-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Snart kan sjåføren elimineres
SPIONBILDER: Den har foreløpig kun være vist som konsept, men her er Cruise Origin i farta.
GM er sterkt involvert i Cruise-prosjektet, sammen med blant andre Honda. Det har vært benyttet Bolt EV-biler i testfasen, og disse kjører fortsatt rundt i San Fransisco-området uten sjåfør.
Men nå begynner det endelige produktet å ta såpass form at prototyper kjører rundt på GMs testanlegg nær Milford i Michigan.
Bilen har omtrent samme form som konseptet Cruise viste i 2020, men på prototypen har man ikke brydd seg om å skjule lidarer og kameraer. På bildene ser vi også en sjåfør bak rattet, men hen skal nok snart fjernes.
Origin skal brukes av Cruise i deres flåte av selvkjørende taxier som etter planen skal være på veien i 2023. Bilen konstrueres for å ha lange service-intervaller og levetid på over en million miles. Dessuten skal den enkelt kunne oppgraderes med ny programvare gjennom livssyklusen.
GM er hovedinvestor og skal stå for produksjon av Origin basert på deres Ulimum EV-plattform. Planen er produksjonsstart tidlig 2023 ved Factory Zero hvor også GMC Hummer bygges på samme plattform.
De første Origin skal settes i trafikk i San Fransisco, men Cruise har annonsert at de også planlegger flåter i Japan litt lengre frem i tid. Her vil de samarbeide med Honda som er en annen stor aksjonær.
I første omgang er Origin autonom på nivå 4 etter SAE-standarden, siden det er begrenset hvor den har lov til å operere, men målet er å klare nivå 5 slik at bilen kan bygges helt uten ratt og pedaler.