-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Pininfarina HP-X
Tilbake fra museet
Nå skal en av de seneste innslagene fra 20-års kileform-mani frem i lyset igjen. Pininfarina overhaler sin HP-X Concept.
Du har mye å slå i bordet med, når quiz-verten skal ha kileformede karosseriet fra 60-tallet.
Det fantes jo nesten ikke andre former den gangen.
Det vi kaller myke, kvinnelige italienske former var plutselig erstattet med linjaler og origami-tenking.
Fra 1967, med debutanten Lamborghini Marzal fra Bertone, vil jeg liste opp i kronologisk rekkefølge 33-Alfaene fra henholdsvis Pininfarina og Bertone (Carabo het den). Så har vi Bizzarini Manta – Giugiaros første som selvstendig og Pininfarinas 512 Berlinetta Speciale.
Både Autobianchis Runabout (Pf) og C-111 fra Mercedes hører med på denne listen.
Bare i 1970 fikk vi servert Pininfarinas Modulo, Vauxhalls SRV, Porsche Tapiro fra Ståldesigns, og japanerne kom med Mazda RX500 og Nissan 126 X. For ikke å snakke om Bertones revolusjonerende Stratos konsept.
Ta med Maserati Boomerang og Alfasud Caimano – begge fra Italdesign og begge fra 1971 – og du begynner antakelig å bli like lei kileformen som jeg var på den tid et HP-X Concept dukket opp.
Virket gammeldagse
Derfor virket det veldig gammeldags da Citroën slapp Trevor Fiores Karin ut i det fri i 1980, samtidig som Aston Martin forstrakk seg med sin Bulldog. Og hvorfor i alle verden Pininfarina skulle gjenoppfinne denne fasongen med sin Honda på Torino-utstillingen i 1984, var ganske ubegripelig.
Det viste seg riktignok at under lå den kommende superbilen til Honda, NSX, som selvfølgelig gjorde det hele litt mer spennende enn «bare» enda en drømmebil fra Pininfarina. Men da NSX endelig dukket opp, fem år senere, hadde verden glemt HP-X.
Men Pininfarina hadde gjemt den bort i et av sine hjørner, og nå er den hentet frem, behandlet slik man ville behandle en flunkende ny karosseristudie under ledelse av Felix Kilbertus, Pininfarinas nåværende Chief Creative Officer.
På vei mot USA
Slike navn får vi i pressemeldingen som følger beskjeden om at bilen nå er på vei til USA der den skal stilles ut på Pebble Beach.
Men hva vi ikke får er navnet på han som opprinnelige tegnet bilen, og heller ikke navnet på han som virkelig gjorde denne til litt mer enn bare en stylingstudie.
Leonardo Fioravante-navnet dukker selvfølgelig opp, hvis du spør. Pininfarina (og Fioravante) har alltid vært generøse med informasjoner om hvem som står i spissen og på toppen, men mye kjipere når det gjelder å navngi de som virkelig gjør jobben.
I dette tilfelle mener jeg det er Emmanuele Nicosia som blant annet gjorde Testa Rossa og XJS Spider for dem. Han jobbet for Pininfarina i to perioder – hvilket må bety at han var god, folk var vanligvis ikke velkomne tilbake hvis de først hadde sluttet. Men han hadde også noen gode perioder hos Ghia og tegnet interiøret til Lamborghini Diablo og Bugatti EB 110.
Dessuten hadde han en velsignet sans for sinnsyke rekord-motorsykler.
Pioneren
Men den mannen jeg virkelig husker fra denne perioden er Antonello Cogotti – sjefen for Pininfarians vindtunnel. Pioner på bruk av «rullende gulv», pioner på konstruksjon av turbinen slik at han fikk et støynivå på bare 69 dB ved 100 km/t slik at man virkelig kunne studere vindstøy, og han kunne måle biler i 260 km/t slik at også Formel 1 biler fikk resultater man kunne bruke.
På Hondaen jobbet han med Ground Effect, den første jeg vet om som gjorde det på noe som så ut som en gatebil. Han jobbet mye med kjølesystemet til sentralmotoren, og bygget inn en aero-brems. Blant mye annet.
Han gikk i pensjon for femten å siden og burde skrive en bok om hvor mye han egentlig endret på designernes første utkast i løpet av utviklingsperioden.
Jeg vet ikke om noen italiensk bilingeniør som har etterlatt seg så mange tekniske dokumenter. 55 SAE-papers, blant annet. Og het bare Tony når han møtte opp på en eller annen konferanse et eller annet sted i verden.
I pressemeldingen fra Pininfarina står det spennende ting som «Den avanserte tenkingen bak HP-X hadde en stor betydning for industrien, samtidig som den understreker vår forpliktelse til å flytte grensene for hva som er mulig innen bildesign» og tilsvarende floskler.
Men jeg lover: det ligger en skikkelig historie under her. Synd Pininfarina ikke forteller den.