Toyota Corolla som bilmerkevare er verdens mest kjøpte i et historisk perspektiv.

PRØVEKJØRT: Toyota Corolla TS 1,8 GR Sport

Verdensmesteren

Det ualminnelig alminnelige har gjort Toyota Corolla til verdens mest kjøpte bilmodell og landets nest mest valgte fossilmotoriserte stasjonsvogn i fjor.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 2-2024

Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.

Corolla er Toyotas parallell til Pizza Grandiosa. Entusiaster hater den, men mange rundt i verden synes den er bra nok og har derfor gjort den slitesterke japaneren til verdens mest kjøpte bilmodell i historisk perspektiv. Så pålitelig regnes Corolla å være at munnhell skal ha det til at den må skytes for å stoppe. Akkurat som Hilux og Land Cruiser.

Fossilt drevne biler går en ublid skjebne i møte med norske avgiftsmyndigheter. Politikernes uttalte mål er å fase ut alt som lukter av ny, fossil personbilmobilitet i 2025. Det er riktignok bare mulig å få til gjennom ulike former for avgifter, og avgiftspisken fikk hybride Corolla smake ved inngangen til 2024 ved at 20.000 kroner i økt engangsavgift sendte prisen på Corolla tilsvarende opp. For øvrig: 2024-modellen er en lettere oppgradert utgave av 12. generasjon, lansert i 2019 og produsert i Storbritannia.

Fossilt på vei ut

Der flere importører allerede har tatt biler med fossile drivlinjer ut av programmet, eller gjør det i 2024, holder Toyota til glede for petrolhodene likevel stand. Selv om elektriske bZ4X endte som landets tredje mest valgte bilmodell i fjor, var det de hybride og ladehybride modellene som ved å utgjøre tett innpå to tredeler av personbilvolumet, sørget for at Toyota ble landets nest mest valgte bilmerke etter Tesla, og banket Volkswagen ettertrykkelig.

Av 198 tilgjengelige fossilbilmodeller i fjor når ladehybridene holdes utenfor, la Toyota beslag på de fem første plassene på OFVs årsliste. De fem, Yaris/Cross, Corolla/Cross og C-HR jafset til seg drøyt halvparten av volumet. Corolla knivet dessuten med Skoda Octavia om å være mest valgte fossile stasjonsvogn, og tapte med bare 58 biler. De to sto for halvparten av registreringene av biltypen.

Det forklarer hvorfor Toyota fortsetter å serve bilkjøpere som av ulike grunner ikke er klar for å batterielektrifisere mobiliteten.

4,65 meter lang dekker Corolla stasjonsvogn de fleste bruksbehov.
Klassisk førermiljø. Men Toyota har en jobb å gjøre med infotainmentteknologien.
Tradisjonelt og gjenkjennelig.
Tøffe seter som er gode å sitte i.
Flatt lastegulv og inntil 1,6 kubikkmeter bagasjerom.
Helt tradisjonell girvelger.
Takk og pris for eget panel med knapper for klimaanlegget.
Burde vært standardbildet på instrumentskjermen.
Godt synlig og lett tilgjengelig bryterpanel.
Morsomt med miljøpoeng, men neppe noe mange bryr deg om i den daglige kjøringen.
GR (Gazoo Racing) brukes her om utstyr og ikke ytelse.
Toyota står knallsterkt som merkevare i verden – og i Norge.

Stor nok for de fleste

Dette er også grunnen til at vi her løfter fram stasjonsvognen Touring Sports som med 1,8 liters motor står for 75 prosent av det ordinære Corolla-volumet når SUV-en Cross som bestselgeren i Corolla-programmet holdes utenfor.

Du trykker på startknappen, kobler inn drive, og tenker ikke mer over kjøringen før bilen parkeres etter å ha dekket de daglige behovene den er kjøpt for å dekke.

Det er lenge siden stasjonsvognene i kompaktklassen passerte 4,60 meter i lengde. Og Corolla fulgte med. Nå måler den 4,64 meter og er stor nok til å dekke de fleste familiære behov, ikke minst takket være bagasjerom med to-etasjes gulv som laster tett innpå 600 liter og som øker med en hel kubikkmeter når seteryggene (delt 40/60) felles ned. Kjekt at bakluken kan åpnes med en fotbevegelse.

Skiluke mangler, men bilen trekker 750 kg etter tilhengerkroken under forutsetning at tilhengeren har bremser. Uten bremser begrenses tilhengervekten til 450 kg.

Hverdagsbil

Corolla er, som nevnt innledningsvis, en tvers gjennom hverdagsbil, og gir seg heller ikke ut for å være noe annet. Du setter deg inn i ganske tøffe seter med aluminiumsdekor som innstilles helt manuelt, men som det er mulig å oppholde seg i en hel dag uten å bli altfor sliten. Bra har man det også i baksetet med overraskende god plass til føttene under setene foran.

Du trykker på startknappen, kobler inn drive, og tenker ikke mer over kjøringen før bilen parkeres etter å ha dekket de daglige behovene den er kjøpt for å dekke. Ratt- og setevarmeknappene aktiviseres ved temperaturfall og kan stå på hele sesongen. Elektronikken deaktiverer ikke slike viktige elementer.

Corolla har naturligvis all den førerstøtteteknologi som forventes i en 2024-modell, den adaptive konstantfartsholderen kobles til med kun ett knappetrykk.

Så enkelt og helt ukomplisert.

Hybride 140 hk

140 hk på forhjulene når både bensinmotoren og elmotoren virker sammen gjør heller ikke Corolla til noen sprinter, selv ikke med sportsprogrammet innkoblet. Toyota har gjort mye for å dempe turtallsjaget CVT-kassene ofte lider under. Men girkassen har bremsefunksjon ganske langt unna én pedals virkning. En manuelt giret Corolla har ikke vært tatt til Norge siden 2013.

Den som leter etter Corolla med firehjulsdrift henvises til Cross-varianten.

Etter å ha kjørt i noen dager ga bilen meg 78 av 100 oppnåelige miljøpoeng. Det betyr at jeg i vinterkulden hadde endt opp med rett i underkant av 0,61 liter/mil i målt forbruk, som er helt greit for en bensinbil på denne størrelsen, men samtidig fy i miljøregnskapet. WLTP-forbruket oppgis til 0,46 liter/mil, også det over EUs verdi 0,95-verdi i CO2-utslipp, en verdi Toyota balanserer med nullutslipps-elbilene.

Kan gjøres enklere

Corollas største utfordring er å finne i infotainmentteknologiens lite logiske menystruktur. Bruk av skjermen krever nærmest at bilen stanses, og å lete seg fram via rattknappene på rattets venstre side er heller ikke enkelt. Mange produsenter gjør dette langt mer intuitivt enn Toyota.

Instrumentskjermens klassiske visningsbilde endres til et mye tøffere akkurat idet kjøreprogrammet endres, fra grått via ekogrønt til sportsrødt, men går tilbake til det opprinnelige bildet etter noen sekunder.

Min test-Corolla var utstyrt med DAB-radio koblet opp via nettet. Det fungerer helt utmerket der dekningen er god og aldeles elendig der internettdekningen ikke treffer bilen like godt.

Oppsummert

Trolig det beste valget for dem som søker det trygge og ikke er klar for elbil ennå.

Vår vurdering

Toyota Corolla
Motor/drivverk5
Kjøreegenskaper5
Interiør5
Komfort6
Plass6
Bagasjerom7
Praktiske egenskaper5
Teknologi/gadget5
Forbruk/utslipp4
Økonomi5
Sum (100)53

Toyota Corolla TS 1,8 GR Sport

Pris billigste stv:Kr. 428 200
Pris testbil:Kr. 501 000
Motor:1798 ccm, R4, bensin
Effekt/moment:98 hk/142 Nm
Elmotor:95 hk/185 Nm
Samlet effekt:140 hk/300 Nm
Batteri:1,3 kWt
Drivlinje:Trinnløs/e-CVT
0-100 km/t:9,4 sek
Toppfart:180 km/t
Forbruk (WLTP/test):0,46/0,61 l/mil
CO2/NOx:107 g/km - 3,5 mg/km
Energiforbruk:39,93 kWt/100 km
Mål LxBxH:465/179/144 cm
Akselavstand:270 cm
Bakkeklaring:13,5 cm
Bagasjerom:598 - 1 606 liter
Drivstofftank:43 liter
Egenvekt:1 427 kg
Nyttelast:383 kg
Tilhengervekt:750 kg
Garanti:5 år/200 000 km
Miljøklasse:E
Euro NCAP5 stjerner (2019)
* Ex frakt/levering. Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV

Powered by Labrador CMS