-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Konklusjon
Konseptet er greit nok; god bakkeklaring, høy bil og firehjulsdrift. Likevel er våre testbiler ganske så forskjellige. CR-V var den som var nærmest til å få to stemmer, ellers var testlaget godt spredt i valget av bil. Og det har lite med de faktiske egenskapene å gjøre, her handler det mer om følelser – de fire bilene oppleves nemlig helt forskjellig fra førersetet og for de fleste blir det smaken som blir avgjørende.
CR-V er stor, den har mange praktiske løsninger, en frisk og nøysom motor, sikre kjøreegenskaper og den gir storbilfølelse. Men den vage styrefølelsen og den sidehengslede bakdøren er minus som veier tungt for noen.
RAV4 er minst, men også kjappest og har de mest snertne kjøreegenskapene, og bakseteløsningen gir til tross for begrenset plass meget fleksible muligheter for utnyttelse av bagasjerommet. Også her er den sidehengslede bakdøren notert som minus, og her er den i tillegg så lav at den vil komme i konflikt med enkelte typer tilhengerfester og tilhengerdrag.
Forester er den som overrasker mest i positiv retning. Subaru har greid å forbedre Forester på de punktene hvor det teller mest. Kjøreegenskapene er blitt bedre, men det er først og fremst komforten, enkel og praktisk innredning og balansert utnyttelse av plassen den scorer på.
X-Trail skuffet på grusvei, noe vi i stor grad vil tilskrive dekkene. Men i likhet med Forester er ikke X-Trail like dynamisk når det gjelder kjøreegenskaper som CR-V og RAV4. Men X-Trail føles stor, har en praktisk og rommelig bagasjeromløsning og ved at du sitter høyt har du også god oversikt rundt hele bilen. Dette er den mest offroad-aktige av de fire og den har bedre komfort enn CR-V og RAV4. Vår testbil blir straffet på grunn av skinninteriøret. Vi ville i stedet for en X-Trail Elegance velge Sport-versjonen som har 22.600 kroner lavere pris.
Testerne sier
Njål Hagen, 36: CR-V er mitt førstevalg, god plass, mange praktiske løsninger og en kjapp og trekkvillig motor tiltaler meg. Men jeg liker også Foresters gode komfort, RAV4s sportslige kjørefølelse og X-Trails plassutnyttelse og robuste preg.
Are Wormnes, 51: Forester har trøtt design, men er enkel og funksjonell og har best komfort i dette selskapet. Kjøreegenskapene på grusvei imponerer. Den gir god plass til folk og bagasje og mer enn designen antyder.
Øivind Skar, 47: RAV4 er mitt valg. Den oppleves elegant og kraftfull, er lettkjørt og lett å parkere. Tett på følger Honda CR-V, den er rommeligere. Fri meg imidlertid fra de upraktiske bakdørene. Nissan X-Trail gir for mye safarifølelse og Forester blir for myk for meg.
Kjell Magne Aalbergsjø, 47: CR-V eller XTrail? CR-V har de dynamiske egenskapene, en førsteklasses motor og praktiske løsninger, men jeg liker ikke den sidehengslede bakdøren. X-Trail føles tyngre, har et stort og praktisk bagasjerom og har mer å by på når det blir røffe kjøreforhold.
LES VIDERE:
- Honda CR-V
- Nissan X-Trail- Subaru Forester
- Toyota RAV4
- Priser og tekniske data