-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Når sjefen tar rattet
Carlos Tavares, tidligere Stellantis sjef, var kjent som banekjører. Det samme gjelder den tidligere Toyota-sjefen Akio Toyoda. Men nytt for de fleste er det at GM presidenten, Mark Reuss, også fører et ganske propert ratt.
Som president for General Motors er Mark Reuss mannen som står i spissen for Generalens satsing på el-alderen.
Men han glemmer heller ikke at det finnes annen fristende frukt på det store GM treet.
Amerikansk V8
For eksempel en Corvette ZR 1, Amerikas sterkeste katalogmodell med 1064 hestekrefter – litt mer enn Bugatti serverte gjennom den første Veyron.
Men dette er skikkelige, amerikanske, V8-hester!
Selvfølgelig ville Mark Reuss vite hva det egentlig betydde i praksis. Så han og noen av hans folk pakket noen biler og dro til Tyskland der de leide Papenburg testbanen der det har vært satt en og annen rekord.
Anlegg for fart
Et testanlegg som forresten har sin egen omfattende historie med mange års blokkering av naturvernere før utbyggingen kom i gang.
Først i regi av et VW-selskap (via Karmann), så overtok MBtech i 2011 og nå eies anlegget av franske AKKA.
Det er en rekke testanlegg på det 780 hektar store anlegget, men det som oftest dukker opp i offentligheten er den utrolige oval-strekningen på til sammen 12,3 km med to doserte kurver på hver 2,5 km og en vinkel på maks 49,7 grader der jeg har kjørt gjennom med tett oppunder 250 km/t uten hendene på rattet.
Her var det Amerikas stolthet befant seg og her skulle presidenten konfirmeres.
De to bilene som ble brukt var ikke modifisert, men de brukte det snilleste av de tilgjengelige spoiler-settene for å redusere luftmotstand. Begge på standard opphengning med alu hjul og Michelin Pilot Sport 4S dekk.

Turbovennlig luft
- Jeg har aldri vært i nærheten av slike hastigheter, fortalte Reuss.
- Men allerede første dag møtte jeg 370 km/t og merket at det var mer som lå der og ventet. Så vi kom tilbake dagen etter for å sette toppfarten.
Morgenen etter bød på turbovennlig kjølig luft da han satte av gårde med en av ingeniørene i passasjersetet.
Som en proff rekordmaker fortalte han hvordan han kom ut av doseringen med ca. 340 og bare kunne gønne på nedover den fire kilometer retten.
Alle videoene som ligger ute på YouTube viser at har traff toppfarten akkurat på rødlinjen i sjette gir.
Å reise til månen

Etterpå ble han spurt om han trodde det kunne blitt noe mer med en annen giring.
- Nei – da hadde den ikke mer å gi, forsikret sjefen.
Men hvorfor gå for en toppfart? Er det fremdeles relevant ble han spurt av Car and Driver.
For et herlig entusiast-svar:
- Det er viktig for oss, i vårt miljø, å komme stadig videre. Å gjøre ting som er omtrent som å reise til månen.
Gruppen kom ikke til månen, men interessant nok reiste de videre til Nürburgring. Med seg i følget hadde de NASCAR-berømte Jeff Gordon som skulle «fortsette Corvette-utviklingen der».
Ikke for å sette rundetiden, men for å finpusse produktene. Han gjorde mange runder både i en Stingray og i en Z06.
Det er opplagt at europeiske superbiler må begynne å ta Corvette på alvor igjen. Sammen med et kommende F1-program kan Generalen begynne å blande seg med den absolutte eliten.
