-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Verdenspremiere:
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé
Vi loves muskuløse linjer kombinert med en heftig kjøreopplevelse når Mercedes-AMG lanserer sin nye CLE 53 4MATIC+ Coupé med 3-liters rekkesekser på 449 hestekrefter og firehjulsdrift.
– Med CLE 53 4MATIC+ introduserer Mercedes-AMG en linjelekker coupé som forener ytelse og eleganse på enestående vis. Den kraftige rekkesekseren, kombinert med firehjulsdrift og nitrinns girkasse, gjør CLE til en komplett maskin som imponerer i enhver situasjon, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Rekkesekser
CLE 53 4MATIC+ Coupé benytter en oppgradert versjon av M256-motoren på tre liter med seks sylindre. Den leverer en effekt på 449 hestekrefter og et dreiemoment på 560 Nm. I samspill med den nye elektriske kompressoren tilbyr denne en overboost-funksjon med et midlertidig dreiemoment på 600 Nm i opptil 12 sekunder.
Bilens integrerte startgenerator bidrar med et ekstra krafttilskudd på 23 hestekrefter og 205 Nm og understøtter det avanserte 48-volts elektriske systemet.
Med fullt variabel firehjulsdrift og 9-trinns girkasse fordeles kreftene lynraskt og gir bilen en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 4,2 sekunder. Den elektronisk begrensede toppfarten på 250 km/t kan økes til 270 km/t med den valgfrie AMG Driver's pakke.
Sporty detaljer
Designmessig skiller CLE 53 4MATIC+ Coupé seg ut fra øvrige CLE-modeller med utvidede for- og bakskjermer og en sporvidde som har økt med 58 millimeter foran og 75 millimeter bak. Den dynamiske fronten med AMG-spesifikk grill, «power domes» og 19-tommers felger gir den nye modellen et kraftfullt utseende.
Spoileren på bagasjeromsluken er lakkert i bilens farge, men er også tilgjengelig i svart farge som en del av en AMG-pakke. For ytterligere individualisering er to AMG nattpakker og AMG karbonpakker tilgjengelige.
(saken fortsetter)
Individuell demping
AMG RIDE CONTROL bidrar til økt smidighet, mer nøytral adferd i svinger og bedre veigrep. Stålfjæringen med adaptiv justerbar demping forener ifølge produsenten enestående kjøredynamikk med et høyt nivå av kjørekomfort.
Dempingen tilpasses individuelt for hvert hjul basert på kjøresituasjonen og veiforholdene. Dette skjer raskt og presist gjennom separate ventiler i demperne. Demperkarakteristikken kan velges i tre nivåer: "Comfort", "Sport" og "Sport+", noe som muliggjør en merkbar forskjell mellom langdistansekomfort og sportslige kjøreegenskaper.
Bakakselstyring
Bakakselstyring er standard og gir en maksimal styrevinkel på opptil 2,5 grader, der bakhjulene svinger i motsatt retning av forhjulene ved hastigheter på opptil 100 km/t. Dette skaper en opplevelse av kortere akselavstand og resulterer i betydelig mer smidige kjøreegenskaper og bedre manøvreringsevne. Det betyr at svingradiusen reduseres, noe som er spesielt merkbart under parkering.
Ved hastigheter over 100 km/t svinger bakhjulene parallelt med forhjulene i opptil maksimalt 0,7 grader. Dette har en positiv effekt på kjørestabiliteten, og gir dermed også en mer direkte styrefølelse.
Bilen forventes på norske veier til sommeren.
Tekniske data Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé
Motor | R6 bensinmotor |
Slagvolum | 2.999 cc |
Effekt | 449 hk ved 5800-6100 o/min |
Dreiemoment | 560 Nm (600 Nm midlertidig med boost) ved 2200-5000 o/min |
Effekt ISG | 23 hk |
Dreiemoment ISG | 205 Nm |
Drivlinje | Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift |
Girkasse | AMG SPEEDSHIFT TCT 9G |
Akselerasjon 0-100 km/t | 4,2 sekunder |
Toppfart | 250 km/t (270 km/t med AMG Driver's pakke) |
Kombinert drivstofforbruk (WLTP) | 9,7 - 9,3 l/100 km |
Kombinert CO2-utslipp (WLTP) | 220 - 212 g/km |