-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

PRØVEKJØRT: Toyota Corolla TS 1,8 GR Sport
Verdensmesteren
Det ualminnelig alminnelige har gjort Toyota Corolla til verdens mest kjøpte bilmodell og landets nest mest valgte fossilmotoriserte stasjonsvogn i fjor.
Først publisert i BilAutofil nr. 2-2024
Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.
Corolla er Toyotas parallell til Pizza Grandiosa. Entusiaster hater den, men mange rundt i verden synes den er bra nok og har derfor gjort den slitesterke japaneren til verdens mest kjøpte bilmodell i historisk perspektiv. Så pålitelig regnes Corolla å være at munnhell skal ha det til at den må skytes for å stoppe. Akkurat som Hilux og Land Cruiser.
Fossilt drevne biler går en ublid skjebne i møte med norske avgiftsmyndigheter. Politikernes uttalte mål er å fase ut alt som lukter av ny, fossil personbilmobilitet i 2025. Det er riktignok bare mulig å få til gjennom ulike former for avgifter, og avgiftspisken fikk hybride Corolla smake ved inngangen til 2024 ved at 20.000 kroner i økt engangsavgift sendte prisen på Corolla tilsvarende opp. For øvrig: 2024-modellen er en lettere oppgradert utgave av 12. generasjon, lansert i 2019 og produsert i Storbritannia.
Fossilt på vei ut
Der flere importører allerede har tatt biler med fossile drivlinjer ut av programmet, eller gjør det i 2024, holder Toyota til glede for petrolhodene likevel stand. Selv om elektriske bZ4X endte som landets tredje mest valgte bilmodell i fjor, var det de hybride og ladehybride modellene som ved å utgjøre tett innpå to tredeler av personbilvolumet, sørget for at Toyota ble landets nest mest valgte bilmerke etter Tesla, og banket Volkswagen ettertrykkelig.
Av 198 tilgjengelige fossilbilmodeller i fjor når ladehybridene holdes utenfor, la Toyota beslag på de fem første plassene på OFVs årsliste. De fem, Yaris/Cross, Corolla/Cross og C-HR jafset til seg drøyt halvparten av volumet. Corolla knivet dessuten med Skoda Octavia om å være mest valgte fossile stasjonsvogn, og tapte med bare 58 biler. De to sto for halvparten av registreringene av biltypen.
Det forklarer hvorfor Toyota fortsetter å serve bilkjøpere som av ulike grunner ikke er klar for å batterielektrifisere mobiliteten.
Stor nok for de fleste
Dette er også grunnen til at vi her løfter fram stasjonsvognen Touring Sports som med 1,8 liters motor står for 75 prosent av det ordinære Corolla-volumet når SUV-en Cross som bestselgeren i Corolla-programmet holdes utenfor.
Du trykker på startknappen, kobler inn drive, og tenker ikke mer over kjøringen før bilen parkeres etter å ha dekket de daglige behovene den er kjøpt for å dekke.
Det er lenge siden stasjonsvognene i kompaktklassen passerte 4,60 meter i lengde. Og Corolla fulgte med. Nå måler den 4,64 meter og er stor nok til å dekke de fleste familiære behov, ikke minst takket være bagasjerom med to-etasjes gulv som laster tett innpå 600 liter og som øker med en hel kubikkmeter når seteryggene (delt 40/60) felles ned. Kjekt at bakluken kan åpnes med en fotbevegelse.
Skiluke mangler, men bilen trekker 750 kg etter tilhengerkroken under forutsetning at tilhengeren har bremser. Uten bremser begrenses tilhengervekten til 450 kg.
Hverdagsbil
Corolla er, som nevnt innledningsvis, en tvers gjennom hverdagsbil, og gir seg heller ikke ut for å være noe annet. Du setter deg inn i ganske tøffe seter med aluminiumsdekor som innstilles helt manuelt, men som det er mulig å oppholde seg i en hel dag uten å bli altfor sliten. Bra har man det også i baksetet med overraskende god plass til føttene under setene foran.
