Mazda CX-3
Foto: Øivind Skar
Mazda CX-3
Foto: Øivind Skar
Mazda CX-3
Foto: Øivind Skar
Mazda CX-3
Foto: Øivind Skar
Mazda CX-3
Foto: Øivind Skar
Mazda CX-3
Foto: Øivind Skar
Mazda CX-3
Foto: Øivind Skar
Mazda CX-3
Foto: Øivind Skar
Mazda CX-3
Foto: Øivind Skar
Mazda CX-3
Foto: Øivind Skar
Mazda CX-3
Foto: Øivind Skar

Liten og vennlig

Mazda CX-3 er en av de kjekkeste småbilene jeg vet om fordi den er morsom å kjøre og hyggelig å oppholde seg i.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BIL nr. 3-2019

Mazda XC-3 har eksistert en stund nå og jevnlig gjennomgått små oppgraderinger som ikke nødvendigvis er så synlige, men som holder bilen teknisk oppdatert inntil det kommer en helt ny.

Selv om klassen for små / kompakte SUV/crossover-biler er i ferd med å overtas av elbiler som BMW i3, Hyundai Kona EV, Kia e-Niro og Kia e-Soul, var Mazda CX-3 fjorårets nest mest valgte med fossilmotor etter VW T-Roc.

Bensin
De fleste som kjøpte denne ganske flott utseende og så kompakt designede lille crossoveren at du føler å kle den på deg, valgte i fjor varianter med bensinmotor, mens litt over halvparten kjøpte den med drift på alle hjul.

Derfor sier jeg ikke mer om dieselmotoren enn at den fra nå av er effektøkt fra 105 til 115 hk (fra 1,5 til 1,8 liter). Så jeg antar at bensin 2-literen (uten turbo fordi Mazda mener stort motorvolum kommer bedre ut forbruksmessig enn lite motorvolum i kombinasjon med turbo) med beskjedne 121 hk vil være vinneren i 2019.

Dyrt med 4x4
Er derimot 4x4 et ufravikelig krav kommer du ikke utenom 150 hk bensin eller dieselmotor, og i begge tilfellene med automatgir. Uansett renner det på 53.500 kroner for bensinvarianten og 65.000 kroner om det befinner seg en dieselmotor under panseret.

Men hold deg unna den manuelle girkasse. Bare sju prosent av alle som kjøpte ny bil i fjor valgte en de kun kan gire selv.

Ikke det at Mazdas manuelle girkasse ikke gjør jobben, men hvorfor i all verden velge manuelt gir når den samme motoren og utstyrskombinasjonen leveres med automatgir som både senker forbrukt og ikke minst NOx-utslippet? Ekstrapris på 20.000 kroner er verd hver krone når bilen en gang byttes inn.

Morsom å kjøre
Mazda CX-3 evner å kombinere høy grad av komfort for de som sitter foran med presisjon i chassiset og styrefølelse som grenser opp mot det sportslige. Dette er faktisk en svært underholdende bil å kjøre, ikke ulik Ford Fiesta.

Det viktigste ved siste oppgradering er uten tvil reduksjonen av innvendig støy, fra ganske plagsom selv ved vanlig fart på grov asfalt, til helt gjennomsnittlig biler i denne størrelses- og prisklassen.

Oppgraderingen denne gang består også i mer førerstøtteteknologi som eksempelvis adaptiv cruisekontroll som virker ned til stillestående (krever automatgir).

Bilen har dessuten autobrems med fotgjengergjenkjenning opp til 80 km/t, full-LED, trafikkskiltgjenkjenning og ikke minst headupdisplay.

Ikke el
Mer kostbare endringer som heldigitalt instrumentdisplay og aktiv filskiftholder kommer først med komplett ny CX-3, som sannsynligvis også vil inneholde en eller annen form for elektrifisering.

CO2-utslipp på 149 gram/km etter den nye WLTP-normen er tross alt ganske langt unna EUs 2021-flåtekrav på 95 gram/km.

Men det skal Mazdas toliters bensinmotor ha; den er ekstremt fleksibel og protesterer ikke på sjettegir før farten kryper godt under 50 km/t.

Til tross for litt korte seteputer, sitter jeg godt foran, nyter deilig varme i rattet på kalde dager – og savner samtidig varme i frontruta som eksempelvis Ford kan levere til konkurrenten Fiesta med.

Trangt baksete
Litt langbeinte voksne kommer derimot til å slite med å finne en god sittestilling i baksetet, og bagasjerommet (som kan reguleres i to etasjer og oppgis til 350 liter) må du selv finne ut om er stort nok til å dekke behovet uten å legge ned bakseteryggene.

Jeg kan ikke se at Mazda har endret størrelsen på infotainment-skjermen som jeg håper vokser i størrelse til neste generasjon CX-3, men beholder plassen oppe på dashbordet, og fortsatt kun er berøringsfølsom når bilen står stille.

I fart betjenes funksjonene med knapper i forskjellig høyde og et senterkonsollmontert ratt. Dette er så intuitivt konstruert at det er helt unødvendig å ta blikket fra veien for å stille inn de enkleste radiofunksjonene eller hente opp kartet.

Optimum utstyrspakke som er høyeste nivået inneholder et ganske så bra Bose-anlegg, mens elektrisk regulerbare skinneseter med minne koster 8400 kroner ekstra.

Liker: Svært morsom å kjøre.

Liker ikke: Trang i baksetet. Lite bagasjerom.

Fakta – Mazda CX-3

Pris

Fra kr. 275.000

Testbil

319.900

Motor

1998 ccm R4, Bensin

Effekt

121 hk/204 Nm

Drivlinje

6M, forhjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

9,0 sek

Toppfart

192 km/t

Forbruk

0,66 l/mil

CO2

149 g/km

Dimensjoner

428/177/154 cm (L/B/H)

Bakkeklaring

15,5 cm

Bagasjerom

350-1260 liter

Vekt

1184 kg

Tilhengervekt

1200 kg

Powered by Labrador CMS