Helge Michaelsens 1930 Nash russebil slik den var ment å brukes
Foto: Privat
Helge Michaelsens 1930 Nash russebil slik den var ment å brukes
Foto: Privat
Helge Michaelsens 1930 Nash russebil slik den var ment å brukes
Foto: Privat
Helge Michaelsens 1930 Nash russebil slik den var ment å brukes
Foto: Privat
Helge Michaelsens 1930 Nash russebil på Classic Car Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Helge Michaelsens 1930 Nash russebil på Classic Car Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Helge Michaelsens 1930 Nash russebil på Classic Car Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Helge Michaelsens 1930 Nash russebil på Classic Car Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Helge Michaelsens 1930 Nash russebil på Classic Car Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Helge Michaelsens 1930 Nash russebil på Classic Car Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Helge Michaelsens 1930 Nash russebil på Classic Car Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Helge Michaelsens 1930 Nash russebil på Classic Car Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Helge Michaelsens 1930 Nash russebil på Classic Car Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Helge Michaelsens 1930 Nash russebil på Classic Car Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Helge Michaelsens 1930 Nash russebil på Classic Car Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Helge Michaelsens 1930 Nash russebil på Classic Car Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Helge Michaelsens 1930 Nash russebil på Classic Car Show
Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Russebil fra hine hårde

Å ta Helge Michaelsens 1930 Nash Roadster i nærmere øyensyn er som å ta turen 53 år tilbake i tid. Russebilen er uendret siden da.

Publisert

Når noen sier «russebil» er det fort å tenke Ford Transit, Chevy Van og Volkswagen Transporter. Men før disse bilenes tid eksisterte det også russebiler. Det er Helge Michaelsens 1930-modell Nash 456 Roadster et kremeksempel på. Nå står bilen på Classic Car Show.

- Bilen ble kjørt som russebil i 1965, og så satt på låven for fremtidig restaurering, sier Michaelsen.

Eieren dro til England for å studere, men bilen ble stående på låven i 47 år før den plutselig dukket opp på Finn i 2012. Det var der Michaelsen fikk nyss om den.

- Opprinnelig ble bilen kjøpt ny i Grimstad. Så har den vært i Arendal, hos en kunstner i Kristiansand, i Lillesand og så til Grimstad igjen som russebil.

- Det er en ordentlig sørlands-bil, sier Michaelsen, som selv bor på Tromøya utenfor Arendal.

Alle russe-effektene ble lagt i bilen da den ble satt på låven. Russelue, blåsehorn, sløyfe, russeavisa – ja sågar russekortene til Per Hoelfeldt Lund lå i bilen.

- Han ville ikke selge til noen som ikke kunne skru på bilen, men da jeg sa at den kom til å forbli på Sørlandet fikk jeg kjøpe den, sier Michaelsen.

Uåpnet motor
Han har ikke gjort noe med bilens utseende, og under panseret var det kun småtteri som måtte til for å få den snart 90 år gamle bilen til å gå igjen.

- Jeg har gått over forgasseren og vannpumpa, og tatt bremsene. Motoren har ikke vært åpnet – den går så fint.

Rekkesekseren yter 60 hestekrefter, og bilen har alt det utstyr man kunne forvente av en slik bil i 1930, som el-start og en rekke instrumenter. Nybilpris var 6700 kroner.

- Den var brunlakkert som ny, så ble den malt blå med kost. Det var ikke så nøye den gang, da var jo bilen allerede gammel.

- Utvendig er den helt urørt siden den var russebil, med reklame og alt.

Når bilen tas frem er det mange, særlig i Grimstad, som drar kjensel på bilen og reklamene.

- Spesielt blant de eldre kommer minnene frem når de ser reklamen på bilen.

Persienne i frontruta
Blant de herlige detaljene er Grand Charm-flaska i reservehjulet og persienne-reklamen på panseret. Teksten «LUX Persienner» på panseret akkompagneres av en pil som peker mot frontruta, og i frontruta henger nettopp persienner.

- Jeg vil jo si det er kulturhistorie. De fleste russebiler blir jo høgd opp, noen blir restaurert – det er flere restaurerte biler der ute som har vært russebil – men du finner veldig få som har den reklamen, sier Michaelsen.

Nå tas bilen ut på diverse treff og samlinger – og naturligvis på 17. mai.

- Da bilen var kjøreklar i 2015 fikk jeg han som var russ i bilen (Per Lund) til å kjøre den i 17. mai-toget – 50 år etter at han var russ selv.

- Jeg er jo russ hvert år nå, jeg! Da dattera mi var russ i fjor kjørte hun rundt med venninnene i den, og det er mye humor blant russen når de ser den.

Utstillingens mest autentiske bil? Ikke usannsynlig.

Powered by Labrador CMS