-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lykken i en S
Mini har vist seg å være den retrobilen som selger best. Årsaken er enkel – når man plukker bort dekoren, står man igjen med en strålende kjøremaskin. Vi har lekt oss med Mini Cooper S.
Fra skepsis til lykkerus
Da Mini kom i 2002, var det til bekymring fra hardcore Mini-entusiaster. De var redde for at mye av særpreget ville gå tapt i en moderne tolkning av den lille britiske folkebilen. På toppen av det hele var den utviklet og produsert av tyskere.
BMW har imidlertid klart å posisjonere Mini som en bil som har gitt eierne mye moro, blandet med stil og en god porsjon kred.
Les mer om mannen som har gitt Cooper-navnet til Mini her!
Lettere
Mens første generasjon Cooper S hadde en kompressormotor med sitt utspring hos Chrysler, er dagens Cooper S utstyrt med en 1598 kubikk stor, eller liten, motor med turbo. Den har BMW utviklet i et samarbeid med franske PSA.
Plassert i Cooper S gir den 175 hester og fremstår som langt mer fleksibel enn den gamle motoren. Samtidig oppleves den som litt mer klinisk, litt mindre særpreget enn forgjengeren.
Den dempede plystringen fra kompressoren kunne vært byttet ut med en plystrende turbo, men den er faktisk så dempet at du noen ganger lurer på om du virkelig kjører en turbobil.
En av fordelene med turbomotoren er at den er lettere enn den gamle. Cooper S sparer også vekt på mer bruk av aluminium og at man har byttet ut den gamle hydrauliske servopumpa med en elektrisk.
Den sekstrinns gearkassa spiller godt på lag med motoren.
Vellykkede kompromisser
BMW har hatt et klart ønske om å ta tilbake det beste fra det sportlige hos Mini. Samtidig har de strukket seg for å ivareta et ønske om litt lettere styring og bedre kjørekomfort.
Resultatet er imponerende. Styringen er presis, og forbedringen av komforten når du bruker Cooper Sen i byen, er betydelig.
Det er som om Cooper S bare venter på at du skal be den om å skifte retning. Vi testet den både på vei og på Vålerbanen, og måten den entrer svingene på er fortsatt hysterisk morsom.
Litt venstrebrems trekker den flott inn mot tangeringspunktet – og om du går på skikkelig, er det ikke noe problem å få den til å slippe lekent med alle fire.
Selv om du fremdeles kan styre deg inn mot idealsporet ved hjelp av gasspedalen, er nye Cooper S litt mindre vilter enn forgjengeren. Den elektriske servostyringen er nesten for god, sånn at man savner litt av den tyngden som lå i den gamle, særlig når man bringer den ut på banen.
Foredlet interiør
Retrodesignet er sentralt i alt som har med Mini å gjøre. Det store speedometeret som er montert sentralt på dashbordet skaper et naturlig senterpunkt i kupeen.
Det at et midtstilt speedometer kanskje ikke er optimalt i forhold til siktlinje, særlig når det går litt sportslig unna, er løst med et lite digitalt speedometer under turtelleren. Det er smart.
Setene i Cooper S er sportslige samtidig som de er store nok for litt voksne gutter.
Resten av interiøret preges av knappene som ser britiske ut, men bare til du bruker dem – da forstår du at de er tyske. Det beste fra to verdener muligens.
Premium
Til tross for at det naturlig nok er plast som dominerer kupeen, er kvalitetsfølelsen jevnt god – og gir en følelse av å være i noe som kommer fra en premium-produsent.
Innvendig er det strålende plass foran, men bakseteplassen er fortsatt liten. For et par unger kan det likevel være grei plass om ikke de som sitter foran er alt for lange i bena.
Bagasjeplassen er fortsatt latterlig liten – så skal du ha med deg noe mer enn en bag eller to små kofferter, må du nok legge ned setene eller ringe en venn.
Vil du ha en?
I tiden som har gått siden andre generasjon Cooper S kom, har den stadig blitt utfordret. Sist ut var Volkswagen Scirocco. Den har på ingen måte har tatt retrostilen like langt, selv om man også her leker litt interiørmessig med fortiden.
LES VÅRE INNTRYKK AV SCIROCCO HER
Du skal ikke først og fremst lytte til fornuften om du drømmer om å finne en Mini Cooper S når du åpner garasjedøra om morgenen – men du verden så blid du kommer til å være.
Dessuten er det jo sånn at svaret på ansvarlighet i vanskelige tider, for enkelte er synonymt med å bytte ned til en mindre bil. Da er dette en av de morsomste måtene å vise ansvar på, i hvert fall på denne siden av finanskrisen.
Fakta Mini Cooper S
Motor: 4-sylindret turbo, 1598 ccm.
Ytelse: 175 hk v/5500 o/min, 240 Nm v/1600 (260 overboost v/1700),
Størrelse: L/B/H: 3,714/1,683/1,407 meter
Egenvekt: 1.205 kilo
Forbruk: 0,69 l/mil
CO2-utslipp: 164 g/km,
Aks. 0-100 km/t: 7,1 sekunder,
Toppfart: 225 km/t
Pris: kr 305.100