Tavascan blir neste Cupra i Norge.

Tavascan til Norge i 2024

Cupras kinesiske ID.4-killer

Du synes VW ID.4 er litt kjedelig? Bare vent til fetter Cupra Tavascan dukker opp i 2024. Den er mye tøffere.

Publisert Sist oppdatert

Med røtter dypt plantet i spansk kultur og hovedsete i Barcelona, er Cupra den tøffere og villere utgaven av Volkswagen. Bare se på kompakte Born som har det meste felles med VW ID.3, men likevel skiller seg tydelig fra tyskeren.

Med Tavascan tar Cupra det elektriske MEB-konseptet til et nytt nivå. Selv om plattformen altså er den samme og teknikken identisk, vil det kun være noen få synlige detaljer Tavascan deler med ID-bilene som eksempelvis den sære løsningen med kun to knapper for å betjene vinduene i fire dører.

Kopperfargen går igjen

Cupra bruker logoen for alt den er verd i lysende form på panseret og i den tverrgående lysstripen på hekkluka. Kopperfargen går igjen i elementer i ryggene på forsetene, på dashbordet og i dørpanelene som på toppmodellen også lyser som stjernehimmelen. Lekkert. 

Selv den lovpålagte nødblinklysknappen har Cupra maktet å gjøre flott på den spesielle midtkonsollen.

Eksemplaret importør Harald A. Møller dro teppet av i dag er identisk med bilen Cupra brukte til Europa-lanseringen på IAA i München i september, Toscana-blue med 21 tommer store felger og glasstak som dekker både for- og baksetet.

Utvendige mål som ID.4

Med basis i ID.4 er målene også ganske like: 4,64 meter lang, 1,86 meter bred, 1,60 meter høy og akselavstand på 2,77 meter. 

Til Norge kommer bilen, som ID.4, både med to- og firehjulsdrift, men begge med 77 kWt netto batteripakke. Den bakhjulsdrevne yter 286 hk og får 547 km i oppgitt rekkevidde. Den firehjulsdrevne sparker fra med 340 hk med 520 km rekkevidde. Dataene er identiske med oppgradert ID.4 

Infotainmentprogramvaren hentes fra ID.7. Bilen leveres med bagasjerom i to nivåer, baksetesplitt 40/60 og skiluke, men ikke bagasjerom foran.

Sitter godt

På grunn av batteriplasseringen blir ofte sittestillingen i baksetet ubehagelig lav i forhold til gulvhøyden. Cupra Tavascan plages ikke av det, og fordi føttene kan stikkes under stolene foran oppleves bakseteplassen som god. 

Selv med spansk opprinnelse, står det like fullt stemplet «Made in China» under bilens panser hvor bilen bygges i samarbeid med JAC Motors. Tavascan blir andre elektriske Cupra i Norge. Raval (fetter til VW ID.2) dukker først opp i 2025.

Cupra Tavascan

PrisIkke klar
MotortypeElektrisk
BWD286 hk
AWD340 hk
0-100 km/t (AWD)5,6 sekuner
ToppfartIkke kjent
Batteri (netto)77 kWt
Rekkevidde 2WD/4WD547/520 km
Dimensjoner (L/B/H)464/186/160 cm
Akselavstand277 cm
BilvektIkke kjent
TilhengervektIkke kjent
Bagasjerom foran0 liter
Bagasjerom bak540 liter
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent

Tavascan blir neste Cupra i Norge.
Tavascan blir neste Cupra i Norge.
Tavascan blir neste Cupra i Norge.
Tavascan blir neste Cupra i Norge.
Tavascan blir neste Cupra i Norge.
Tavascan blir neste Cupra i Norge.
Tavascan blir neste Cupra i Norge.
Tavascan blir neste Cupra i Norge.
Tavascan blir neste Cupra i Norge.
Tavascan blir neste Cupra i Norge.
Tavascan blir neste Cupra i Norge.
Tavascan blir neste Cupra i Norge.
Powered by Labrador CMS