-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota-offensiv
En flom av nye elbiler
I desember 2021 sto Akio Toyoda på en scene med 16 konsepter og proklamerte at Toyota skal ha 30 elbiler på markedet i 2030. Nå begynner konseptene å materialisere seg.
Så langt har vi bare fått én elbil fra Toyota på det norske markedet, bZ4x, men vi kan være rause og telle med den nær beslektede Lexus RZ, så kommer vi opp i to.
Ser du på lanseringskalenderen vår så finner du den neste, en kompakt-SUV presentert i fjor høst som Urban SUV Concept, og som vi har fått bekreftet skal lanseres mot slutten av 2024. Du finner også Sport Crossover på kalenderen, men den kommer tidligst i 2025.
Men dette er bare starten på den flommen som skal komme i resten av inneværende desennium.
Klassisk nyskapning
Et blikkfang ved Toyodas presentasjon i 2021 var Compact Cruiser EV. Den så ut som den nye Land Cruiser vasket på nitti grader med mange av de klassiske Land Cruiser-genene intakt. Selvsagt innrettet mot unge, urbane kjøpegrupper.
Mercedes har bekreftet en elektrisk baby-GWagen og Land Rover ryktes å ha tilsvarende planer for Defender, så Toyota bør kjenne sin besøkelsestid om de vil være først ute.
En Compact Cruiser kan trolig bygges på E-TNGA plattformen som ligger under bZ4x, og jeg er ikke tvil om at den vil finne sin menighet selv om den nok vil egne seg bedre i den urbane jungelen enn i vanskelig terreng.
Toyotas lepper er som vanlig lukket med syv segl på spørsmål om realisering av bilen, men det mangler ikke på spekulasjoner. Land Cruiser fyller 75 år i 2026, og en Compact Cruiser kunne vel være en passende markering?
(saken fortsetter)
Med Range Rover i siktet?
På Japan Mobility Show i oktober 2023 viste Toyota et elegant konsept med betegnelse Land Cruiser Se. Med en lengde på 515 cm, en bredde på 199 cm og en høyde på 170 cm er den lenger enn nye Land Cruiser.
En akselavstand på hele 305 cm kombinert med den ekstra lengde gir mulighet for tre seterader, og den fremstår mer som en konkurrent til Range Rover enn til Defender som er Land Cruisers nærmeste rival.
Toyota arbeider i flere spor med hensyn til batteriteknologi, og en luksus-SUV kan trolig tilbys med rekkevidde på godt over 80 mil og lynrask ladeteknologi.