-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Det fossile livet
Jubileumsutgaven er trolig den beste varianten Mazda har laget av CX-5.
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 3-2021.
Når Mazda nå feirer 100 år som selskap (egentlig grunnlagt tidlig i 1920 som korkprodusent) med en jubileumsmodell av CX-5, er det ikke minst for å markere at den Hiroshima-baserte produsenten fortsatt tror på et liv for fossile biler.
Her kolliderer deres tankesett riktignok med EUs krav til CO2-utslipp, og i Norge med et engangsavgiftssystem som særlig rammer bensintørste SUV-er som CX-5.
BESTSELGER
Men la oss glemme akkurat det denne gang, og glede oss over at jubileumsmodellen er den flotteste og mest påkostede CX-5 til nå. CX-5 har for øvrig stått for halvparten av Mazdas salg her i landet siden modellen ble lansert i 2012, hvilket til nå betyr 20.830 biler hvorav 19.830 med firehjulsdrift
Det oser premium inni CX-5, detaljene er elegante og gjennomførte som på MX-30, og instrumenteringen er herlig konservativ samtidig som naviskjermens størrelse er økt fra 8 til 10,25 tommer. Samtidig har Mazda beholdt hjulet på midtkonsollen for å styre skjerminnholdet. Og de har beholdt den fysiske lydvolumbryteren til Bose-anlegget.
BARE FOSSIL
Det er ingen tvil om at Mazda synger på det siste verset for dagens CX-5. Men det å droppe den manuelle girkassen (som knapt noen kjøpte) og optimalisere motorprogrammet, holder liv i familie-SUV-en som er en av få SUV-er hvor det virkelig er godt å sitte i baksetet. I CX-5 har føttene god plass under setene foran, og det er null problemer med takhøyden.
Jubileumsutgaven leveres med headupdisplay (uten altfor mye informasjon), tolags glass i sidevinduene foran for å redusere utvendig støy og ikke minst adaptivt LED-fjernlys. Kampanjemodellen Ignite Edition er så langt rimeligste CX-5 med 4x4, og prises rett under 500.000 kroner.
Foreløpig leveres oppgraderte CX-5 kun med turbofrie 2,5-liters bensinmotorer på 165 og 194 hk. Dieselmotoren på 2,2 liter/184 hk kommer på plass i april. Siden nær to tredeler av alle norske CX-5 har dieselmotor under panseret, vil dieselutgaven være viktig.
VI SYNES
En flott bil som fortsatt bare leveres med bensin- og dieselmotorer.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | 2488 ccm, R4, bensin |
Effekt/moment: | 194 hk/258 Nm |
Drivlinje: | 6A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 9,2 sek |
Toppfart: | 195 km/t |
Forbruk: | 0,80 l/mil |
CO2/NOx: | 182 g/km - 11,5 mg/km |
Energiforbruk: | 68,57 kWt |
Mål LxBxH: | 455/184/168 cm |
Akselavstand: | 270 cm |
Bakkeklaring: | 19,2 cm |
Bagasjerom: | 503 - 1620 liter |
Egenvekt: | 1615 kg |
Tilhengervekt: | 2000 kg |
Euro NCAP: | 5 stjerner (2017) |
Garanti: | 5 år/100 000 km |
Pris fra: | Kr. 409 700 |
Pris testbil: | Kr. 575 200 |
Miljøklasse: | F |