-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renaults verste
Fin måte å feire 40 år på. Renault Sport skohornet sin sterkeste motor inn i en Clio.
Herlig å kunne fortelle at ikke alle 40-åringer begynner å bli sedate, lett korpulente middagshøyde-fenomener. Renault Sport blir sprøere enn på lenge.
Men årsaken til at Renault Sport kan feire sine første 40 kjenner nok ikke alle til, så vi tåler en kjapp rekapitulering.
I forkant av 1976 hadde Renault konsentrert all sin flærr-virksomhet – og på det området skal jeg si de virkelig var aktive – i Alpine-avdelingen i Dieppe og hos Gordini i Viry-Châtillon, rett utenfor Paris.
Alpine skulle gjøre chassiser, Gordini skulle konsentrere seg om motorer.
Det sier seg selv at det ikke gikk. Hver gang noe gikk veldig bra konkurrerte de to om æren, hver gang noe gikk på trynet brukte de all energi på å beskylde hverandre.
Paris skar igjennom, slo de to avdelingene sammen og skapte sin nye Renault Sport-gruppe.
Opp og ned
Under selve løpet kom ingen av de to Renault Formel 1 bilene til mål. Det var Kevin Magnussen som ble utsatt for Daniil Kvyat denne gangen. Dansken haltet seg til depotet, fikk på slicks, kom utpå igjen, mange runder forsinket – og gikk så rett i veggen.
Men dagen før var gladere. Da var det nemlig han som fikk demonstrere 40-års bilen rundt banen. En Clio med full aero-pakke og dekorert i Renault Sports Sirius-gule, med mange nok svarte dekorasjoner til at man fikk klare assosiasjoner til gruppens en-seters racerbiler.
Clio R.S.16 heter modellen, og det dreier seg altså om en Clio RS der de har droppet nedi en F4R 87-motor – den som vanligvis sitter i Mégane R.S. 275 Trophy-R. På norsk heter det 2 liter og 275 hester.
Omfattende inngrep
Karosseriet er blitt 60 millimeter bredere, og både kjølesystem og eksos er endret – musikken kommer nå fra et Akrapovič dobbel-pipe anlegg.
19-tommers hjul er lagt på og opphengningen både foran og bak er bygget om. Ikke minst for at den skal se enda sportsligere ut der den står bom stille og stirrer på deg med den nye lys-signaturen fra LED Vision-lyktene.
Ikke et ord om dette kommer til å bli en begrenset katalog-modell, men siden de viser den frem så mye – neste stopp er Goodwood Festival of Speed i slutten av juni – blir det garantert så mange forespørsler at jeg er temmelig sikker på at det vil komme en melding om: «overveldende respons har gjort at vi…» osv.
Jeg har nemlig en følelse av at det i de fem månedene de brukte på dette «konsept»-prosjektet nok også ble avsatt tid til å utvikle en skikkelig forretningsplan.