Daihatsu Copen
Daihatsu Copen
Daihatsu Copen
Daihatsu Copen
Daihatsu Copen
Daihatsu Copen
Daihatsu Copen
Daihatsu Copen
Daihatsu Copen
Daihatsu Copen
Daihatsu Copen
Daihatsu Copen
Daihatsu Copen

Copen er gjenoppstått

Daihatsu har visst ikke forstått at de spesielle Kei-bilene skal dø. Nå kommer de med nytt opplag av den to-seters, åpne, festforestillingen Copen.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke mange dagene siden vi gjenga en historie om at japanske myndigheter nå forsøker å ta livet av det spesielle japanske bilsegmentet: Kei-klassen.

Det virker som om Daihatsu heldigvis ikke har oppfattet faresignalene. I disse dager lanserer de en ny Copen-generasjon.

Egentlig har vi håpet på den. Først ble produksjonen av den gamle stanset i 2012, så viste de en konseptmodell i Tokyo i fjor, som for sikkerhets skyld var kalt Kopen.

Klassisk
I den nye produksjonsversjonen er vi tilbake til den opprinnelige stavemåten, resten stemmer også.

Forhjulsdrevet, 660 ccm motor (nå står det at den har tre sylindre) på 63 hk og nesten ikke noe dreiemoment. Femtrinns kasse, med (håper jeg) de samme eksentriske utvekslingsforholdene som originalen er utstyrt med, og med det to-delte alutaket som forsvinner ned i bagasjerommet når man holder nede en bryter.

Moderne
Men chassiset er nytt. Daihatsu har utviklet en monocoque som de kaller D-Ramme der de aller fleste karosserielementene boltes på. Dels kan det gjøre bulk-reparasjoner veldig greie, og dels gir det muligheter for alternative karosserifasonger.

I Japan starter prisen på så vidt over 100.000 kroner – men jeg er redd prisnivået bare er av akademisk interesse for oss. Det er ikke noe som tyder på at Bertel O. Steen skal gjenoppta Daihatsu-importen.

Det vi selvfølgelig kan håpe på er at denne også kommer i en Toyota-versjon. For en praktfull avløser av gamle MR2.

Powered by Labrador CMS