-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes CLK
Rendyrket eleganse kombinert med kraft og komfort. Store ord? Den nye to-dørs fireseteren forsvarer påstanden.
Først publisert i BIL 6 - 2002.
Følelsen av coupé er der med en gang jeg setter meg inn, men det tar noen sekunder før jeg forstår hva som gir meg det umiddelbare inntrykket av romfølelse. Bilen mangler B-stolpe, og dermed får man en sterkere følelse av å kunne slå ut håret – spesielt når sidevinduene er nede. Følelsen av luksus forsterkes idet jeg vrir om tenningsnøkkelen. Den automatiske beltefremføringen bringer sikkerhetsbeltet frem til min venstre skulder. Vi som har passert den aller første ungdom – og som gjerne vil slippe å vri kroppen og strekke seg langt bakover for å få tak i setebeltet – setter virkelig pris på å få det servert av denne beltekelneren.
For en coupé teller utseendet mye – svært mye. Detaljen med at B-stolpen mangler, gir bilens linjeføring helhet og eleganse. Den nye CLK virker lettere og nettere i formen enn forgjengeren, til tross for at den i virkeligheten er rundt regnet 100 kg tyngre med tilsvarende motor. Mer utstyr trekker selvfølgelig vekten opp, men brorparten av vektøkningen finner vi i bilens konstruksjon. Bilen har nemlig 40% høyere vridningsstivhet enn forgjengeren, til tross for at B-stolpen er fjernet.
Lengre og bredere
Naturlig nok er CLK bygget over samme akselavstand som C-Klasse, det vil si 25 millimeter mer enn på foregående CLK. Selv om bilen virker smekrere og nettere enn forgjengeren, er det et faktum at den har vokst i alle retninger: Lengde, bredde og høyde har økt med henholdsvis 7 cm, snaut 2 cm og 4 cm.
Verken utseendet eller prisen har spesiell appell til ungdommen, og det er nok gjort helt bevisst fra Mercedes side. Fra et markedsføringssynspunkt er det viktig å distansere CLK fra Sports Coupé, den andre Mercedes-coupéen som er bygget på CKlasse-plattformen. CLK er nesten 30 cm engre enn Sports Coupé, og mens CLK everes med rekkefirere, V-seksere og V-åttere under panseret, leveres minstemann bare med firesylindrede motorer.
To i baksetet
I interiøret finner vi enkelte brytere og hendler som vi kjenner igjen fra andre Mercedes-modeller, men i det store og hele har CLK sitt særpreg, som for eksempel i de runde ventilasjonsdysene. Du kan velge mellom to svært så ulike interiørdekorer, den bokstavelig talt elegante Elegance med midtkonsoll og dørpynt i edeltre og den mer sportslige Avantgarde med tilhørende strukturert aluminium.
Setet og hodestøtten reguleres med knapper plassert på døren. Rattet har sin spak for elektrisk regulering på venstre side av rattstammen. Det er lett å finne den riktige kjørestillingen, men alt er ikke perfekt, for hjulbrønnen tillater bare en antydning av en fothviler. Grei nok for en smekker damefot størrelse 37, men noe snau for en traust 44-størrelse.
Setene foldes fremover i to trinn for å gi adkomst til baksetet. Baksetet har plass til to voksne, så sant de ikke er høyere enn 1,75 meter. Takbuen begrenser nemlig den innvendige høyden merkbart i baksetet.
Bredere hjul bak
I tråd med god sportsbiltradisjon har Mercedes utstyrt CLK med bredere hjul bak. Standarddimensjon på forhjulene er 205/55R16, mens vi finner 225/50R16 bak. CLK 500 er skodd med henholdsvis 225/55R17 og 245/40R17, mens AMG-utgaven har ytterligere et hakk mer ekstrem lavprofil.
Styringen er mer kontant enn på foregående modell. Skiftet til tannstangstyring har hjulpet på presisjonen. Fjæring og demping prioriterer komfort fremfor sportslighet. Selv på brostein og annet ujevnt underlag er kjøreturen myk og behagelig. Sånn sett er nok CLK mer i sitt ess på motorveien enn når S-svingene kommer tett. Entusiastene kan legge seg på minnet at sportsunderstellet, som er ekstrautstyr, senker bilen 15 millimeter og stiver opp fjærene fem prosent samtidig som diameteren på stabilisatorstagene er økt en millimeter.
Standardutstyret inkluderer blant annet vinduskollisjonsputer i tillegg til de vanlige front- og sidekollisjonsputene, automatisk klimaanlegg, lettmetallfelger og vindusvisker med regnsensor. Derimot har ikke CLK det nye elektrohydrauliske bremsesystemet som nå er standard i E-Klasse. Som ekstrautstyr kan du bestille den automatiske avstandsreguleringen Distronic og Keyless Go som gjør at du kan glemme å låse bilen når du går av sted med nøkkelen i lomma.
CLK er allerede i salg her hjemme når dette leses, og målet er 80 biler i år. Tre motorvarianter er klare i første omgang – 240,320 og 500 – mens 200 Kompressor og 55 AMG følger i september. Nykommeren 270 CDI kommer ikke før i mars neste år. Ytterligere en motorvariant leveres fra fabrikken, den direkteinnsprøytede bensinmotoren 200 CGI med 170 hk, men den tas ikke inn av den norske importøren. Neste vår, i tide til sommersesongen 2003, kommer CLK cabriolet.
DETTE ER MERCEDES CLK:
Lengde: 463,8 cm. Bredde: 174,0 cm. Høyde: 141,3 cm. (55 AMG: 141,0 cm). Aks.avst.: 271,5 cm. Sporvidde f/b: 149,3/147,4 cm. Bagasjeromvolum: 435 liter. (VDA). Tankvolum: 62 liter.
Alle data basert på bil med 5-trinns automatgear. Forbruk ifølge 99/100/EU.