-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nytt design-ikon
En diskré drøm fra Mazda
Mazda ville gjerne fortelle om to nye partnerskap med noe som heter Imasen Electric Drive og noe som heter MCF Electric Drive. Dette, for å bygge egne invertere og egne elmotorer i forbindelse med en plan på til sammen 8 milliarder dollar. Det er med andre ord forståelig at de ikke ønsker noen distraksjoner der. Allikevel lurte de inn noen bilder av en kommende bil de fleste av oss vil drømme om.
Inne i Mazdas planer ligger nye prognoser der de sier at nær 40 prosent av verdens bilproduksjon vil bestå av elbiler i 2030. Tidligere har de trodd på 25 prosent.
Og de sier at de selv vil komme med en skikkelig elbil-offensiv for alvor fra 2025.
Da skal det blant annet komme en ny plattform, skalerbar i alle retninger, dedikert elbiler. Blant disse elbilene kommer noe som ifølge Akira Marumoto skal videreføre noe av den kjøregleden Mazda er kjent for.
– Videreføre MX-5 tankegangen, kunne han kanskje også føyet til, hvis vi tolker bildene av den lille hvite bilen rett.
De var hektet på elbiloffensive-meldingen, og selv om bilen fikk en veldig lav profil i denne sammenhengen, fikk den i hvert fall sitt eget navn: Vision Study Model.
Den ser kompakt og lett ut, og egentlig kunne dette vært en moderne utgave av den opprinnelige Lotus Elite fra 1959 – hvis det i det hele tatt går an å forbedre den da.
Vi har overhodet ingen informasjoner om hva som ligger bak disse renderingene, og kanskje viser den bare en skuffende blindvei, slik som da Mazda tente håpet hos så mange med sin RX-Vision i 2015. Da vi trodde den nye RX-7 var tilbake med lekre linjer og en quad 2,6-liters rotasjonsmotor ombord.
Legg merke til baklysene, de er ikke noe som helt tilfeldig er rasket sammen. Og lysene foran som så vidt er vippet opp øker også drømmens troverdighet. Ikke minst sammen med den grønne lysstripen bak.
Mysteriet er den hvite overflaten. For samme dag lanserte Mazda en ny rød karosserifarge – og er det noe Mazda også behersker, så er det røde eksteriører. Den nye heter Artisan Red Premium – se opp for den.
Det er ikke tvil om at batteridrevne to- (+2?) setere med sportsambisjoner er på vei tilbake igjen. Polestar har vist det, Porsche har sin Mission R og Tesla har lovet det – stadig flere meldinger om slike dukker opp.
Mazda har skapt sitt eget sportssegment før en gang de. Kanskje de klarer det igjen?