sangeren, politikeren og bilentusiasten, holder konsert i foajeen lørdag kl. 14.

Og ikke uten grunn: Kleveland feirer gullbryllup med sin Saab Sonett, innkjøpt ny og eid siden mars 1968. I tillegg brukes den så ofte Kleveland har mulighet til det.

Dette låter bra: En 1959 åpen Chrysler 300 E – en av 140 produserte. En Ferrari 250 GT Tour de France. Hvor mange ble det bygget av den? Et par hundre? Og en 1967 Opel Rekord. Snakker vi flere millioner?

Merkeklubbene
Merkeklubbene er med. De store og små samlerne er med. AMCAR er med – utstillingens store samarbeidspartner. En-og-en-entusiastene er med, enten det er med en patinert Datsun eller det er med en unik NSU TTS.

Ford RS-klubben fyller 50 år i år og stiller med bortimot 20 biler.

– Men går dere aldri tom for utstillingsobjekter? Norge er tross alt et lite land med en begrenset motorhistorisk flora.

– Foreløpig er det mer enn nok å hente. Utstillingene har jo utvidet kontaktfeltet vårt enormt, men vi vet om store, spennende bilsamlinger som vi foreløpig ikke har rørt. Klubbfolket forteller oss stadig om nye, spennende objekter som blir importert. Og fra kjellere og låver triller det stadig ut noe gammelt som plutselig oppstår som en spennende fugl Fønix. Vi er ikke redd for å gå tomme, nei. Og dessuten er det jo noen av disse som godt tåler et gjensyn eller to, påstår Bjarne Reistad.

Han forteller at helgens show vil følge samme hovedmønsteret som fjorårets.

– Men hvorfor er det hele kuttet ned til bare to dager?

To intense dager
fjor falt jo 1. mai på en mandag, så da var det naturlig å forlenge «vår» weekend ut til mandagen. Slik er det ikke i år, så vi kommer til å nøye oss med to intense dager.

Og intenst vil det bli. AMCAR kommer selvfølgelig til å mobilisere kraftig. BMW Klassisk-Klubben har med mye, 30-talls 326, Isetta, 2002 Martini Racing, masse. Og folkene i BMW E30 Meet pleier heller ikke å skuffe.

Merkeklubber med NSU, Jensen, Alfa Romeo eller Mercedes kommer vi til finne. NMK med Seniorgruppa er på plass – og de er ikke særlig gamle skal jeg love. Norsk Sportsvognklubb kommer for ikke å snakke om en 10 år gammel forening som heter Norsk GT Union. Les: Iso Grifo, Maserati Mistral Porsche 928 og sånt.

Og så alle enkeltbilene. Når 1930 Nash – som russebil – står der er det all grunn til å glede seg. En Nash Healey er heller ikke hver dag, ei heller en fransk Ford Comete Monte Carlo.

Øystein Asphjells to Rometsch-Folkevogner – ultrasjeldne, selv bare en og en av dem – på ett brett blir en begivenhet. Akkurat som det skal bli morsomt å se Erik Gjermundsens mikrobiler i levende live – og ikke bare i forrige BIL.

Powered by Labrador CMS