-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nyobolt EV
Batteriutvikler utvikler bil
Det er ingen grunn til å gjengi denne dumme historien om Ian Callum som i praksis fikk sparken fra Jaguar fordi han heller ikke trodde på den nye über-Bentley-luxus-tankegangen for merket. Hans etterfølger, Julian Thomson, brukte heller ikke lang tid på å fatte hva som var i ferd med å skje, så plutselig var han også ute.
Ian Callum har gjort meget siden han pakket sammen i 2019. Han har brukt tryllestaven sin både på noen Jaguarer og på Aston Martiner – som han hadde designet før Jaguar-tiden. For ikke å snakke om noen eminente møbler som kom fra hans nye studio.
Julian Thomson ventet helt til januar 2021 før han også ga opp, da brukte han noen måneder på å se seg om (for alt jeg vet har han fremdeles en Dino og er en ganske heftig herre på en stor Ducati) før GM plutselig bestemte seg for å etablere et eget Advanced Studio i Europa og engasjerte Julian som sjef.
Til Elise
Det må være i denne tomgangsperioden han fikk anledning til å gjenopplive et av sine mesterverk.
Det var nemlig han som tegnet den opprinnelige Lotus Elise – høyt der oppe blant en håndfull andre ikoner fra den debuterte i 1996.
Nå dukker det opp noe som heter Nyobolt som er så utvilsomt Elise 30 år etter at det ikke engang er noen vits i å spørre hvem som har gjort den.
Det er mer interessant å spørre om hvorfor.
Nyobolt er britisk, stiftet i 2019, og primært opptatt med å utvikle batterier og styring av batterisystemer.
Det blir liksom ikke noen stor fest av å vise frem et batteri eller tre, folkene bak fant ut at de trengte en litt mer dramatisk inngang for å få kunder interessert i hva de gjør.
Derfor gikk de til Julian Thomson og ba ham skape et adekvat hylster rundt batteriet.
Innpakningen
Han skisset, tok en prat med den gamle sjefen sin som da hadde et mye større apparat rundt seg enn Thomson som bare så vidt hadde sluppet ut av JLR tvangstrøyen. Callum fikk oversatt tegningene slik at dyktige karosserimakere kunne reprodusere de gode intensjonene, og han fikk satt det hele sammen.
Nå Har Nyobolt et attraktivt visittkort som vi egentlig ikke vet noe som helst om – bortsett fra at «den veier nærmere ett tonn, enn to» - noe som kan tyde på en vekt dobbelt så høy som den opprinnelige Elise.
Omtrent som Teslas første Roadster som også hadde tatt utgangspunkt i en Elise.
Jo, det er også sagt at den er 10 cm bredere og 15 cm lenger enn originalen – den er med andre ord fremdeles svært kompakt - og at den står på 19-tommere og at ikke et eneste panel er likt med den opprinnelige.
Lynlading
Men vi vet litt om kraftverket under skallet. Et forholdsvis lite batteri på 35 kWt som med et forbruk på 7 km/kWt burde gi rundt 250 kilometer rekkevidde. (Tesla Roadster sa den gikk 400 km på 53 kWt.)
Men nå er det ikke kapasiteten som er ment å skape overskrifter, men ladefarten. Seks minutter påstår de det tar å full-lade denne bilen med «eksisterende» ladenettverk.
Det sies også at batteriet fint klarer 2000 hurtigladinger før det begynner å bli slitent.
Nyobolt har nettopp mottatt £ 50 mill. i offentlig tilskudd for å kunne bygge en batterifabrikk som skal være i gang neste år en gang.
Hva som skjer med bilen, aner jeg ikke. Det hadde jo vært synd om MG hadde den eneste elektriske to-seteren med vind i håret og nyknuste fluer i pannen.