Hyundai Coupe 1.6 FX

Nå har Hyundais sportskupé fått ny innpakning og nytt interiør. Den er vesentlig mer tiltalende, og den er bedre å kjøre.

Publisert

Hyundai Coupé
Hyundai Coupé

Først publisert i BIL 10 - 1999.

For den som er på jakt etter en sportskupé med prislapp under 200.000 kroner er det ikke mye å velge blant. Både Tigra og Puma er vesentlig mindre enn Hyundai Coupe, og bare Tigra kan skilte med lavere pris.

Da vi kjørte Hyundai Coupe tidligere i år, var det først og fremst dårlig finish og billige interiørdetaljer som dro ned inntrykket. Kjøreegenskapene kan være litt nervøse på glatt føre og overstyringene har hatt en tendens til å komme litt lettere enn vi forventer. Kontant og preis styring og god kontakt med veien veide imidlertid opp for den litt nervøse hekken. Den sportslige Hyundaien oppleves som lettkjørt.

Teknisk har det ikke skjedd mye. Selv om ingen av karosseriplatene er beholdt, er den nye Coupeen svært lik forgjengeren å kjøre. Styringen er litt skarpere og kjøreegenskapene på dårlig vei et hakk bedre, mens komforten er vesentlig bedre i form av både bedre fjæringskomfort og lavere støynivå. Koreanerne lærer fort, og spesielt Hyundai har vært raske til å oppgradere sine modeller. Mens første generasjon Coupe ga et billig inntrykk, har den nye modellen både komfort og finish som tåler sammenligning med dyrere biler.

Interiøret er vesentlig mer tiltalende hva både design og finish angår. Setene har fått mer moderne tekstilkvalitet og er fastere enn i forgjengeren, men sittekomforten er ikke blitt bedre og hodestøtten sitter fortsatt hjelpeløst langt bak. Bakseteplassen kan ikke beskrives som sjenerøs, men prisen tatt i betraktning er Hyundai Coupe rommelig. Fire personer har rimelig god plass under forutsetning av at de som skal besitte baksetet ikke er for lange. For to personer er plassen rikelig, og bagasjerommets 360 liter kan lett økes ved å legge ned bakseteryggen.

En 1,6-liters rekkefirer med 114 hk er kanskje ikke det som først gir sportsbilassosiasjoner, men Hyundaimotoren er kjapp, fleksibel og turtallsvillig. 0 til 100 km/t på 11,4 sekunder gir ikke et riktig bilde. Denne bilen føles kvikkere.

Det er ikke mulig å finne en sportskupé med større motor, bedre plass og en pris som matcher Hyundai Coupes. Utstyrsnivået er det heller ikke noe å si på, men ta med klimaanlegg. Det koster 9.000 kroner. Skinnsetene vil også sette en ekstra spiss på interiøret og koster beskjedne 7.500 kroner.

Hyundai Coupes design kan diskuteres, men denne bilen vekker oppsikt, og den kjører bra.

HYUNDAI Coupe 1.6 FX:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med 2 overliggende kamaksler og 4 ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,85:1. Sylindervolum: 1.599 ccm. Boring og slaglengde: 77,4 x 85,0 mm. Effekt: 114 kW (84 hk) v/6.100 o/min. Dreiemoment: 143 Nm v/3.000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS. EBD.
Dekk: 205/50VR15 Michelin Pilot SX.
Mål: Lengde: 434,5 cm. Bredde: 173,0 cm. Høyde: 130,3 cm. Akselavstand: 247,5 cm. Sporvidde f/b: 146,5/145,0 cm.
Egenvekt m/fører: 1.237 kg.
Bagasjerom: 360 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 11,4 sek
Toppfart: 193 km/t
Forbruk bykjøring: 1,16 l/mil
Forbruk landevei: 0,64 l/mil
Forbruk snitt: 0,82 l/mil
Pris: kr. 195.950,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS