Mercedes CLK Cabriolet

Det lå liksom i kortene – CLK måtte komme som Cabriolet. Her er den, og den er penere enn noen annen Mercedes med mykt tak.

Publisert

Først publisert i BIL 8 - 1998.

Det er påfallende hvor flinke alle bilprodusenter er til å fortelle om hva de har gjort tidligere. Mercedes er så visst ikke noe unntak og de nøyer seg ikke bare med å fortelle om sine tidligere bragder, de har også en aktiv veteranavdeling som fortsatt kjøper og restaurerer biler som brukes i løp som for eksempel Mille Miglia.

Det er derimot vanskelig å se at CLK Cabriolet skal ha noe som helst med Mercedes tidligere bragder på kabrioletområdet å gjøre. Bygd på CLK Coupé er dette tvers gjennom moderne, og med linjer som får alt det Mercedes har prestert de siste årene til å virke heller amatørmessig. 124-seriens kabriolet-utgaver ble da heller ingen suksess. I løpet av de årene den var i produksjon ble det produsert beskjedne 34.000 eksemplarer. Målet for CLK Cabriolet er 23.000 pr år, et volum de ikke vil ha problemer med å bli kvitt. Ventelistene er nemlig allerede lange.

Skjult tak
De kosmetiske forskjellene i forhold til CLK Coupé er minimale og begrenser seg til endringer som har med takkonstruksjonen å gjøre. Bakluken er blitt mindre og det midtplasserte bremselyset er flyttet fra hattehyllen til toppen av bakluken. Det er lagt vekt på å beholde Coupéens elegante linjer i størst mulig grad, og selv om det ikke er samme flyten over linjene, er CLK Cabriolet også elegant med taket på.

Men det er når taket legges ned at de elegante linjene i Cabriolet-karosseriet virkelig kommer til sin rett. Taket legges ned i en brønn bak baksetene og skjules av et deksel lakkert i bilens farger og som gir en harmonisk overgang mellom baksete og karosseri.

Stivt karosseri
De to hodestøttene på bakseteryggen fungerer også som veltebøyler og heves automatisk hvis bilen skulle velte. De har dessuten elektrisk høyderegulering slik at de også kan heves etter baksetepassasjerenes ønske. Sikkerhetsdetaljene er ellers de samme som i CLK Coupé, og inkluderer selvsagt sidekollisjonsputer i dørene.

Førermiljøet er i store trekk identisk med det du finner i CLK Coupé. Bare den røde bryteren foran til venstre for gearspaken avslører at dette dashbordet hører til i Cabriolet-utgaven. Heller ikke ute på veien er det lett å merke noen forskjell. CLK Cabriolet er 200 kilo tyngre enn Coupéen, kilo som i første rekke er brukt til å forsterke karosseriet. Bare på dårlig vei med skarpe ujevnheter er det en liten tendens til skjelving i ratt og frontrute, og den tendensen er så minimal at de fleste vil ikke legge merke til den. Med taket på er det overraskende lite vindstøy.

Det er fort gjort å bli kvitt taket. Du løsner først håndtaket over frontruten og dytter taket ca 10 cm opp. Deretter sørger elektriske motorer og hydraulikk for resten; taket vippes opp i bakkant, lokket over brønnen bak baksetene åpnes, taket legges ned i brønnen og lokket legges på plass. Det er to viktig forutsetninger for at taket skal kunne legges ned. Den ene er at bagasjeluken er lukket, den andre at trekket som deler bagasjerommet er hektet på plass.

Variabelt bagasjevolum
Taket tar forholdsvis mye plass, men ved å bruke løsningen hvor de har en gardin som deler bagasjerommet har du i alle fall et rommelig bagasjerom når du har taket på. Mens CLK Coupé har 420 liter bagasjevolum har du i CLK Cabriolet 350 liter til rådighet med taket på, men volumet krymper til 237 liter når du legger ned taket.

Som i alle andre åpne firesetere, er baksetet i CLK Cabriolet et trekkfullt sted. For å øke komforten for dem foran, har Mercedes tatt frem et vindskott som dekker baksetet. Med vindskottet på plass og siderutene oppe blir det behagelig utlufting også ved motorveihastigheter.

CLK Cabriolet kommer som CLK 200, CLK 230 Kompressor og CLK 320. Spør du meg om hvilken av de tre som er mest balansert, er svaret CLK 230 Kompressor. Det er riktignok litt mer saft i V-sekserens fraspark. 3,2-liter sylindervolum pumper ut mer effekt og kraftigere dreiemoment samtidig som sekseren går mykt og behagelig, men 193 hk og 280 Nm gir likevel CLK 230 Kompressor et akseptabelt effektoverskudd. Takket være god støydemping og effektive motorfester går rekkefireren svært behagelig.

Med utstyrspakke Sport er kjøreegenskapene slik de bør være; ikke så sportslig at det går ut over komforten, men heller ikke så myk at svinger og ujevnheter skaper ustabilitet. 205/55-dekk er ikke blant det mest behagelige du kan kjøre på, men Mercedes har her et godt kompromiss. CLK Cabriolet Sport er akkurat passe sportslig til at en trives når svingene kommer tett. Ønsker du mer komfort står også utstyrsnivået Elegance på programmet.

Svak styrefølelse
ASR er standard og velkomment på regnvåte italienske veier. Du skal ikke være for tung på gasspedalen før systemet varsler om at grensen for veigrep er nådd og demper kreftene. Styringen er kontant, men i likhet med CLK Coupé er ikke styrefølelsen den beste. Det virker som Mercedes bevisst forsøker å isolere sjåføren fra veien, og de har greid det. Så lenge dekkene har godt feste er dette uproblematisk, men når det blir glatt – enten det er norsk vinterføre eller våt og sleip italiensk asfalt – blir tilbakemeldingene til sjåføren for svake.

CLK Cabriolet virker robust, men de litt "billige" plastdetaljene som vi påpekte i CLK Coupé under vår prøvekjøring i vinter, finner du også her. Finishen på de Karmann-produserte CLKene er god, meget god, og dårlig italiensk asfalt greide ikke å provosere frem unoter.

Mercedes er i ferd med å utvide produksjonskapasiteten for de fleste av sine modeller. CLK Cabriolet har de satt bort til Karmann og hadde opprinnelig planlagt å produsere 11.000 biler i år og 18.000 neste år. Nå er målet for 1999 økt til 23.000 og det er neppe nok til å dekke etterspørselen. Av de 11.000 bilene som produseres i år kommer 10 – ja du leste riktig – ti biler til Norge, mens den norske kvoten for CLK Coupé er 95 biler. Det gir ikke akkurat rom for impulskjøp.

DETTE ER MERCEDES CLK CABRIOLET:

Lengde: 456,7 cm. Bredde: 172,2 cm. Høyde: 138,0 cm. Akselavstand: 269,0 cm. Sporvidde f/b: 150,5/147,3 cm. Bagasjeromvolum: 237/350 l. (VDA).
Drivstofforbruket er i henhold til 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS