Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357
Porsche Vision 357

Drevet av drømmer

Tilbake til fremtiden

Det var opplagt at det måtte skje noe. I 1948 dukket den første Porschen – Type 356 – opp. 75 år siden. Akkurat der er det ikke nødvendig å lære av Ferrari for å finne sære jubileer, denne var åpenbar. Og allerede nå, fire uker inn i jubileumsåret får vi møte festforestillingen.

Publisert Sist oppdatert

Å holde orden på typenumrene til Porsche er ingen spøk. Logiske? Ikke alltid. Store hull? Mange.

Hvor mange har ikke lett etter 357 for eksempel. Det ville jo vært logisk å ha et produkt rett etter denne første bilen, men nei da. Finnes ikke.

360 er for eksempel Cisitalia Grand Prix bilen fra 1949 – men noen 357 finnes ikke.

Før nå.

Nesten et halvt år før selve fødselsdagen, den 8. juni 1948.

I medvind

Den heter riktignok Vision 357, som kanskje forteller hva det egentlig dreier seg om. En skikkelig blanding av det det hele bygger på, og det som Porsche er i dag.

Og da tenker jeg ikke først og fremst på at dette er en produsent i medvind. 310.000 biler er 2,6 prosent økning i forhold til 2021. Og etter at de gikk på børs med 12,5 prosent av kapitalen i fjor høst, har verdien på selskapet steget med mer enn 25 %.

Volkswagen aksjen har sunket med 8 prosent i den samme perioden – det tyder på at ungen kan stå på egne ben.

Og ungen har sett seg tilbake og sett hva som skjedde for 75 år siden.

Moderne klassiker

Man blir ikke bløffet, dette er ingen 356-kloning. Men mye av den gamle er der fremdeles. Proporsjonene, cab-veldig-backwards, lang og lav front og den skrånende hekken som imidlertid stanser tidligere enn ventet. Men du finner smale åpninger der, som antyder den klassiske luftkjølingen.

Den er full av retrodetaljer, men samtidig drar den med seg lassevis av moderne finter (lys som lyser gjennom transparente karosseriplater, eller skjulte dørhåndtak for eksempel).

– Vi har ikke forsøkt å lage en ny 356, sier Michael Maier, sjefdesigner.

– Derimot har vi prøvd å tenke oss frem til en bil som Ferry Porsche – veldig aktiv på 356 – ville bygget nå.

– Og selvfølgelig vurderte vi batterielektrisk, men syntes alle sammen at forbrenning var kulest, føyer han til.

718-basert

Når man skreller av karosseriet, finner man nemlig en 718 Cayman GT4 der. Med 493 hk fra en munter fire liters flat sekser på syntetisk drivstoff i sentrum.

Innvendig ser det også ut som man har tenkt 356. Man sitter åpenbart trangt, og det er langt frem til en frontrute – som tross alt ikke er delt lenger, nå i 2023.

Selvfølgelig kan man klage over at det er tak også – den første Porschen var en roadster. Men siden det fremdeles er noen måneder til selve fødselsdagen, kanskje vi kan vente oss enda en bursdagspresent om en stund?

Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG, Michael Mauer, Vice President Style Porsche as well as brand ambassadors Aksel Lund Svindal and Timo Bernhard with the Porsche Vision 357, (l-r), 2023
Porsche Driven by Dreams
Porsche-ambassadør Aksel Lund Svindal og Porsche-fører Timo Bernhard med Porsche 919 Hybrid Evo, 2023
Porsche Driven by Dreams
Nytt møter gammel - 356 og 357
Porsche Driven by Dreams
75 years of Porsche sports cars: Porsche 356 'No. 1' Roadster (1948) (t.v.), Porsche 911 (901 No. 57) (1963) (i bakgrunnen) med Porsche Vision 357 (2023) (front)
Porsche Driven by Dreams
Porsche Vision 357
Porsche Driven by Dreams
Porsche 356 'No. 1' Roadster og Porsche 911 (901 No. 57), Berlin
Porsche Driven by Dreams
Porsche Driven by Dreams
Powered by Labrador CMS