Honda CR-V 2.2 i-CTDi: Potensiell favoritt

Dieselmotor er etterspurt på SUV-markedet, men så langt har Honda bare hatt bensin på programmet. CR-V diesel ville vært en bestselgerkandidat – hvis importøren hadde fått nok biler.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 6 - 2005.

Nærmest i det stille har Honda-importøren begynt å levere sin bestselgende modell, som er CR-V, med dieselmotor. Grunnen til at de ikke vil lage noe blest om saken er at de får så få biler fra fabrikken, beskjedne 200 i år. Synd, for dieselmotorer har stor etterspørsel i SUV-markedet – og motoren passer meget godt til den nesten 1700 kg tunge bilen. Neste år finner forhåpentlig flere av denne dieselmotoren veien til Norge.

Bortsett fra i-CTDi-logoen på bakluka er det bare en eneste utvendig detalj som skiller dieselutgaven fra den velkjente bensinutgaven, nemlig at du finner en liten spoiler på bakluka på nykommeren.

Dieselmotoren, som opprinnelig ble utviklet for Accord, er den første dieselmotoren som i sin helhet er konstruert og bygget av Honda. Den er en aluminiummotor av common rail-typen med to overliggende kamaksler, vannkjølt turbo og ladeluftkjøler. Innsprøytingssystemet er levert av Bosch, med et maksimalt innsprøytingstrykk på 1600 bar. Motoren er kombinert med sekstrinns manuell gearkasse, ikke femtrinns som på bensinutgaven. Selve bilen har blitt forsterket på flere punkter på grunn av at den ikke var tiltenkt verken dieselmotor eller den tyngre gearkassa da den opprinnelig ble konstruert. Vektøkningen i forhold til bensinutgaven er 119 kg, og dette alene betyr 25.000 kroner i økte statlige avgifter.

Ansiktsløftet
Som vi har sagt om CR-V tidligere er det ikke optimal sittestilling i førersetet fordi det er mangelfull sidestøtte for høyrebenet, på grunn av midtkonsollens utforming, samtidig som hjulhuset ikke gir plass til noen fullverdig fothviler for venstrefoten. Ellers skal CR-V ha ros for at det finnes mange smårom og hyller til å legge ting og tang i. De fleste av disse er kledd med gummi i bunnen for å unngå skrangling.

Som en del av ansiktsløftingen som CR-V fikk i fjor, hører stabilitetskontroll (som hos Honda kalles VSA) med til standardutstyret. Nå er også hodestøttene i baksetet helt nedfellbare i seteryggen. Det betyr bedre sikt bakover når det ikke sitter passasjerer bak. I baksetet kan det vippes ned et bredt armlene i midten, og da dukker det også opp to koppholdere.

I utgangspunktet tas bare mellomste utstyrsnivå, med betegnelsen ES, inn til Norge. Executive, som blant annet innebærer skinninteriør og soltak, blir tilgjengelig i løpet av høsten.

Honda CR-V i-CTDi ES
Pris: kr. 409.500,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 2204 ccm. 103 kW (140 hk) v/4000 o/min. 340 Nm v/2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 464 x 179 x 171 cm. Akselavstand: 263 cm. Egenvekt m/fører: 1692 kg. Tillatt totalvekt: 2140 kg.
Dekk: 215/65 R16 M+S.
Bagasjerom: 527-948 liter (VDA).
Tankvolum: 58 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 10,6 sek
Toppfart: 180 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,67 l/mil
CO2-utslipp: 177 g/km

Powered by Labrador CMS