Toyota FT-Se Concept

Toyotas konseptflom

Elbiler for enhver smak og lommebok

For ganske nøyaktig to år siden presenterte Toyota-sjefen hele 30 nye elbiler som skal på markedet innen 2030. Nå begynner bilene å materialisere seg.

Publisert Sist oppdatert

Vi har allerede omtalt to av dem. Først i køen er en urban SUV som skal på markedet allerede neste år. I 2025 følger så en sporty crossover som er utviklet i samarbeid med BYD i Kina, men som også kommer til Europa. 

Men Toyota har enda mer å by på, og ytterligere to konsepter er presentert på deres årlige presentasjon for presse og medarbeidere.

FT-3e er basert på fremtidig batteriteknologi og viser ifølge Toyota vei til mer energieffektiv og bærekraftig mobilitet.

– Den nye generasjonen av batteriteknologi som ble presentert på Kenshiki-forumet vil bli implementert i en rekke nye produkter. Vi ser frem til å introdusere denne teknologien i det norske markedet, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

Fremtidsteknologi

Konseptet bygger på en ny, fleksibel elbil-plattform som legger grunnlaget for et mangfold av nye modeller, inkludert den luksuriøse sedanen til Lexus, LF-ZC, og sportsbilen Toyota FT-Se.

Kjøretøyene i denne serien er konstruert med tanke på lav vekt og er optimalisert for aerodynamikk. Dette skal bidra til å øke effektivitet og rekkevidde. FT-3e-konseptet representerer fremtidsteknologier som sikter mot karbonnøytral mobilitet, noe Toyota jobber målrettet mot.

Med en lengde på 486 cm, en bredde på 196 cm og en høyde på 160 cm er FT-3e vesentlig større enn bZ4x, selv om strømlinjeformer og kupeformen får den til å fremstå som mer kompakt. Akselavstanden er hele tre meter.

(saken fortsetter)

Toyota FT-3e Concept
Toyota FT-3e Concept
Toyota FT-3e Concept
Toyota FT-3e Concept
Toyota FT-3e Concept
Toyota FT-3e Concept

Ren sportsbil

Det mest lekne alternativet i Toyotas store konseptslipp er utvilsomt FT-Se, en toseters sportsbil som skal trives like godt på bane som på landevei.

Konseptbilen rager bare 1,220 meter over asfalten og er 1,895 m bred. Den er 4,380 meter lang og har en slank silhuett. Designet har aerodynamiske linjer, særegne trapesformer og en elegant hekkspoiler.

På innsiden har kupeen et lavt instrumentpanel for å sikre god oversikt for føreren. I tillegg er det designet kneputer for å beskytte passasjerer for G-kreftene under kjøring.

Drivlinjen er ifølge Toyota kompakt og batteripakken effektiv for å holde vekten så lav at bilen tilbyr kjøreegenskaper på nivå med en fossildrevet sportsbil.

(saken fortsetter)

Toyota FT-Se Concept
Toyota FT-Se Concept
Toyota FT-Se Concept
Toyota FT-Se Concept
Toyota FT-Se Concept
Toyota FT-Se Concept
Toyota FT-Se Concept

Luksulimo

Lexus skal kun selge fossilfrie biler fra 2030. I Norge skjer dette allerede fra kommende årsskifte, slik at de fra 2024 kun har to modeller på programmet – RZ og UX. Førstnevnte vil lanseres med firehjulsdrift som et nytt alternativ fra våren 2024.

Fra 2026 kommer en ny luksuriøs sedan som de viser en forsmak på gjennom konseptbilen LF-ZC. Kanskje det er fremtidens LS?

Lexus vil være den første i Toyota-familien til å ta i bruk nye batteriteknologier, inkludert et nytt litium-ion-batteri som forventes å tilby en ladetid fra 10 til 80 prosent på omtrent 20 minutter og gi en rekkevidde på omtrent 800 km (WLTP-syklus). Et billigere batteri vil også bli gjort tilgjengelig for å utvide kundens valgmuligheter.

Lexus LF-ZC
Lexus LF-ZC
Lexus LF-ZC
Lexus LF-ZC
Lexus LF-ZC
Lexus LF-ZC
Lexus LF-ZC
Lexus LF-ZC
Lexus LF-ZC
Lexus LF-ZC
Lexus LF-ZC
Lexus LF-ZC
Lexus LF-ZC
Powered by Labrador CMS