-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Corolla T-Sport
Den er ikke spesielt maskulin, men det er før turtellernåla passerer 6200 o/min, derfra og opp er Corolla T-Sport barskere enn utseende antyder.
Først publisert i BIL 6 - 2002.
Ulempen med turbomotorer var at de hadde en tendens til å komme med effekten litt brått, mens de fleste sugemotorer leverte varene med jevn stigning etter hvert som turtallet økte. Nå er det nesten omvendt. Lavtrykksturboer porsjonerer ut dreiemoment og effekt slik at du kan bli lurt til å tro at det er en sugemotor, mens moderne sugemotorer med variable ventilsystemer leverer effekten i kraftige porsjoner når de ulike ventilinnstillingene aktiveres.
Det gjør Hondas VTEC-motorer, og Toyotas VVTL-i-motorer er ikke hakket bedre. I Corolla betyr det at du får fangt fullt når turtellernåla treffer 6200-merket på turtelleren. Effekten og dreiemomentøkningen er da så kraftig at det på våt vei er problematisk å unngå hjulspinn ved kraftig akselerasjon i andregearet. Et problem som blir tydeligere på vinterføre når friksjonen er dårligere, og som gjør stabilitetskontrollen til en dyd av nødvendighet.
Fireren er sterk nok på lave turtall og fordi ekstraeffekten ikke kommer før turtallet har passert 6000 o/min vil mange oppdage at motorens potensial sjeldent utnyttes fullt ut. Likevel har du god framdrift, og du holder deg lett i forkant av resten av trafikken også uten å tyne motoren.
Sekstrinnskassen er tettsteget, men burde vært enda tettere skulle en holdt motoren på kokepunktet hele tiden. Sjalter du opp ved turtellerens rødmerke ved 8200 o/min faller turtallet til godt under 6000 o/min,og der er det lite krutt og det blir derfor dårlig kontinuitet i akselerasjonen. Det føles nesten som å kjøre en turbomotor som mister ladetrykket hver gang du sjalter.
Toyota har gjort lite ut av det kosmetiske og Corolla T-Sport skiller seg ikke markert fra sine snillere søsken. Den står høyt på hjulene og den mangler derfor den lave potente designen vi gjerne forbinder med biler av den sportslige sorten. Også interiøret er nøkternt. Setene har kraftige sidevanger og gir god sidestøtte. Førerplassen er grei nok designmessig, men i likhet med de andre Corollaene har heller ikke T-Sport fireveis regulering av rattet. Du må velge mellom å nå rattet eller å ha korrekt avstand til pedalene. Kjørestillingen fungerer med andre ord dårlig i en sportsbil.
Komforten er nokså tett opp til den vi finner i en Corolla 1.4, men fjæring og demping er strammet opp et hakk. Skarpe ujevnheter merker du derfor godt. Styringen fungerer bra, men heller ikke mer. Toyota har ikke greid å gi Corolla T-Sport det særpreget den fortjener. Mye kraft til tross greide den ikke å fyre opp under kjørelysten. Noe som blant annet skyldes middelmådig støykomfort, et problem Toyota blir nødt til å ta tak i. Allerede ved ca 3200 o/min er støyen fra motoren, først og fremst på grunn av vibrasjoner, så irriterende at rask motorveikjøring blir slitsom.
Når en sammenligner Corolla T-Sport med for eksempel Focus ST170 kan det virke som om Toyota har hatt det litt for travelt. Her er det rom for forbedringer.
TOYOTA Corolla T-Sport:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder, variable ventiltider og variabelt ventilløft. Kompresjon: 11,5:1. Sylindervolum: 1794 ccm. Boring og slaglengde: 82,0 x 85,0 mm. Effekt: 141 kW (192 hk) v/7800 o/min. Dreiemoment: 180 Nm v/6800.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 6M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS, EBD og ESP.
Dekk: 195/55VR16.
Mål: Lengde: 418,0 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 147,5 cm. Akselavstand: 260,0 cm. Sporvidde f/b: 149,0/147,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1295 kg. Tillatt totalvekt: 1655 kg. Maks vogntogvekt: 2855 kg. Maks tilhengervekt: 1200 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 402 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 8,4 sek
Toppfart: 225 km/t
Forbruk bykjøring: 1,11 l/mil
Forbruk landevei: 0,67 l/mil
Forbruk snitt: 0,83 l/mil
CO2-utslipp: 198 g/km
Pris: kr 325.700,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.