-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En Crown vi går glipp av
Det var egentlig Crown det startet med – i hvert fall i Norge. Nå er Toyota tilbake med en ny Crown. En bil vi er garantert å gå glipp av.
Jeg ser klart to grunner til at den nye Crown ikke er aktuell for Norge.
Den er ikke batterielektrisk, bare hybrid. Men enda viktigere – på alle måter ser den ut som den vil kunne kjøre store ringer rundt tilsvarende Lexus, samtidig som den per definisjon bør koste mindre.
Hvordan i all verden skal det gå med Lexus sin stadig mer mystiske førsteplass på Auto Index da, hvis den skulle få slik konkurranse?
Og så har jeg mitt eget, meget private spørsmål: Hvordan ser en fabrikk ut inne hodet sitt når den på den ene siden kan kalle en ultraviktig modell bZ4x, mens de i neste øyeblikk henter frem et navn så enkelt som Crown?
Nå kjenner jeg bare den nye bilen fra bilder og pressemeldinger, men det smaker jommen appetittlig nok. Bare se på lineupen av de fire forskjellige grunnmodellene: Crossover, Sport, Sedan og Stasjonsvogn – her er det en del tyskere som får problemer.
Den er bygget på en helt ny plattform - ny multilink bak, blant annet, og nye aktive støtdempere – det er intet som skulle tilsi at den ikke er cutting edge.
Interiøret ser ut som det er fullstendig up to date uten at de har lagt seg flate for tysk/amerikansk/kinesisk skjermhysteri. Og de har nye motorer.
2,5-liters hybrid kjenner vi fra andre modeller, men vi begynner virkelig å snakke når vi kan få en 2,4-liter, også hybrid riktignok, men med skikkelig turbo (344 hk) og enda skikkeligere sekstrinns automat som du kan velge med selv.
I Crossover-versjonen måler den 493 x 154 x 184 – bortsett fra høyden er vi i 5-Serie land. Akselavstand på 285 cm.
Det som er litt spesielt er at Toyota sier at 21-tommers hjulene ble bygget inn i konstruksjonen ganske tidlig. Her har vi kanskje en potent sports-sedan som tåler brede dekk uten at det går ut over måten den kjører på.
Tenk hvis Toyota Norge kunne ta hjem en av disse, bare for å vise oss hva vi går glipp av fordi vi, mer enn noen andre på hele kloden, skal redde den.