Honda CR-V

Den byr på firehjulsdrift og et snev av terrengegenskaper. CR-V er en sjarmør med bred appell.

Publisert

CR.-V
CR.-V

Først publisert i BIL 8 - 1997.

Om det er fargen, karosseriformen eller rett og slett at bilen virker fornuftig, skal være usagt. Folk peker når jeg kjører forbi, folk kommer bort med en gang jeg parkerer, folk ringer om kvelden for å prate om "den spennende Hondaen".

Det første bekjentskap med bilen består i å løfte bena høyt for å komme inn. Belønningen er at jeg sitter høyt og har god oversikt. Setene kunne hatt litt lengre sittepute og bedre sidestøtte, men det er rikelig med justeringsmonn i lengden samtidig som både førersetet og rattet kan justeres i høyden. Selv med forsetet i bakerste posisjon, er det god benplass bak. Og her kan bakseteryggen, som er delt på midten, vinkles i seks trinn slik at baksetene kan brukes som uavhengige liggestoler – hvis det ikke er hardpakket med bagasje i lasterommet.

Interiøret og instrumenteringen er oversiktlig og funksjonell, men har valget av brytere og hendler skjedd på designernes julebord? Her finnes firkantete, runde, ovale og riflete brytere og knapper i skjønn forening. Funksjonelt helt OK, men visuelt er det rotete – eller skal vi si sjarmerende?

Automatisk 4WD
Vår prøvebil var utstyrt med automatgear (rattspak), som koster 12.000 kroner ekstra men som ut august er på tilbud til halv pris. "Automatisk" er betegnelsen som Honda bruker på sitt system for firehjulstrekk. Under normal kjøring er bilen forhjulsdrevet, men hvis forhjulene spinner, blir bilen automatisk en firehjulstrekker. Systemet, som trer i funksjon før det har gått en hjulomdreining, er basert på separate hydraulikkpumper for for- og bakhjul. Ved ulik rotasjonshastighet på hjulene skjer det en trykkøkning som aktiviserer en hydraulisk clutch på bakhjulene.

Bilen har forholdsvis store og brede dekk som bidrar til noe hjulstøy, men uten at det er spesielt sjenerende. Generelt virker det som om bilen er godt støyisolert. Den store bakkeklaringen tillater ferdsel i dype hjulspor og på dårlige hytteveier uten at bilen dermed kan kalles "offroader".

CR-V med automatgear er ikke noe akselerasjonsfantom, men den firesylindrete to-literen byr på et akseptabelt dreiemoment selv om det er nær et og et halvt tonn som skal flyttes. Under kraftig akselerasjon brummer motoren som en sint bjørn, men under vanlig kjøring er lydnivået mer å sammenligne med en tam elg – jeg har riktignok sett tam elg bare en gang. Den sa ingenting, men hadde høy bakkeklaring.

Fleksible løsninger
Med sine 374 liter er bagasjevolumet sammenlignbart med flere stasjonsvogner i mellomklassen. Forskjellen er at CR-V har mer høyde og mindre lengde. Med begge baksetene slått ned, øker volumet til 668 liter. I lasterommet finnes det også 12 volt strømuttak. Bakdøren er todelt slik at vinduet slår opp og nedre del slår til siden.

Mellom forsetene finnes det et nedfellbart bord inkludert holdere for to kopper. Med bordet nede har man fri passasje til baksetet. Bilen har flere fikse detaljer. Hva med å ta ut gulvet i lasterommet med ett enkelt håndgrep og så har du plutselig et campingbord? Til og med med hull i midten til parasollen. Og innvendig på den åpne bakdøren feller du ut en krok til å henge spekeskinken på, eller dressjakken.

En sjarmør med en spire i seg til å bli kultbil?

HONDA CR-V:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder. 1.973 ccm. 94 kW (128 hk) v/5.500 o/min. 182 Nm v/4.200 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. Firetrinns automatgearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og tromler bak.
Dekk: 205/70HR15.
Mål: Lengde: 452,0 cm. Bredde: 175,0 cm. Høyde: 167,5 cm. Akselavstand: 262,0 cm. Sporvidde f/b: 153,5/153,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.440 kg. Tillatt totalvekt: 1.900 kg.
Volum: Bagasjerom: 374 liter (VDA). Tank: 58 liter.
Forbruk (EU-97) by: 1,32 l/mil
Landevei: 0,85 l/mil
Gjennomsnitt: 1,02 l/mil
Aks. 0 - 100: 12,5 sek
Toppfart: 166 km/t
Pris: kr 271.500

Powered by Labrador CMS