-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mini Cooper og Countryman
Ny Mini-familie klar for IAA-debut
Fra 2030 skal hele Mini-familien kun bestå av elbiler. To nye modeller debuterer allerede på IAA-utstillingen i München neste uke. De kommer til Norge neste sommer.
I fjor ble det levert nærmere 300.000 nye Mini globalt, hvorav rundt 15 % var helt elektriske. Til sammenligning var antallet nyregistreringer i Norge 601 Minier, hvorav seks av ti var elektriske.
Helt nye Mini Cooper og Countryman er første tilskudd i den nye familien og vil være viktige bidrag på vei mot den helt elektriske Mini-fremtiden fra 2030.
Begge de nye modellene er har de typiske egenskapene vi kjenner fra alle Mini-modeller – korte overheng, kort panser, lang akselavstand og store hjul.
Kombinert med kreativ plassutnyttelse, en høy grad av variasjon når det gjelder interiørdesign og et merkbart teknologisk sprang i cockpiten, byr helt nye Mini Cooper og Countryman på velkjent DNA i moderne innpakning.
Sentralt for den nye generasjonen er den store, runde OLED-skjermen på dashbordet hvor speedometeret satt på originalen. Med et helt nytt operativsystem, kan alle bilens funksjoner betjenes intuitivt med berørings- eller stemmestyring på utvalgte språk.
Gjenoppfinnelsen av originalen
Som 3-dørs modell i sin femte generasjon, understreker helt nye Mini Cooper merkets tradisjon som en urbanist i mer enn 60 år. Linjene er klassiske, kombinert med de typiske runde frontlyktene og et helt nytt og skarpere design på baklyktene.
Den nye Cooper-generasjon realiserer de klassiske Mini-egenskapene med den typiske go-kart følelsen i sentrum for begivenhetene. Dessuten øker valgfriheten. Den nye generasjonen kommer nemlig i to versjoner; Cooper E og Cooper SE.
Mini Cooper E byr på 135 kW/184 hk effekt og et dreiemoment på 290 Nm. Sprinten fra null til 100 km/t gjøres unna på 7,3 sekunder. Med en batterikapasitet på 40,7 kWt har den en WLTP-rekkevidde på inntil 305 kilometer.
Mini Cooper SE er hakket hvassere og byr på 160 kW/218 hk med maks dreiemoment på 330 Nm. Her gjøres sprinten unna på 6,7 sekunder og den økte batterikapasiteten på 54,2 kWt gir rom for lengre utflukter med en rekkevidde på inntil 402 kilometer.
Med DC-hurtiglading med henholdsvis opptil 75 kW og 95 kW effekt, kan batteriet i begge modellene lades fra 10 til 80 prosent på i underkant av en halvtime. Batteriet kan også tempereres før ladeøkten starter for mest mulig effektiv DC-lading. AC-lading støttes med opptil 11 kW.
Tilbake til røttene
I interiøret går utformingen av cockpiten tilbake til den minimalistiske designen til den klassiske Minien. Den sentrale og sirkulære OLED-skjermen setter ny standard sammen med overflater i ulike tekstiler og teksturer.
Med kunstskinn og utstrakt brukt av resirkulerte materialer rundt om interiøret, vitner også nye Mini Cooper om at en ny tilnærming til materialbruk ikke trenger å gå på bekostning av design og kvalitet.
Ny og større Countryman
Tredje generasjon Countryman blir vesentlig større enn sine forgjengere. Med 161 cm på sokkelesten rager den seks centimeter høyere mens lengden på 443 cm betyr et tillegg på 13 cm. Det betyr at den har nærmet seg sin bayerske slektning, BMW X1, i volum.
Også nye Countryman blir tilgjengelig i to varianter, hvorav den ene med firehjulsdrift.
Mini Countryman E byr på en elektrisk motor med 150 kW/204 hk effekt og et dreiemoment på 250 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 8,6 sekunder.
Den firehjulsdrevne Countryman SE ALL4 har en samlet effekt på 230 kW/313 hk med et kombinert dreiemoment på 494 Nm fra de to motorene. Øvelsen fra 0-100 km/t gjøres da unna på 5,6 sekunder.
Begge modellene har en batterikapasitet på 66,45 kWt. Det gir WLTP-rekkevidder på inntil 462 kilometer for Countryman E og inntil 433 kilometer for Countryman SE ALL4.
Batteriet kan lades med opptil 22 kW via AC-lading, mens DC-hurtiglading gjøres med opptil 130 kW effekt. Det betyr at i underkant av en halv time lading på en hurtigladestasjon er nok til å lade batteriet fra 10 til 80 prosent. På samme måte som i helt nye Mini Cooper, kan høyspentbatteriet tempereres gjennom bilens navigasjonssystem for en optimal ladeøkt.
Individuell og komfortabel
Interiøret i helt nye Mini Countryman er allsidig. Det særegne dashbordet og dørpanelene er dekket med vevde tekstiloverflater. Den nye, store OLED-skjermen er helt lik som hos lillebror.
Fører og passasjer foran nyter ifølge produsenten godt av betydelig økt komfort, med nesten tre centimeter ekstra bredde i skulder- og albueområdet. Skulderbredden på baksetene er også økt med 2,5 centimeter.
Den bakre seteraden kan dessuten lengdejusteres med opptil 13 centimeter. Dette gir enten svært komfortabel benplass bak eller ekstra volum i bagasjerommet. Ryggstøtten på de tre baksetene er individuelt justerbar i seks posisjoner. Med nedfelt baksete, kan relativt store gjenstander transporteres i bagasjerommet på 460-1450 liter.
Tilhengerfeste er tilgjengelig som ekstrautstyr, med en slepekapasitet på opptil 1200 kg. Med Mini Trailer Assistant får man hjelp til manøvrering inn på en parkeringsplass med tilhenger og råd om nødvendig rattvinkel ved rygging.
For første gang byr Mini Countryman også på halvautomatisk kjøring på motorveilignende ruter i hastigheter på opptil 60 km/t. Opp til denne hastigheten kan sjåføren ta hendene fra rattet forutsatt at de fortsetter å følge trafikken tett. Bilen byr også på en rekke andre førerassistansesystemer man ikke har hatt mulighet for i de forrige generasjonene.
To blir til tre i 2024
Senere i høst slippes de endelige tekniske dataene og prisene på de to nye modellene. Da åpnes det også for bestilling.
De første eksemplarene av nye Mini Cooper og Countryman ruller inn på norske veier sommeren 2024. Mot slutten av året får de selskap av den helt nye crossoveren Mini Aceman.