-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Møllers minste:
Noe skjer med Seat
Ting tyder på at Harald A. Møller begynner å ta Seat/Cupra litt mer på alvor. Kan det være fordi produsenten også gjør det?
Jeg blir liksom ikke veldig rørt når Harald A. Møller forteller at nå styrker de Cupra-teamet.
Hvorfor plutselig nå, når Seat/Cupra innsatsen lett har kunnet oppfattes som en vits i Møller-sammenheng, siden den første kontrakten ble skrevet i 1989? (7 biler det året, 158 det neste, så ned på 111!)
Hele tiden har det vært argumenter om at her skal man lære en annen form for markedstilpasning (fremdeles er det sikkert noen som huske at Seat ble definert som bilen for enslige, yngre kvinner på Grünerløkka) og markedsføring.
Spesielt etter at skjermer ble vanlig skulle Seat – etter hvert Cupra – være spydspissen i Møllers opplæring i digital tankegang.
Det er ikke mange måneder siden fungerende merkesjef Ulf Tore Hekneby kunne fortelle vår søsterpublikasjon BilNytt.no at «noe av det som er kult med Cupra er at vi kan skru opp og ned på krana, og raskt tilpasse oss markedssituasjonen og kundens preferanser, samtidig som nettbutikken er åpen 24/7». Han kunne føye til at «vi skal fortsatt teste, lære og utvikle oss».
Begrenset volum
Siden 1989 har de kunnet teste, lære og utvikle seg på ca. 15.000 salg. Det tilsvarer halvparten av det importøren solgte av alle sine merker i fjor, som egentlig var et dårlig Møller år!
Men så sier Hekneby plutselig at «Vi skal bli mer relevante i markedet også med Cupra» da BilNytt.no ved årsskiftet spurte om det er verdt strevet med et eget lavvolum-merke i et så stort importselskap.
Og i mars kom meldingen om en styrking av Cupra (underforstått: også Seat) avdelingen.
Det første vi merket var 20 prosent priskutt på en Cupra-modell. Så tok det bare en uke før meldingen om en forsiktig styrking av organisasjonen også ble sendt ut.
Riktignok ikke mer dramatisk enn at produkt- og kommunikasjons-sjefen blir til to personer, samtidig som den nye kommunikasjonssjefen også fikk ansvar som prosjekt-leder.
Ulf Tore Hekneby er imidlertid fortsatt fungerende merkesjef, på tross av at han også leder hele Harald A. Møller – importselskapet. Man skulle tro at det var heldagsjobb, uten å måtte legge til ansvar for et merke.
Et merke som øker skikkelig i VW Gruppe-sammenheng, og som åpenbart har større ambisjoner.
Noen av de siste grepene fra Barcelona gjør nemlig at jeg får en følelse av at det er sendt ganske tydelige signaler til Frysja også.
Klare meldinger fra Barcelona
Seat/Cupra-sjefen Wayne Griffiths – den kuleste av alle Volkswagen Gruppens ledere, ga klar beskjed på den årlige media-konferansen for en måneds tid siden.
Beskjeden til alle som trodde at Seat var i ferd med å forsvinne og at all innsats ble styrt i retning Cupra, var klar:
– For oss har det alltid vært åpenbart at denne merkevaren ikke ville forsvinne. Hvorfor i alle verden skulle vi ta livet av et navn som har eksistert i 70 år? Spørsmålet har heller vært: når er tiden inne for å gjøre mer?
Han sa at den merkbare oppmerksomheten Cupra hadde fått var nødvendig for å øke marginene der, og at mulighetene for å øke Seats volum de siste årene var ødelagt av halvleder-mangelen.
Men han minnet om at Seat solgte ca. 290.000 biler i fjor og økte med 24 % og føyde til:
I god form
– Budskapet er helt klart. Seat er i kjempeform og vil fortsette å spille en stor rolle når vi jobber for å nå våre mål om vekst i fortjeneste.
– Det er viktig å få Seat tilbake der merket skal være. Det betyr blant annet nye investeringer i merkevaren og dens modeller.
– Seat har alltid sluset yngre kunder inn i VW-systemet. Så for meg er det naturlig å se for meg en elektrisk inngangs-Seat i fremtiden.
– Det er som jeg sa opprinnelig, avsluttet han. – Det er bare en spørsmål om å finne det riktige tidspunktet med den riktige plattformen og den riktige forretningsplanen for at noe slikt skal kunne skje.
Krossatlantisk
Det var ingen grunn for Griffiths å kommentere ryktene som går om billigbil-samarbeid mellom VW-Gruppen og Renault, med basis i kommende Twingo. Renault- og tidligere Seat-sjef Luca di Meo var sjefen til Griffiths i mange år. De to snakker fremdeles godt sammen.
Føy også til at Griffiths bekreftet at Cupra skal inn på det amerikanske markedet med minst to modeller innen 2030. Den tredje Formentor-generasjonen som vil bli bygget på SSP-plattformen, og en enda større modell, sa han. Den siste vil bli produsert i enten USA eller i Mexico.
Det hele koker ned til at Seat/Cupra nå demonstrerer nye muskler og nye ambisjoner. Det kan ikke være bare tilfeldig at de samtidig skjer noe hos den norske importøren.