-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault Clio: Stor forbedring
Bilen har vokst i alle retninger samtidig som kvalitetsfølelsen har løftet seg merkbart fra forrige generasjon.
Først publisert i BIL 12 - 2005.
Når tredje generasjon Renault Clio er klar for det norske markedet i februar/mars, kan du regne med at startprisen vil ligge i nærheten av 175.000 kroner med 1,2-liters bensinmotor (75 hk) under panseret. De endelige prisene blir ikke klare før etter årsskiftet.
Det er en vesentlig større Clio vi får stifte bekjentskap med, for eksempel er akselavstanden økt med drøyt 10 cm, og dermed har Clio like lang akselavstand som Volkswagen Golf. Dette har blant annet kommet bagasjeplassen til gode, i det bakrommet nå rommer 288 liter, det vil si 33 liter mer enn før. Utvendig lengde holder seg fortsatt under 4 meter, så vidt. Med 399 cm har Clio vokst 22 cm i lengden, mens den har lagt på seg ca. 6 cm i både bredde og høyde. Dermed har vi følelsen av å sitte i en bil som er et nummer større enn forgjengeren.
Motorprogrammet vil i Norge i første omgang omfatte 1,2- og 1,4-liter bensinmotor med henholdsvis 75 og 98 hk samt 1,5-liters dieselmotor med 68 hk. Motorene er kombinert med femtrinns manuell kasse, men en automatisk/manuell AMT-kasse kommer i løpet av første halvår 2006. For ordens skyld nevner vi at Clio også produseres med 1,6-liter bensinmotor og to sterkere utgaver av dieselmotoren, men ingen av disse står på programmet til den norske importøren.
Under det første møtet med den nye bilen, på italienske veier i oktober, erfarte vi at fjæringen og hjulopphenget er meget kompetent. Smårufsete asfalt og mindre dumper takler hjulopphenget meget fint. Skarpe tverrskjøter har Clio mer problemer med å svelge, men det har den felles med mange større biler. Den forholdsvis lange akselavstanden bidrar likevel til et snev av storbilfølelse. Med standard dekkdimensjon 185/60 R15 (Dunlop SP Sport) fremsto bilen som meget stillegående, men det var merkbart mer hjulstøy da vi kjørte en mer sportslig oppsatt versjon med 50-profil dekk på 16-tommers hjul.
Vi har følelsen av å sitte høyt, noe som skyldes forholdsvis lav vinduslinje, men dette sørger også for at vi har god sikt til alle sider. Rattet har fireveis regulering, og sammen med førersetets reguleringsmuligheter er det lett å finne en behagelig sittestilling. Her bidrar en god fothviler til at venstrefoten finner seg til rette, samtidig som høyrebenet får akseptabel sidestøtte mot midtkonsollen.
Den elektriske styreservoen er det fortsatt vanskelig å venne seg til når vi kjører Renault-produkter. Styrefølelsen er ikke den beste samtidig som rattbevegelsene blir litt hakkete rundt nullpunktet. Clio kan skryte av å ha oppnådd høyeste ranking, fem stjerner, i EuroNCAP-kollisjonstesten. Selv om Renault fokuserer på sikkerhet, hører ikke elektronisk stabilitetskontroll, ESP, med til standardutstyret.
Dette er Renault Clio: