-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Corsa 1.0
Det var ikke bare en sylinder de tok bort da Opel skulle lage sparebil av Corsa. Her er det et par andre mangler også.
Først publisert i BIL 1 - 1998.
Med en en-liters Corsa vil Opel tilby en riktig bensingjerrig sparebil, men
det virker som om de også har spart på en del andre ting i samme slengen. Er det virkelig slik at de som vil ha en bensingjerrig bil, også må nøye seg med en simpel bil? Spesielt ABS-bremser kunne Opel godt spandert. Det virker litt hult når man reklamerer med hvor sikker bilen er, og så mangler et så viktig sikkerhetsutstyr. Men du kan betale 6.500 kroner ekstra for ABS, og det er vel anvendte penger. Legger du på 3.000 kroner til, får du også servostyring.
Ellers lider ikke Corsaen under sin mangel på elektriske bekvemmeligheter. I en så liten bil gjør det ingenting at speilene ikke er elektriske, det er ikke så veldig langt å strekke seg likevel. Vi kan også leve med at vinduene må sveives opp og ned med håndkraft og det samme gjelder for setet. Men vi savner oppvarmede seter og innvendig åpner for bakluka.
Stor innvendig
Utseendet kan bedra, for innvendig er plassen svært god. Corsa har god takhøyde og føles ganske luftig. Selv i baksetet er det ikke problem å få plass til to storvokste karer. Skulderbredden er bra, men noen ekte femseter er den ikke selv om den er utstyrt med hodestøtter for tre personer bak. Skal fire reise på ferie, er det også begrenset plass til bagasjen. Men Opel godkjenner inntil 100 kg taklast. Det gjelder bare å huske at så mye vekt på taket vil påvirke kjøreegenskapene til bilen.
Bilen er utstyrt med hel bakseterygg. Denne kan reguleres frem og tilbake, men det er ikke særlig behagelig å sitte i baksetet med ryggen i fremre posisjon. Plassen i bagasjerommet blir i alle fall utnyttet bedre. Førerplassen kan kritiseres for dårlig plass til venstrefoten, slik at den ofte hviler på clutchpedalen, noe som ikke er ideelt. Rattet er heller ikke justerbart, men jeg fant meg godt til rette likevel.
Grov i målet
Motoren drar villig i vanlig bytrafikk, men har du med deg et par passasjerer, går det ikke særlig raskt når du skal gli inn i trafikken på motorvei. Motoren har en røff, men ikke ubehagelig lyd. I motorveisfart er likevel støynivået ganske høyt. Helt vibrasjonsfri er motoren heller ikke, men det merkes stort sett ikke så godt inne i bilen.
Bensinforbruket er forholdsvis lavt. Under vår testperiode med bykjøring, korte turer og mange kaldstarter, målte vi et forbruk på 0,64 l/mil. Tre sylindre er valgt fordi det i følge Opel gir en gunstigere størrelse på forbrenningsrommet sammenlignet med en en-liters motor med fire sylindre. Utstyrt med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder, yter motoren 54 hk. De kommer i flokk ved høye turtall, så flittig bruk av gearspaken er påkrevd. Dreiemomentet er heller beskjedne 82 Nm.
Bare bybil?
For deg som kjører mest i nærmiljøet og ikke alt for ofte legger ut på langtur, er Corsaen kanskje ikke et så dumt valg. Fjæringen er ganske myk og bilen "spretter" litt når trikkeskinnene i Oslo sentrum forseres. Korte biler kan bli litt ustabile på tungt snøføre, og Corsa er ikke noe unntak, men noen overraskelser på glattisen opplevde jeg ikke. Som transportmiddel over kortere avstander er Corsaen utmerket. Spesielt på grunn av den – utvendig størrelse tatt i betraktning – luftige og rommelige kupéen. Og til tross for en noe puslete motor, klarer den godt av en tur på motorveien.
OPEL CORSA 1.0:
Motor: 3-sylinderet rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 973 ccm. 40 kW(54 hk)v/5.600 o/min. 82 Nm v/2.800 o/min. Kompresjon: 10,1:1.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak.
Dekk: 165/70SR13.
Mål: Lengde: 374,1 cm. Bredde: 160,8 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 244,3 cm. Sporvidde f/b: 138,7/138,8 cm.
Egenvekt m/fører: 922 kg.
Volum: Bagasjerom: 260 liter. Tank: 60 liter.
Aks. 0-100 km/t: 18,0 sek
Toppfart: 150 km/t
Forbruk by: 0,76 l/mil
Forbruk landevei: 0,48 l/mil
Forbruk gjennomsnitt: 0,58 l/mil
Pris: kr 121,200,-
Forbruk i følge EU-97 (93/116/EU).