-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor cabriolet
Rendyrket eleganse kombinert med kraft og, ikke minst, komfort. Det er vanskelig å finne en stiligere måte å lufte håret på.
Først publisert i BIL 7 - 2003.
Naturlig nok er CLK bygget over samme akselavstand som C-Klasse, det vil si 25 mm mer enn på foregående CLK. Det visuelle inntrykket av CLK er at den er lettere og nettere i formen enn forgjengeren, til tross for at den har vokst i alle retninger og er rundt regnet 100 kg tyngre med tilsvarende motor. Mer utstyr trekker selvfølgelig vekten opp, men brorparten av vektøkningen finner vi i bilens konstruksjon. Bilen har nemlig 40% høyere vridningsstivhet enn forgjengeren. Når svingene kommer tett, er det ingen tendenser til at bakparten lever sitt eget liv, her oppleves bilen som meget stabil og uten gnisninger og vibrasjoner i karosseriet.
I interiøret finner vi enkelte brytere og hendler som vi kjenner igjen fra andre Mercedesmodeller, men i det store og hele har CLK sitt særpreg. Også i kupéen er det blitt rommeligere. Med taket på er det 23 mm mer plass til håret, mens bredden i albuehøyde er 30 mm større enn på forgående modell. CLK er en fireseter, men vi kan ikke med hånden på hjertet si at det er god plass i baksetet. Det er knærne som er problemet, men Mercedes har laget groper til knærne på forseteryggene, så det er akseptabel plass så sant personene ikke er over 175 cm. Takbuen begrenser nemlig den innvendige høyden merkbart i baksetet.
Førersetet og hodestøtten reguleres elektrisk, det samme med rattet. Det er lett å finne den riktige kjørestillingen, men alt er ikke perfekt, for hjulbrønnen tillater bare en antydning av en fothviler. Grei nok for en smekker damefot størrelse 37, men noe snau for en traust 44-størrelse.
Følelsen av komfort gjenopprettes i det jeg vrir om tenningsnøkkelen. Den automatiske beltefremføringen bringer sikkerhetsbeltet frem til min venstre skulder. Her slipper vi å vri kroppen og strekke oss langt bakover for å få tak i setebeltet, som vi ellers må gjøre i biler med to brede sidedører.
Taket åpnes og lukkes helautomatisk med en knapp på midtkonsollen. Det skjer i løpet av 20 sekunder, uten at vi behøver å tenke på verken låsehaker eller deksler. Med taket på merkes det selvfølgelig på støynivået at vi kjører cabriolet når vi passerer gjennom tunneler og fjellskjæringer. Likevel demper taket lyden bedre enn i alle andre cabrioleter vi har kjørt det siste året, ikke overraskende ettersom taket er sydd av flere lag duk nettopp med tanke på støydempingen.
I tråd med god sportsbiltradisjon har Mercedes utstyrt CLK med bredere hjul bak, 225/50R16, mot 205/55R16 på forhjulene. Styringen er mer kontant enn på foregående CLK. Skiftet til tannstangstyring har hjulpet på presisjonen. Fjæring og demping prioriterer komfort fremfor sportslighet. Selv på brostein og annet ujevnt underlag er kjøreturen forholdsvis myk og behagelig.
1,8-literen med kompressormating er den minste av motorene i CLK-serien. Med sine 163 hester og ti sekunder fra null til hundre, gir den på ingen måte signaler om at ekvipasjen er undermotorisert. Dreiemomentet er ikke all verden når 1700 kilo møter motbakkene, men du merker det knapt annet enn på turtelleren når motorstyringen finner grunn til å veksle til et lavere gear. Motoren er nemlig kombinert med en behagelig femtrinns automatkasse. Muligheten for å kunne geare sekvensielt ved å vippe spaken til siden, setter vi spesielt pris nå når vi har behov for motorbremsing i utforbakkene.
Mercedes CLK 200 Kompressor cab.:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,5:1. Sylindervolum: 1796 ccm. Boring og slaglengde: 82,5 x 85,0 mm. Effekt: 120 kW (163 hk) v/5500 o/min. Dreiemoment: 240 Nm v/3500-4000 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 5A.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: F: 205/55R16, B: 225/50R16.
Mål: Lengde: 463,8 cm. Bredde: 174,0 cm. Høyde: 141,3 cm. Akselavstand: 271,5 cm. Sporvidde f/b: 149,3/147,4 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1690 kg. Tillatt totalvekt: 2010 kg. Maks vogntogvekt: 3635 kg.
Bagasjerom: 390 liter (VDA).
Tankvolum: 62 liter.
Aks. 0 - 100: 9,9 sek
Toppfart: 228 km/t
Forbruk bykjøring: 1,25 l/mil
Forbruk landevei: 0,61 l/mil
Forbruk snitt: 0,86 l/mil
Pris: kr. 529.400,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.