-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mini åpner nye dører
Du er leken nok til å kjøre Mini, men trenegr litt mer plass. Kan vi anbefale å ta en titt på Mini Clubman?
Først publisert i Bil 11-2007.
Familielikheten er slående, men så var det da heller ikke noen som helt grunn til å forandre noe så vellykket som Minis blide ansikt? Med en historie som strekker seg fem decennier bakover har man også røtter nok å koke suppe på. Morris Mini Traveller, Austin Mini Countryman og Mini Clubman Estate - alle var de Minier som med en porsjon godvilje kunne betegnes som kompakte stasjonsvogner eller små familiebiler.
En Mini Clubman er lik en vanlig Mini fra frontfanger til B-stolpe. Derfra og bakover er det genialt annerledes. Hvor mange andre biler vet du om som er forskjellige avhengig av hvilken side du ser dem fra? Clubman er som en 3-dørs Mini på førersiden, men på passasjersiden har den en ekstra halvdør – en såkalt "Clubdoor".
– Double suicide door, ifølge britene, ikke bare fordi den åpnes feil vei - hvilket du selvsagt ikke får gjort uten først å åpne hoveddøren - men også fordi den vender ut mot trafikken når du kjører på feil side av veien slik de gjør i Storbritannia.
Selv om britene elsker Mini høyere enn noen andre gjør, er ikke salget for biler med høyreratt stort nok til å forsvare speilvendte karosserier. Så hvorfor da ikke to doble dører? Det ville komme i konflikt med tanklokket på venstre bakskjerm, som skal ha litt plass rundt seg av hensyn til kollisjonssikkerhet.
Funksjonell
Apropos dører – de låter minst like bra som på bayerske slektninger når de smelles igjen. Selv den lille halvdøra på høyre side. Og den er slettes ikke bare en gimmick, men gjør det mye enklere å entre baksetet enn i en vanlig Mini.
Åtte centimeter ekstra innvendig lengde – identisk med økningen i akselavstand – gjør det også fullt mulig for to voksne med moderat lengde å sitte bak hverandre. En noe rett sittestilling og en kort sittepute i baksetet gjør det ikke optimalt for strekningen Oslo-Trondheim, men over kortere avstander er det problemfritt å kjøre fire voksne med litt bagasje.
Bagasjen laster du inn gjennom to sidehengslede bakdører som svinger seg utover – først den høyre og deretter den venstre. Bak dørene skjuler det seg et bagasjerom på 260 liter under trekket, et volum som kan utvides til 930 liter med flatt gulv når baksetene foldes sammen.
Det er nesten utrolig hvordan 24 ekstra centimeter og smarte dørløsninger kan forvandle en liten Mini til en kompakt småfamiliebil. Ifølge Marcus Syring, en hyggelig tysker som er sjef for Minis eksteriørdesign, har Clubman det lengste taket av alle produktene i BMW-familien.
Leken
Tro ikke at de praktiske egenskapene fjerner gokartfølelsen som har gjort Mini så populær hos mange entusiaster. Selv om bilen er strukket noe, har du fortsatt (tilnærmet) et hjul i hvert hjørne. Vår Cooper S med sportsunderstell og 17-tommere danset villig med på svingete landevei samtidig som den oppførte seg "voksent" med god støydemping i høyere hastighet på motorvei.
Selvsagt merkes trikkeskinner og ujevnheter i asfalten med et slikt oppsett, men hva er man ikke villig til å ofre for økt kjøreglede? Har du vokst av deg de rampete taktene kan du jo velge standard hjul som er 16-tommere på Cooper S og 15-tommere på de andre modellene.
Det fins nemlig tre utgaver å velge mellom i starten, i tillegg til Cooper S får du Clubman som Cooper med 120 hk eller Cooper D med 110 hk. Diesel står ifølge BMW Norge for rundt 50 prosent av Mini-salget her til lands, og med en prislapp på 251.000 kroner bør Cooper D Clubman bli et interessant alternativ.
Sjarmerende
Du gir ikke slipp på noe av Minis sjarm ved å velge en Clubman. Med førti fargekombinasjoner og en innholdsrik katalog med tilleggsutstyr, er sjansen liten for at noen i gata kjører helt maken. Da er det mer sannsynlig å høre at "jeg så bilen din på kjøpesenteret i går."
At kjøreglede og fornuft kan kombineres er Mini Clubman et glimrende eksempel på. Alle modeller er utstyrt med nyeste teknologi for å holde forbruket på et minimum – noe som inkluderer start/stopp, regenerering
av bremsekraft og gearskiftindikator. Resultatet er lavere forbruk og utslipp, og en Cooper D som klarer seg med 0,41 liter på mila og slipper ut 109 gram CO2 per kilometer.
350 Minier selges i Norge i år. Men markedsdirektør Øystein Sponheim i BMW Norge er redd det kan bli vanskelig å skaffe nok biler neste år når Clubman blir en del av sortimentet. 100 Mini Clubman er målet, og det er nok et svært beskjedent antall for en så potent bil.
Det er vanskelig å finne direkte konkurrenter til Mini, men en bil som Volvo C30 er hittil i år levert i over 800 eksemplarer. Det burde antyde et vesentlig høyere potensial for en voksende Mini-familie.
Fakta om Mini Cooper S Clubman:
Pris: kr 332.600
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1598 ccm
128 kW (175 hk) v/5500 o/min
240 Nm v/1600–5000 o/min
LxBxH: 396 x 168 x 143 cm
Akselavstand: 255 cm
Egenvekt m/fører: 1280 kg
Tillatt totalvekt: 1690 kg
Dekk: 195/55 R15
Bagasjerom: 260–930 liter (VDA)
Tankvolum: 50 liter
Aks. 0–100 km/t: 7,6 sek
Toppfart: 224 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,63 l/mil
CO2-utslipp: 150 g/km