Cupra Dark Rebel

Fra konsept mot produksjon

Cupra - gruppemester i design

Volkswagen skal bli designdrevet lovet gruppens topper under IAA i München. Da må de tidlig opp om morgenen hvis de skal klare å måle seg med Seat/Cupra.

Publisert Sist oppdatert

Fra dag en har de Seatene vi har møtt rundt i Europa vært marginalt mer edgy enn de andre småbilene som fantes. Jo mere folkevognere eller audiere de store merkene ble, jo mer moret Seat seg med spesielle finter.

Urettferdig å ikke inkludere Skoda, men deres uttrykk var mer subtile, selv om de også klarte å bygge en klar personlighet som de fremdeles klarer å holde på.

Men Seat tok stadig alle pokalene, og da opprørsmerket Cupra ble skapt var det som om de hadde fått et helt eget mandat på å bli rampete.

Fra Rebel til Raval

På IAA for to år siden var Cupra en av de få med en egen konseptbil til utstillingen. Urban Rebel het den og var i hvert fall urban. I prinsippet snakket vi om en elektrisk up! Med ganske heftige detaljer i form av enorm front som så ut som kunne sluke deg hel, og en hekk med en massiv hylle i øyehøyde.

De hadde tatt den med i år også, den sto ved siden av deres Formel E bil som overhodet ikke skammet seg over at de ikke hadde vunnet serien i år heller.

Men det interessante – før vi kommer til det mest interessante – er at vi møtte Raval. Dette er bilen som har vokst ut av Urban Rebel.

Dette er en av de bilene som gjør at du kan le av faren din når han sier at alle biler ser like ut for tiden.

Særlig profilen på denne er egen. En skarp linje som stiger fra forhjulet til slutten på bakre siderute. Men der blir blikket opptatt av andre ting. Noe som ser ut som en lav spoiler, men som bare er en skarp profil som inneholder bl.a. baklysene. Men den på toppen er ekte og så stor at du kan beskytte deg mot regnværet når du stiller deg under den.

Nesten.

Masse front i fronten, men bak er diffusorene fra Urban Rebel dempet litt.

Bilen kommer på markedet neste år.

Cupra Tribe

Så er det å ta en lang titt på årets konsept da. Dark Rebel.

Selv om den er designet ved hjelp av 270.000 fans som ble invitert inn i en spesiell Cupra Tribe, er det ikke noe ved denne som tyder på at den er tegnet av en komite.

Tvert imot, designsjef Jorge Diez må ha gitt jobben til en sterk person som ikke var i tvil om hvor langt han skulle gå.

En to-seters shooting brake sportsbil, og markedet vil uten tvil kunne ta imot en slik.

Kall gjerne karosseriet ekstremt, fra siden kan det se ut som to separate som er lagt oppå hverandre slik at det skal slippe mest mulig luft inn bak.

En front som ser ut som om den sier ja til hva som helst den blir servert og en hekk som ser ut som den har kapasitet til å slippe ut alt som har er blitt tygd opp der foran.

Den er full av den type aero du vanligvis ville finne på 1000-hesters superbiler som har gjort leksen sin. Til elbil å være har den kabinen uvanlig langt bakover – den trenger jo ikke finne plass til en svær V12-motor der foran – men øyet er trent opp til å oppfatte cab backwards som noe som går fort.

Sci-fi

Det burde denne også gjøre. Hva hadde vært galt med 223 hk motoren? – bilen er jo kortere enn en Polo – med 4 cm, 403 centimeter totalt.

Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility
Cupra på IAA Mobility

Innvendig er den ren sci-fi – naturlig nok, det hele startet som en fantasi langt der ute i metavers med adgang bare via skjerm.

Om den skal bli bygget?

Sjefen selv, Wayne Griffiths som forholdsvis alene har gjort dette til en skikkelig supermerke inne i VW-gruppen, sier at designerne hans ikke får lov til å gjøre noe flygende tallerken konsept uten at det kan gjøres til en bil etterpå.

Som Urban Rebel.

Internkonkurranse

Dessuten er han i ferd med å planlegge USA-lansering nå, og å gjøre om Seat-navnet til noe annet. Nå er det Cupra som gjelder, og dermed slipper Harald A. Møller å bytte ut det Seat-skiltet de aldri fikk hengt opp på hovedkontoret på Frysja.

La det også være nevnt at designsatsingen åpenbar bærer frukter.

I juli solgte Cupra 16.000 biler i Europa, en fremgang på 60 prosent. Mens Seat solgt 19.000 – en pluss på 30 %.

Ikke bare har Cupra snart tatt igjen modermerket, deres biler er også dyrere og har bedre marginer enn Seat.

Og de bygger finere konseptbiler.

Det kan ikke har vært veldig vanskelig å avgjøre hvem som vant internkonkurransen.

Cupra Dark Rebel
Cupra Dark Rebel
Cupra Dark Rebel
Cupra Dark Rebel
Cupra Dark Rebel
Cupra Dark Rebel
Cupra Dark Rebel
Cupra Dark Rebel
Cupra Dark Rebel
Cupra Dark Rebel
Cupra Raval
Cupra Dark Rebel
Cupra Raval
Cupra Raval
Cupra Raval
Cupra Raval
Powered by Labrador CMS