-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Endelig en Jeep for folk flest
Jeep kommer nå med sin første folkebil. Compass skal endre din oppfatning av Jeep.
Først publisert i BIL 11 - 2006.
I januar kommer Jeep Compass – en liten SUV som er Jeeps våpen i jakten på kundene som ellers ville snuse på RAV4, CR-V eller Sportage. Alle produsenter ønsker nå å friste deg med en tøff SUV med god plass til fem, som bidrar til at du og familien kommer trygt fram på hytta uansatt vær- og føreforhold.
Ingen kan jeep bedre enn Jeep. De har en historie å fortelle, og har etablert sin egen klasse. Jeep betyr en type bil på samme måte som Folkevogn, Herregårdsvogn og Mini. Nå lager de for aller første gang en modell for folk flest, en bil for de som til nå ikke har vurdert en Jeep.
Urban - men ikke gørr
SUVer kan være så meget. Noen biler er mest for terreng, andre mest for motorvei. Utfordringen er å finne den rette balansen. Etter vårt første møte med Compass vil vi si at den er 80 prosent landeveisbil - 20 prosent terrengbil. Den er komfortabel og lettkjørt, den kan trygt måle seg med BMW X3 i komfort når veien er god. Ja, selv over fartsdempere kan man kjøre med normal hastighet uten at man hopper i setene.
Bilen har permanent firehjulstrekk, elektronisk stabilitetsprogram (ESP) og høy bakkeklaring. Dog ikke slik at man må ha skammel for å komme inn og ut av bilen.
Bilen drar seg strålende fram over stein og busk, og leveres standard med reduksjonsgear. Men de mest ihuga Jeep-fans vil nok si at det der er ikke noen jeep - til det er bilen for kultivert.
Lang vei for motor
Jeep er en del av Daimler-Chrysler og man skulle tro at de ville ha motorer som kunne brukes i en slik bil. Men nei - i jakten på en 2,0-liters diesel har Jeep valgt innkjøp fra VW, samme motor som i Passat, Touran og Skoda Octavia. Motoren bygges i Tyskland, skipes til USA der Jeep Compass bygges, før bilen skipes til Europa. Verdens mest bereiste motor?
Illusjoner brister når man oppdager at Compass er drivstoffgjerrig. Til alle tider har amerikanske biler med rette blitt beskyld for sitt høye drivstofforbruk. Men Compass har et gjennomsnittlig forbruk på 0,65 liter/mil, og på langkjøring viser forbruket 0,54. Amerikansk rekord i lavt forbruk?
Jeep Compass kan også vise til en først i verden-detalj. Taklampen i bilen kan lett taes ut og brukes som lommelykt. Smart - bare brukeren setter den tilbake etter bruk.
Og for å ha nevnt det: Compass kommer ikke som varebil. Til det er ikke varerommet stort nok.
Kort om bilen:
Jeep Compass 2.0 Turbodiesel
Pris: Ca. kr. 360.000 (lanseres i januar 2007)
Motor: 4-sylindret turbo rekkemotor. 1968 ccm 103 kW (140 hk) v/4000 o/min 310 Nm v/1750-2500o/min
LxBxH: 440,5 x 181 x 163 cm
Akselavstand: 263,5 cm
Egenvekt m/fører: 1620 kg
Tillatt totalvekt: 1980 kg
Dekk: 215/60R17
Bagasjerom: 334 til 1277 liter (VDA)
Tankvolum: 51 liter
Tilhengervekt: 450 uten brems 1500 med brems
Aks. 0 - 100 km/t: 11,0 sek
Toppfart: 185 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,65 l/mil
CO2-utslipp: 177 g/km