Du trykker på startknappen, kobler inn drive, og tenker ikke mer over kjøringen før bilen parkeres etter å ha dekket de daglige behovene den er kjøpt for å dekke. Ratt- og setevarmeknappene aktiviseres ved temperaturfall og kan stå på hele sesongen. Elektronikken deaktiverer ikke slike viktige elementer.
Corolla har naturligvis all den førerstøtteteknologi som forventes i en 2024-modell, den adaptive konstantfartsholderen kobles til med kun ett knappetrykk.
Så enkelt og helt ukomplisert.
Hybride 140 hk
140 hk på forhjulene når både bensinmotoren og elmotoren virker sammen gjør heller ikke Corolla til noen sprinter, selv ikke med sportsprogrammet innkoblet. Toyota har gjort mye for å dempe turtallsjaget CVT-kassene ofte lider under. Men girkassen har bremsefunksjon ganske langt unna én pedals virkning. En manuelt giret Corolla har ikke vært tatt til Norge siden 2013.
Den som leter etter Corolla med firehjulsdrift henvises til Cross-varianten.
Etter å ha kjørt i noen dager ga bilen meg 78 av 100 oppnåelige miljøpoeng. Det betyr at jeg i vinterkulden hadde endt opp med rett i underkant av 0,61 liter/mil i målt forbruk, som er helt greit for en bensinbil på denne størrelsen, men samtidig fy i miljøregnskapet. WLTP-forbruket oppgis til 0,46 liter/mil, også det over EUs verdi 0,95-verdi i CO2-utslipp, en verdi Toyota balanserer med nullutslipps-elbilene.
Kan gjøres enklere
Corollas største utfordring er å finne i infotainmentteknologiens lite logiske menystruktur. Bruk av skjermen krever nærmest at bilen stanses, og å lete seg fram via rattknappene på rattets venstre side er heller ikke enkelt. Mange produsenter gjør dette langt mer intuitivt enn Toyota.
Instrumentskjermens klassiske visningsbilde endres til et mye tøffere akkurat idet kjøreprogrammet endres, fra grått via ekogrønt til sportsrødt, men går tilbake til det opprinnelige bildet etter noen sekunder.
Min test-Corolla var utstyrt med DAB-radio koblet opp via nettet. Det fungerer helt utmerket der dekningen er god og aldeles elendig der internettdekningen ikke treffer bilen like godt.
Oppsummert
Trolig det beste valget for dem som søker det trygge og ikke er klar for elbil ennå.
Vår vurdering
Toyota Corolla | |
Motor/drivverk | 5 |
Kjøreegenskaper | 5 |
Interiør | 5 |
Komfort | 6 |
Plass | 6 |
Bagasjerom | 7 |
Praktiske egenskaper | 5 |
Teknologi/gadget | 5 |
Forbruk/utslipp | 4 |
Økonomi | 5 |
Sum (100) | 53 |
Toyota Corolla TS 1,8 GR Sport
Pris billigste stv: | Kr. 428 200 |
Pris testbil: | Kr. 501 000 |
Motor: | 1798 ccm, R4, bensin |
Effekt/moment: | 98 hk/142 Nm |
Elmotor: | 95 hk/185 Nm |
Samlet effekt: | 140 hk/300 Nm |
Batteri: | 1,3 kWt |
Drivlinje: | Trinnløs/e-CVT |
0-100 km/t: | 9,4 sek |
Toppfart: | 180 km/t |
Forbruk (WLTP/test): | 0,46/0,61 l/mil |
CO2/NOx: | 107 g/km - 3,5 mg/km |
Energiforbruk: | 39,93 kWt/100 km |
Mål LxBxH: | 465/179/144 cm |
Akselavstand: | 270 cm |
Bakkeklaring: | 13,5 cm |
Bagasjerom: | 598 - 1 606 liter |
Drivstofftank: | 43 liter |
Egenvekt: | 1 427 kg |
Nyttelast: | 383 kg |
Tilhengervekt: | 750 kg |
Garanti: | 5 år/200 000 km |
Miljøklasse: | E |
Euro NCAP | 5 stjerner (2019) |
* Ex frakt/levering. Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV |