-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Corolla G6
Første generasjon Corolla G6 ble avspist med 1,3-litersmotoren. Det syntes vi var litt smålig. Nå har G6 fått den nye 1,6-literen, og brått er den akkurat passe sportslig.
Først publisert i BIL 4 - 2000.
Toyota har hatt et meget potent motorprogram i mange år nå. Både 1,3-literen og 1,6-literen i Corolla har hatt relativt høy trimmingsgrad, men likevel vært blant de snilleste i klassen når det gjelder kjørbarhet. Da vi vendte tommelen ned for første generasjon G6, skyldtes det ikke at 1,3-literen med 82 hk gjorde en dårlig jobb – den passet bare ikke til den sportslige imagen som Toyota ønsket å gi Corolla G6.
Nå var det ikke så lett å gi Corollaen med de runde lyktene en sportslig appell, den var rett og slett for sedat og snill i formene. Den beskjedne, men svært så synlige ansiktsløftingen Corolla nå har fått, hjelper en hel del. Jeg er ikke helt enig med meg selv i om jeg synes den er blitt spesielt mye penere, men den har i alle fall fått et litt mer aggressivt utseende. Og i kombinasjon med 185/65-14 dekk på lettmetallfelger er den akkurat passe potent.
Ytelsene er det nemlig ikke noe i veien med. 110-hesteren sørger for et realt fraspark, som takket være den tettstegede sekstrinns gearkassen utnyttes bedre enn i Corollaer med femtrinns gearkasse. Dette er en sportslig bil. Instrumentene, det treekede rattet med skinn og røde sømmer, gearspak med aluminiuminnfelling og seter som klemmer på de riktige stedene, sørger for det. Førerplassen for øvrig skiller seg ikke nevneverdig fra det vi er vant til i Corolla, og kjørestillingen er meget god.
G6 er mer sportslig enn sine søsken, men ekte GTi-nivå når den ikke opp på. Motoren mangler den skikkelige snerten som en to-liter med rundt 150 hk gir, men den henger så absolutt med. Med tanke på at Toyota har greid å gi G6 en passe porsjon komfort, noe som gjør G6 til en utmerket bil også for familiens helt nødvendige transportoppgaver, er dette sportslig nok til at jeg kan stikke ut en søndagsmorgen bare for å kjøre bil. 0 til 100 km/t på under 10 sekunder er brukbart, men det er motorens drag på mellomregisteret som imponerer. Sammen med den tettstegede sekstrinnskassen er det alltid effekt og dreiemoment tilgjengelig.
Mer dreiemoment over et bredere turtallsregister er merkbart. Toyota vil etter hvert tilby VVT-i motorer i alle sine personbiler. Det begynte med en sterk og arbeidsvillig enliter i Yaris, og nå finnes det VVT-i motorer med 1.3, 1.4, 1.6 og 1.8 liter sylindervolum. Variable ventiltider har til nå vært forbeholdt store motorer og dyre biler. Det var imidlertid før. Regn med at de andre produsentene vil følge Toyota på dette området. Med fireventilsteknikken godt innarbeidet, er variable ventiltider og innsug med variabelt volum neste steg. Fordelene med disse løsningene er bedre dreiemoment og trekkraft på lave turtall samtidig som motorens ytelser på høye turtall beholdes. Ved at motoren kan jobbe på lavere turtall reduseres forbruk og utslipp.
Akkurat dette siste har ikke vært noe mål for G6. Den har 5,7% høyere forbruk enn standard Corolla 1.6. Sekstrinnskassen har samme utveksling som femtrinnskassen i de fem første gearene, men en kortere sluttutveksling gjør at totalutvekslingen i høyeste gear er omtrent den samme for de to gearkassene. Det litt høyere forbruket er verdt pengene hvis det er sportslig kjørekarakter du ønsker. Under forutsetning av at du utnytter sekstrinnskassen, er nemlig G6 kvikkere i trafikken enn standard Corolla med femtrinnskasse. Det presise gearskiftet har den riktige sportslige karakteren og er lett samtidig som du kjenner at du flytter tannhjul.
Med den nye 1,6-literen har Corolla G6 har fått riktig motor og er et passe sportslig supplement til standard-Corollaene. Skal du ha en ultrasportslig Corolla må du vente, den finnes pr i dag bare som rallybil.
TOYOTA Corolla G6:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,3:1. Sylindervolum: 1598 ccm. Boring og slaglengde: 79,0 x 81,5 mm. Effekt: 81 kW (110 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 150 Nm v/3800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Sekstrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS og EDB.
Dekk: 185/65HR14.
Mål: Lengde: 412,0 cm. Bredde: 169,0 cm. Høyde: 138,8 cm. Akselavstand: 246,5 cm. Sporvidde f/b: 146,0/145,0 cm.
Egenvekt m/fører: 1155 kg. Tillatt totalvekt: 1200 kg. Maks vogntogvekt: 2815 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 281 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100: 9,8 sek
Toppfart: 195 km/t
Forbruk bykjøring: 0,98 l/mil
Forbruk landevei: 0,61 l/mil
Forbruk snitt: 0,74 l/mil
Pris: kr. 217.900,-
Forbruk i følge 93/116/EU.