-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Nytt design-ikon
En diskré drøm fra Mazda
Mazda ville gjerne fortelle om to nye partnerskap med noe som heter Imasen Electric Drive og noe som heter MCF Electric Drive. Dette, for å bygge egne invertere og egne elmotorer i forbindelse med en plan på til sammen 8 milliarder dollar. Det er med andre ord forståelig at de ikke ønsker noen distraksjoner der. Allikevel lurte de inn noen bilder av en kommende bil de fleste av oss vil drømme om.
Inne i Mazdas planer ligger nye prognoser der de sier at nær 40 prosent av verdens bilproduksjon vil bestå av elbiler i 2030. Tidligere har de trodd på 25 prosent.
Og de sier at de selv vil komme med en skikkelig elbil-offensiv for alvor fra 2025.
Da skal det blant annet komme en ny plattform, skalerbar i alle retninger, dedikert elbiler. Blant disse elbilene kommer noe som ifølge Akira Marumoto skal videreføre noe av den kjøregleden Mazda er kjent for.
– Videreføre MX-5 tankegangen, kunne han kanskje også føyet til, hvis vi tolker bildene av den lille hvite bilen rett.
De var hektet på elbiloffensive-meldingen, og selv om bilen fikk en veldig lav profil i denne sammenhengen, fikk den i hvert fall sitt eget navn: Vision Study Model.
Den ser kompakt og lett ut, og egentlig kunne dette vært en moderne utgave av den opprinnelige Lotus Elite fra 1959 – hvis det i det hele tatt går an å forbedre den da.
Vi har overhodet ingen informasjoner om hva som ligger bak disse renderingene, og kanskje viser den bare en skuffende blindvei, slik som da Mazda tente håpet hos så mange med sin RX-Vision i 2015. Da vi trodde den nye RX-7 var tilbake med lekre linjer og en quad 2,6-liters rotasjonsmotor ombord.
Legg merke til baklysene, de er ikke noe som helt tilfeldig er rasket sammen. Og lysene foran som så vidt er vippet opp øker også drømmens troverdighet. Ikke minst sammen med den grønne lysstripen bak.
Mysteriet er den hvite overflaten. For samme dag lanserte Mazda en ny rød karosserifarge – og er det noe Mazda også behersker, så er det røde eksteriører. Den nye heter Artisan Red Premium – se opp for den.
Det er ikke tvil om at batteridrevne to- (+2?) setere med sportsambisjoner er på vei tilbake igjen. Polestar har vist det, Porsche har sin Mission R og Tesla har lovet det – stadig flere meldinger om slike dukker opp.
Mazda har skapt sitt eget sportssegment før en gang de. Kanskje de klarer det igjen?