Mazda CX-3 Optimum
Mazda CX-3 Optimum
Mazda CX-3 Optimum
Mazda CX-3 Optimum
Mazda CX-3 Optimum
Mazda CX-3 Optimum
Mazda CX-3 Optimum
Mazda CX-3 Optimum
Mazda CX-3 Optimum
Mazda CX-3 Optimum
Mazda CX-3 Optimum
Mazda CX-3 Optimum
Mazda CX-3 Optimum

Velkommen tilbake

Etter et snaut års fravær, er CX-3 tilbake som Mazdas rimeligste SUV-alternativ med fossilmotor. Takk og pris for varmen i rattet, da gradestokken viste minus 19.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 1-2021.

Kirkespiret stikker opp gjennom frostrøyken som teppelegger Røros sentrum med 19 minusgrader. Jeg børster nattens dunlette krystaller av Mazdas nygamle CX-3, og trykker på startknappen. To-literen på 121 hk våkner til liv, som om det skulle vært pluss 20 grader under panseret.

Takk og pris for at rattvarmen etter bare et halvt minutt gir liv til fingrene mine igjen, og at skinnsetene i CX-3 er utstyrt med varme i tre trinn. Fordi Mazda i det minste har lagt litt ekstra i sensorene som styrer det automatiske klimaanlegget, holder temperaturen seg på behagelige 21 pluss etter hvert som kuldegradene gir opp i møte med lavlandet.

KORT SITTEPUTE
Men etter 370 kilometer i denne relanserte og lett oppgraderte lille SUV-en, skulle både reisefølget og undertegnede ønsket oss et førersete med lengre sittepute for bedre å støtte høyrebeinet. – Jeg hadde det bedre bak rattet i Honda Jazz på langturen over fjellet i sommer, var reisefølgets umiddelbare kommentar.

Oppgradert teknologi med lavere utslipp, var Mazdas strategi for å møte skjerpede utslippskrav fra EU. Den lille SUV-en CX-3 hadde eksistert siden forsommeren 2015, bilen var oppgradert minst én gang og hadde gjort det den skulle gjøre for Mazda i Europa. Så selv om CX-3 i Norge solgte greit som Mazdas nest mest populære bilmodell etter storebror CX-5, var det over og ut mot slutten av 2019.

NY OG STØRRE
Nye tider banet vei for ny plattform og mye rommeligere CX-30. Det var bare en liten hake ved det hele: Europa kunne ikke få nok av de små SUV-ene, og selv om mange av dem i stor grad nå tanker strøm og ikke bensin i Norge, er det fortsatt et marked for tradisjonelle drivlinjer, med og uten firehjulsdrift. Salgstallene for eksempelvis Ford Puma, Peugeot 2008 og VW T-Cross, viser det.

Så derfor er Mazda CX-3 tilbake, men bare med én motor og to utstyrspakker. Begge leveres med sekstrinns manuell girkasse, alternativt sekstrinns automatgirkasse. Borte fra Norge er firehjulsdriften, 150 hk-motoren med 4x4 og automatgir – og dieselmotoren med seige 115 hk, også i kombinasjon med 4x4 og automat.

TØRST
Mazda sier at sylinderutkobling på varianten med manuell girkasse har senket forbruket såpass mye, at det har vært mulig å prise CX-3 godt under CX-30, og bare litt opp i forhold til 2019-prisen – og sånn sett være et reelt alternativ for dem som klarer seg med mindre plass.

Jeg er redd oppholdet for CX-3 denne gang blir kortvarig. For hvem roper etter biler med manuelt gir, når automatgir bare er et tilvalg unna? Og der konkurrenten Peugeot 2008 kundepriser åttetrinns automatkasse til 21.000 kroner, ber Mazda om 32.000 kroner, og fortsatt er sannsynligvis automatgiret «subsidiert», for høyt forbruk (hele 0,69 liter/mil) drar opp CO2-avgiften til 67.400 kroner i følge OFV-tall, mens tilsvarende avgift på 2008 er 39.600 kroner.

IKKE TURBO
Mazda har lenge skygget unna turbo så godt de kan. Derfor yter ikke den 2,0 liter store motoren i CX-3 mer enn 121 hk/205 Nm. I en bil som kun veier 1195 kg holder det, men en hybridløsning à la siste generasjon Toyota Yaris hadde gjort susen i CX-3, og ikke minst redusert forbruket med minst en tredel.

CX-3 stiller med kvaliteter som påkostet materialvalg inne i bilen og et «lass» med utstyr. Dette lukter premium lang vei, interiøret er godt å ta på og beviser at Mazda ønsker å skille seg ut, hvilket de i særlig grad gjør med elektriske MX-30.

CD-SPILLER
Headupdisplay, Bose-anlegg, trådløs Apple CarPlay, girhendler på rattet og adaptiv cruise er veldig kjekt å ha, men CD-spilleren viser både at bilen har eksistert i en del år og at kundegruppen er godt voksne. Ryggekameraet har altfor dårlig oppløsning i mørket, tiden har også løpt fra den lille infotainmentskjermen og konservative instrumenteringen, men takk og pris for at Mazda tviholder på å styre innholdet på skjermen fra knapper og et hjul på midtkonsollen.

Foran er det mer enn nok plass i CX-3, men baksetet mangler både beinplass og takhøyde for voksne, og selv om bagasjerommet på papiret rommet 350 liter når alt regnes med, laster ikke bruksvolumet med gulvet på øverste nivå mer enn et par godt stappede kabinkofferter.

VI SYNES
Velkommen tilbake, du godt bygde og flotte CX-3. Men førersetet er for kortvokste japanere.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Mazda CX-3 Optimum
Motor: 1998 ccm, R4, bensin
Effekt/moment: 121 hk, 204 Nm
Drivlinje: 6A, forhjulsdrift
0-100 km/t: 9,9 sek
Toppfart: 187 km/t
Forbruk: 0,69 l/mil
CO2/NOx: 160 g/km - 14,3 mg/km
Energiforbruk: 59,89 kWt
Mål LxBxH: 427/177/154 cm
Akselavstand: 257 cm
Bakkeklaring: 15,5 cm
Bagasjerom: 350 - 1260 liter
Egenvekt: 1195 kg
Tilhengervekt: 1200 kg
Euro NCAP: 4 stjerner (2015)
Garanti: 5 år/100 000 km
Pris fra: Kr. 292 500
Pris testbil: Kr. 360 300
Miljøklasse F
Powered by Labrador CMS